Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Asertivita.
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Konflikt a agrese Mgr. Gabriela Mahrová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Asertivita.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 Umím se prosazovat? © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
VY_32_INOVACE_PSYM25360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE ASERTIVNÍ KOMUNIKACE
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Asertivita jako obrana proti manipulaci Typy manipulátorů
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
PSFA 2 Přednáška č.4 Téma: Asertivita.
Principy, zásady a chyby
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Komunikace Základní prostředek výměny informací
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
Asertivita.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ASERTIVITA.
Zdravotnický asistent, první ročník Manipulace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Teorie vzdělávání dospělých
VY_32_INOVACE_PSYM25460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Manipulace "...dokud je nebezpečné vědění přístupné jen několika málo lidem, do té doby se většina nemůže proti užití tohoto vědění bránit. Když ale budou.
Andrea Brožová Doubková
ZÁKLADY ASERTIVITY.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Komunikační inteligence. Cíle a obsah kurzu  definice asertivity  charakteristiky pasivity, pasivní agresivity, agresivity a asertivity.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Teorie vzdělávání dospělých
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Asertivita.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Andrea Brožová Doubková
Zvládání komunikačně náročných situací Manipulace
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Transkript prezentace:

Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování mezi spolupracovníky – některé problémové situace

KOMUNIKAČNÍ CHOVÁNÍ - TYPY Agresivní otevřené Pasivní Manipulativní – agresivní nepřímé či pasivně manipulativní Asertivní

1) Pasivita a agresivita, manipulace Pasivita – nečinnost, poddajnost, bezbrannost, přizpůsobivost…nepřiměřená Agresivita – prosazování se „stůj co stůj“? A. nezdravá A. zdravá = sebeprosazení. Vhodné je slovo AKTIVITA Manipulace – ovlivňování/přesvědčování druhé osoby (osob) o něčem, o čem přesvědčena není (nebo je nevýhodné). Prosazení se nepřímým způsobem.

Pasivita Obsah: Máš pravdu. Nezáleží.. co si myslím, co cítím. Účel: Vyhnout se konfliktu. Popis: Nesděluje, co chce, (myšlenky,pocity) a nebo způsobem, který ji deprimuje. Úmysl: Líbit se. Vyhovět. (Podvědomě) Obr.viz: Online http://passiveaggresive.blogspot.cz/2010/03/enabling-passive-aggressive-person.html

Agresivita Obsah: Mám pravdu. Myslíš něco jiného…špatně. Na tvých pocitech nezáleží. Účel: Vyhrát stůj co stůj. Získat, co chci JÁ. Popis: Vyjadřuje, co chce, své cíle, myšlenky a pocity, na úkor ostatních. Úmysl: Dominovat. (často nevědomé) Obr. Viz // Online

Manipulátor - vybrané příznaky některé více u nepřímých agresorů, některé více u pasivně manipulativních 1. Navozuje u ostatních pocit viny 2. Je vztahovačný 3. Zpochybňuje 4. Závidí 5. Lichotí 6. Dělá ze sebe dělat oběť 7.Nesděluje jasně své žádosti, názory, či na poslední chvíli

Manipulátor - vybrané příznaky některé více u nepřímých agresorů, některé více u pasivně manipulativních 9.Je nepředvídatelný 10.Překrucuje pravdu, lže nebo zatajuje 11.Vyhrožuje nebo vydírá - otevřeně nebo skrytě 12.Zasívá nesvár, podněcuje podezíravost, intrikuje 13.Sází na nedostatečné znalosti či nedostatky druhých 14.Nedbá na práva, potřeby a přání druhých (ač tvrdí opak). 15.V jeho přítomnosti se lidé cítí nepříjemně, nebo nesvobodně nebo – manipulovaně…. Atd.

2) ASERTIVITA Je to „umění“ : -Vyjadřovat své názory a požadavky přiměřenou formou -Odmítnout nepřijatelný požadavek -Přijmout kritiku -Přijmout odpovědnost -Domluvit se a vzájemně jednat -Hledat náhradní řešení

ASERTIVITA Obsah: Takhle vidím situaci. Toto si myslím – cítím – chci, nechci. (Co ty na to?) Účel: Komunikace a vzájemný respekt. Popis: Jednající sděluje přímo, co chce, své myšlenky a pocity, ohleduplně a přiměřeně. Dává najevo aktivní přístup. Úmysl: Domluvit se a jednat.

3) Konflikt a jeho řešení (či neřešení) Konfkt: Rozdílnost a)různých motivací, b)a jejich intenzity Výsledek konfliktu: Prohra-prohra (zde uprostřed obrázku) Prohra-výhra Kompromis Výhra-výhra

Rozdílnost různých motivací, a jejich intenzity

Řešení konfliktu – celkový přístup Aktivní řešení situace Adaptace na situaci Změna vnímání situace (změna vnitřní) Obr.viz: Online http://

Řešení konfliktu – výsledek Podle intenzity, obsahu, orientace (na sebe, na výkon, - nebo na druhé, na vztah) Co je to zdravý a nezdravý konflikt?

4) Chování mezi spolupracovníky RESPEKT ? Problémy A)Pracovní vztahové a komunikační problémy …..(příště) B)Ostatní -např. mobily, soukromé hovory -problémy s intenzivními vůněmi a pachy (kuřáci, kolínské…) -s uklízením si věcí po sobě (např. ve společné kuchyňce) -využívání pracovních pomůcek druhé osoby -a jiné…. -Drby, drby….