Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Dokumentace k zajištění BOZP
Předmět a prameny pracovního práva
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Nástroje územního plánování
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
MUDr.Dana Kuklová, CSc. Státní zdravotní ústav Praha
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
2. Právní předpisy k zajištění BOZP
Nepřizpůsobiví uživatelé knihoven. Seminář pro pracovníky služeb knihoven. Středočeská vědecká knihovna v Kladně Metodické vyjádření Ministerstva.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Průřezové problémové okruhy ke zkoušce
VÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
3. PŘEDNÁŠKA ü   Zákoník práce struktura hlava pátá první tři paragrafy.
Krizové řízení Seminář.
Pracovní doba, BOZP Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES – přednáška č. 4.
Dokumentace k zajištění BOZP
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII -1.1 ZÁSADY BEZPEČNOSTI.
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Porada stavebních úřadů Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
BOZP 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
BOZP při práci ve výškách
Obor: Elektrikář Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Organizace a řízení logistiky
Služební poměr státních zaměstnanců
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Organizace a řízení logistiky
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Transkript prezentace:

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Vzdělávací cíl: Obsah: Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami Vysvětlit zásady poskytování a hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami 1.Úvod 2.Hlavní principy poskytování ochranných pracovních prostředků 3.Výběr ochranných prostředků 4.Používání ochranných prostředků a další souvislosti 5.Kategorie OOP 6.Závěr 7.Úkoly pro samostatnou práci

Úvod Právní úprava pro poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, platná do roku 1995, byla založena resortními předpisy, které v rámci svých pravomocí vydávaly ústřední orgány státní správy pro řízené organizace. Současná právní úprava je stanovena nařízením vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků. Nařízením je zároveň do našeho právního řádu zavedena evropská směrnice č. 89/656/EHS, o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví pro používání osobních ochranných prostředků zaměstnanci při práci Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Hlavní principy poskytování ochranných prostředků Nařízení č. 495/2001 Sb. ukládá zaměstnavatelům zpracovat a v případě potřeby aktualizovat vlastní (podnikový) seznam pro poskytování, jehož základem je zhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce na jednotlivých pracovištích. Koncepce této právní úpravy vychází z toho, že předpis pouze vymezuje pojem osobních ochranných pracovních prostředků a stanovuje základní principy pro jejich poskytování s tím, že konkrétní úprava bude provedena v působnosti jednotlivých zaměstnavatelů. Z uvedeného je zřejmé, že vlastní výběr a přidělování ochranných prostředků zabezpečuje zaměstnavatel na podkladě skutečného výskytu pracovních rizik, která na zaměstnance působí nebo mohou působit. Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Hlavní principy poskytování ochranných prostředků Co se považuje za ochranné prostředky Nařízení vlády neobsahuje definici osobních ochranných pracovních prostředků, neboť je již obsažena v zákoníku práce § 104 (1). Za OOPP lze považovat všechny prostředky určené k tomu, aby se jejich používáním zaměstnanci chránili před riziky, která by mohla ohrozit jejich život, bezpečnost nebo zdraví při práci. Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Hlavní principy poskytování ochranných prostředků Osobními ochrannými pracovními prostředky pro účely zmíněného nařízení vlády naopak nejsou:  běžné pracovní oděvy a obuv, které nejsou určeny k ochraně zdraví zaměstnanců před riziky  výstroj a vybavení záchranných sborů a služeb vykonávajících činnost podle zvláštních právních předpisů,  speciální ochranné prostředky používané v armádě nebo pořádkových a bezpečnostních silách,  výstroj a vybavení používané při provozu na pozemních komunikacích  sportovní výstroj a vybavení,  ochranné prostředky určené pro sebeobranu,  prostředky pro zjišťování a signalizování rizik a škodlivin na pracovišti. Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Hlavní principy poskytování ochranných prostředků Kdy poskytnout ochranné prostředky Zásadně a bezodkladně tehdy, nelze-li rizika práce vyloučit nebo dostatečně omezit technickými prostředky kolektivní ochrany nebo jinými vhodnějšími opatřeními. Přednost tedy mají tato opatření, např. instalace větracího nebo odsávacího zařízení, odlučovačů škodlivých emisí, zavedení bezpečnějších pracovních či technologických postupů, změna organizace práce, úprava pracovního prostředí apod Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Hlavní principy poskytování ochranných prostředků Koho vybavit ochrannými prostředky Ustanovení § 104 zákoníku práce hovoří o tom, že nelze-li rizika odstranit, poskytne zaměstnavatel povinně zaměstnancům OOPP. To znamená, že není rozhodující funkční zařazení, ale skutečnost, že zaměstnanec je vystaven působení (expozici) rizika. V přiměřeném rozsahu se poskytují tedy např. i t echnicko-hospodářským pracovníkům, pracovníkům pověřeným kontrolní činností apod., pokud se vyskytují nebo pracují v prostředí rizika Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Výběr ochranných prostředků Správný výběr ochranných prostředků má velký význam, neboť ovlivňuje jak spolehlivost ochrany zdraví při práci, tak ekonomiku provozu. Měl by ho proto provádět kvalifikovaný odborník. Základním vodítkem je riziko, před nímž má ochranný prostředek chránit. Poměrně jednoduché je to na vyhlášených rizikových pracovištích, kde je riziko pod určitou kontrolou. Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Používání ochranných prostředků a další souvislosti Z ustanovení § 106 odst. 1 zákoníku práce mimo jiné vyplývá, že zaměstnanci mají právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, na informace o nevyhnutelných rizicích své práce a na informace o opatřeních na ochranu před jejich působením. Z odstavce 4 pak vyplývá, že každý zaměstnanec je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně opomenutí při práci. Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Kategorizace OOP Kategorizace OOP vychází z příručky zpracované stálým výborem pro OOP, ustaveným v rámci Komise 89/391EHS. Měl by pomoci vyjasnit rozřazování OOP do jednotlivých kategorií. Ze zařazení do kategorie vyplývá i potřebný postup posuzování shody. Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Závěr Povinnost poskytovat zaměstnancům nezbytné osobní ochranné pracovní prostředky a účinně je tak chránit před riziky souvisejícími s výkonem jejich práce, má v právním i hospodářském smyslu více dimenzí:  naplnění povinnosti podle § 104 zákoníku práce,  naplnění povinnosti podle § 101 odst. 5 zákoníku práce,  vytvoření důležitého předpokladu k naplnění povinnosti zaměstnance podle § 106 odst. 4 písm. d) zákoníku práce,  naplnění prováděcího právního předpisu k zákoníku práce, nařízení vlády č. 495/2001 Sb., Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami

Úkoly pro samostatnou práci: Hospodaření s ochrannými pracovními pomůckami 1.Charakterizujte ochranní pracovní prostředky 2.V modelovém příkladu stanovte vhodné ochranné pracovní prostředky