Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování mezi spolupracovníky – některé problémové situace
KOMUNIKAČNÍ CHOVÁNÍ - TYPY Agresivní otevřené Pasivní Manipulativní – agresivní nepřímé či pasivně manipulativní Asertivní
1) Pasivita a agresivita, manipulace Pasivita – nečinnost, poddajnost, bezbrannost, přizpůsobivost…nepřiměřená Agresivita – prosazování se „stůj co stůj“? A. nezdravá A. zdravá = sebeprosazení. Vhodné je slovo AKTIVITA Manipulace – ovlivňování/přesvědčování druhé osoby (osob) o něčem, o čem přesvědčena není (nebo je nevýhodné). Prosazení se nepřímým způsobem.
Pasivita Obsah: Máš pravdu. Nezáleží.. co si myslím, co cítím. Účel: Vyhnout se konfliktu. Popis: Nesděluje, co chce, (myšlenky,pocity) a nebo způsobem, který ji deprimuje. Úmysl: Líbit se. Vyhovět. (Podvědomě) Obr.viz: Online http://passiveaggresive.blogspot.cz/2010/03/enabling-passive-aggressive-person.html
Agresivita Obsah: Mám pravdu. Myslíš něco jiného…špatně. Na tvých pocitech nezáleží. Účel: Vyhrát stůj co stůj. Získat, co chci JÁ. Popis: Vyjadřuje, co chce, své cíle, myšlenky a pocity, na úkor ostatních. Úmysl: Dominovat. (často nevědomé) Obr. Viz // Online
Manipulátor - vybrané příznaky některé více u nepřímých agresorů, některé více u pasivně manipulativních 1. Navozuje u ostatních pocit viny 2. Je vztahovačný 3. Zpochybňuje 4. Závidí 5. Lichotí 6. Dělá ze sebe dělat oběť 7.Nesděluje jasně své žádosti, názory, či na poslední chvíli
Manipulátor - vybrané příznaky některé více u nepřímých agresorů, některé více u pasivně manipulativních 9.Je nepředvídatelný 10.Překrucuje pravdu, lže nebo zatajuje 11.Vyhrožuje nebo vydírá - otevřeně nebo skrytě 12.Zasívá nesvár, podněcuje podezíravost, intrikuje 13.Sází na nedostatečné znalosti či nedostatky druhých 14.Nedbá na práva, potřeby a přání druhých (ač tvrdí opak). 15.V jeho přítomnosti se lidé cítí nepříjemně, nebo nesvobodně nebo – manipulovaně…. Atd.
2) ASERTIVITA Je to „umění“ : -Vyjadřovat své názory a požadavky přiměřenou formou -Odmítnout nepřijatelný požadavek -Přijmout kritiku -Přijmout odpovědnost -Domluvit se a vzájemně jednat -Hledat náhradní řešení
ASERTIVITA Obsah: Takhle vidím situaci. Toto si myslím – cítím – chci, nechci. (Co ty na to?) Účel: Komunikace a vzájemný respekt. Popis: Jednající sděluje přímo, co chce, své myšlenky a pocity, ohleduplně a přiměřeně. Dává najevo aktivní přístup. Úmysl: Domluvit se a jednat.
3) Konflikt a jeho řešení (či neřešení) Konfkt: Rozdílnost a)různých motivací, b)a jejich intenzity Výsledek konfliktu: Prohra-prohra (zde uprostřed obrázku) Prohra-výhra Kompromis Výhra-výhra
Rozdílnost různých motivací, a jejich intenzity
Řešení konfliktu – celkový přístup Aktivní řešení situace Adaptace na situaci Změna vnímání situace (změna vnitřní) Obr.viz: Online http://
Řešení konfliktu – výsledek Podle intenzity, obsahu, orientace (na sebe, na výkon, - nebo na druhé, na vztah) Co je to zdravý a nezdravý konflikt?
4) Chování mezi spolupracovníky RESPEKT ? Problémy A)Pracovní vztahové a komunikační problémy …..(příště) B)Ostatní -např. mobily, soukromé hovory -problémy s intenzivními vůněmi a pachy (kuřáci, kolínské…) -s uklízením si věcí po sobě (např. ve společné kuchyňce) -využívání pracovních pomůcek druhé osoby -a jiné…. -Drby, drby….