Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorŠárka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Advertisements

1. cvičení úrokování.
Finanční matematika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Vkladové služby.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_70_9TR_M Autor: Mgr. Monika Bittová 1.
VY_62_INOVACE_16_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
ZÁKLADY FINANČNÍ MATEMATIKY
1. cvičení úrokování.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_04_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_09_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorŠárka.
VY_62_INOVACE_05_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
VY_62_INOVACE_01_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_10_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
SMĚNKA 2. cvičení LS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_20_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013
Nominální a reálná úroková sazba
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_13 Název materiáluJednoduché.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_14 Název materiáluSložené.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Úrok Početní příklady. Osnova výkladu 1.Jednoduchý úrok 2.Složený úrok.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0209 Název vzdělávacího materiálu: Úročení vkladů a úvěrů Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Výpočet úroků. Jednoduché úrokování ú = j * i * t ú = úrok j = jistina (kapitál, dlužná hodnota) i = p/100 t = čas – dny/360.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_13 Název materiáluSpořicí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_10 Název materiáluSložené.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. M. Knoblochová NÁZEV:VY_62_INOVACE_01A_04 Diskont TEMA:Finanční matematika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_05 Název materiáluÚrokovací.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Finanční matematika 2. část
Finanční matematika Matematika – 9. ročník
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Úroky - samostatná práce
Úroky Jsou cenou půjčených peněz Jistina je půjčená částka
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
VY_42_INOVACE_59_Základy finanční matematiky
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM - Digitální Učební Materiál
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Úroky Jsou cenou půjčených peněz Jistina je půjčená částka
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorŠárka Kostková Tematický celekFinanční gramotnost Ročník4. Datum tvorby Anotace Ve výukovém materiálu se žáci seznámí s pojmy z oblasti finanční gramotnosti, některé jsou doplněny příklady. Příklady jsou spočítány. Metodický pokyn Vyučující se žáky vypočte vzorové příklady, analogické zadá k samostatnému procvičení v hodině. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Jednoduché úročení

Úrok se počítá vždy z původní částky Úrokovací období – čas mezi dvěma úročeními. (roční, půlroční, čtvrtletní, měsíční, týdenní, denní..) Spořící účet – zpravidla lépe úročený než běžný účet, úroky lze převádět na běžný účet, či připisovat (složené úročení). Peníze si můžeme vybrat kdykoliv Jednoduché úročení se většinou používá při délce vkladu či půjčce na jeden rok

Úrok bereme především s ohledem na inflaci, ale také riziko Úroková míra jednotlivých bank závisí především na úrokové míře, kterou vyhlašuje ČNB. ČNB vyhlašuje sazby ČNB diskontní sazba 2T repo sazba lombardní sazba

Inflace je většinou definována jako nárůst všeobecné cenové hladiny zboží a služeb v ekonomice v určitém časovém období. inflaci lze definovat jako snížení kupní síly peněz Aktuální inflace zdezde

Příklad výše úroků k datu ve Fio bance Mbanka

Co znamená p. a.? Zkratka p. a. vychází z latinského per annum (za rok) Obvykle se udává sazba odpovídající právě období jednoho roku POZOR u úvěru na jiné zkratky Čtvrtletí – p. q. Měsíc – p. m. Den – p. d.

Termínovaný vklad Termínovaný vklad – vyšší úrok než spořící účet, vklad je na něm po danou dobu uložen. Dřívější vybrání vkladu je sankcionováno. Delší doba termínu = vyšší úrok Obvykle bývá úročen složeným úročením, v následujícím příkladu ale uvažujme jednoduché úročení

Pan Novák uložil do banky Kč na měsíční termínovaný vklad úročený 0,5%. Úrok z vkladu je zasílán na běžný účet. Kolik Kč banka připíše panu Novákovi za 8 měsíců? Banka připíše na běžný účet pana Nováka 283,3 Kč.

Dluhopis Je cenný papír vyjadřující závazek dlužníka splatit půjčku navýšenou o úrok v dané době. Státní dluhopis – vydává stát. Mají nižší míru rizika, peníze získané prodejem dluhopisů bývají investovány do infrastruktury, na splacení státního dluhu, …. Vydává Ministerstvo financí ČR Úroky vyplácí ČNB Dluhopisy může vydávat podnik, samosprávní celek (po schválení MF), …

Diskont a diskontní míra Diskont – úrok vztahující se k částce, kterou vyplácí dlužník věřiteli na konci úrokové doby Diskontní míra – úroková míra splatné částky Úrok se odečítá v den půjčky, věřitel vrací celou půjčenou částku

Vzorce pro výpočet

Pan Ptáček potřebuje k podnikání úvěr ve výši Kč na jeden rok. Získal nabídku dvou bank, první nabízí úvěr s úrokovou mírou 10,5%, druhá banka, nabízí úvěr s diskontní mírou 10,5%. Kolik korun zaplatí pan Ptáček první bance? Kolik korun by vyplatila druhá banka? O jak vysoký úvěr by musel pan Ptáček požádat ve druhé bance, aby získal Kč? Která z bank nabízí výhodnější půjčku? V první bance pan Ptáček zaplatí navíc Kč. Ve druhé zaplatí diskont Kč, ale získá pouze Kč. Pokud by chtěl ve druhé bance půjčit Kč, zaplatil by úrok Kč. Výhodnější pro pana Ptáčka je první banka.

Směnka Je cenný papír obsahující zákonem přesně dané údaje, ze kterých vyplývá výlučné právo majitele směnky požadovat po dlužníkovi v danou dobu stanovenou finanční částku. Není přesně dána podoba směnky, pokud bude obsahovat všechny potřebné údaje, platí směnka napsaná i na obyčejném listu se sešitu, pivním tácku, …

Směnka musí obsahovat: Nadpis (aby bylo zřejmé, že jde o směnku) Slib, že dluh bude splacen (vlastní směnka) Příkaz ke splacení (cizí směnka) Výše dluhu (číslem i slovem) Jméno dlužníka Jména ručitelů Údaj splatnosti (datum, místo) Jméno toho, komu má být směnka vyplacena Datum a místo podpisu směnky Podpis toho, kdo směnku vydává (nemusí být úředně ověřený) Vzor směnky

Eskont směnky Banka odkoupí směnku před dnem její splatnosti. Při tom sráží stanovenou částku o diskont (úrok za dobu od eskontu do doby splatnosti)

Vzorce pro výpočty:

Banka dne odkoupila směnku na částku Kč splatnou téhož roku. Banka ji eskontuje s diskontní mírou 8,5%, eskontní provize je 0,1% z hodnoty směnky. Kolik korun banka firmě vyplatí? Nejprve musíme spočítat počet dní, o které je směnka odkoupena dřív: = 145 dní

Kontokorent Bankovní služba, která je součástí běžného účtu Nedává se automaticky Čerpají se peníze z účtu, na kterém není dostatečná hotovost Půjčka je úročena vysokým úrokem!!

Při tvorbě DUMu byly použity následující zdroje ODVÁRKO, Oldřich. Úlohy z finanční matematiky pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2005, 198 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN NOVESKÝ, Ivan. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Cofet, 2009, 448 s. ISBN