KOMUNIKAČNÍ STYLY. PasivníManipulativníAgresivníAsertivní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asertivita.
Advertisements

Strategie a taktika jednání s lidmi
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Konflikt a agrese Mgr. Gabriela Mahrová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Slova Květiny.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Stimulace a motivace zaměstnanců
Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Asertivita.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 Umím se prosazovat? © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
PSYCHICKÉ STAVY.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Asertivita jako obrana proti manipulaci Typy manipulátorů
Principy, zásady a chyby
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Komunikace Základní prostředek výměny informací
Nakonec našel a nazval jej: KATEGORICKÝ IMPERATIV, který zní:
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Asertivita.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ASERTIVITA.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Zdravotnický asistent, první ročník Manipulace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Chyby při vnímání druhých lidí
ZÁKLADY ASERTIVITY.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Manager nebo leader? Management je pozice
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Asertivita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ZŠ Malá Losenice dne Mgr. Marie Linhartová
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Asertivita.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Jejich přijímání a vyjádření
Komunikace.
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Náročné životní situace
Konflikt Sociální psychologie.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

KOMUNIKAČNÍ STYLY

PasivníManipulativníAgresivníAsertivní

PASIVNÍ STYL KOMUNIKACE (CHOVÁNÍ) Absence sebejistoty v projevu Bezbrannost vůči požadavkům druhých Neschopnost prosadit se, své názory Tendence omlouvat se, vysvětlovat Nepřirozená snaživost Nízké sebevědomí Vyhýbání se řešení konfliktních situací Neverbální projev – sklopené oči, přikrčený postoj, hlava mezi rameny) Důsledky: Interpersonální konflikt (2 strategie – útěk – konflikt narůstá – kumulace – výbuch V všem vyhovět – zneužívání, využívání ▲ on/a to udělá… ) Deprese Stres Bezmocnost Frustrace Promarněné příležitosti Osamělost, izolace Špatná image sám před sebou Pocit hněvu sám na sebe Reakce na pasivitu (kladení přímých odpovědí, získání názoru, zpětné vazby, vyvolání zájmu a zapojení do diskuse) Provokace ▲ „No tak už konečně něco řekni.“ Manipulace – prohloubím větší pasivitu, cítí se ohrožen Agresivní chování

MANIPULATIVNÍ STYL KOMUNIKACE (CHOVÁNÍ) Nepřímé, sleduje nějaký cíl, kt. není přímo vysloven Manipulátor navozuje u druhého ▲ pocit viny, neschopnosti, úzkosti… Často probíhá za pomoci emocionálních argumentů, s odvoláním se na morální hodnoty, slušnost, lidskost… Trvá na neměnnosti názorů u ostatních, sám však mění své myšlenky a chování podle situace, v níž se nachází Snaží se vyvolat přehnané obavy a starosti nebo naopak potíže bagatelizuje Podněcuje nedůvěru a podezřívavost Zaměřuje se na nedostatky druhých a zveličuje je Vnucuje svoje vlastní názory a postupy Projevuje se egocentricky Zesměšňuje a devalvuje ostatní Vystupuje arogantně a povýšenecky Závidí všem včetně přátel a vlastní rodiny Neakceptuje, potřeby, práva ani přání druhých Lže Oblíbený trik manipulátora – činit druhého odpovědným za vývoj a řešení situace 9 stylů osobnosti manipulátora

Nejhorší jsou nejhodnější lidé ve svém okolí vyvolává pocit viny, své chyby přehlíží.

SHOSTROMOVA TYPOLOGIE MANIPULACE 9 STYLŮ OSOBNOSTI MANIPULÁTORA Diktátor – využívá autority, odvolává se na pravidla, kt. se musí dodržovat, citáty, síla autority ▲ bouchne do stolu a bude to, autoritativní šéf Chudáček – libuje si v pocitech méněcennosti, zdůrazňuje své handicapy ví, že ho druzí budou litovat,– naskakují na jeho podnět a plní za nej úkoly ▲ vždyť on to má teď těžké a hodně… Počtář – řídí se tím, co je pro něj v dané situaci nejvýhodnější - chování volí dle situace, nemá rád složité úkoly, spíše ty jednoduché bez event. komplikací Břečťan – závislý na druhých, využívá a zneužívá je způsobem, aby dosáhl svého nebo závislost předstírá, rád na ostatních parazituje Drsňák – žádné kompromisy ani diskuse bude tak jak chce on, manipuluje hrubostí, je pevně přesvědčen o své pravdě, občas používá nadávky a výhrůžky. Mafián – obdoba drsňáka (manipuluje silou, ale zároveň nabízí určitou ochranu a záštitu) s tím, že ▲ „Budeš ke mně loajální, zajistím Ti ochranu, bezpečí.“ nebo „Kdo nejde se mnou, jde proti mně“ Obětavec – pro druhé udělá vše, nic není problém, vystihuje jej výrok: „Nejhorší jsou nejhodnější lidé.“ Poslední spravedlivý – všichni dělají chyby a vše dělají špatně, „pouze já jsem bez chyby.“, formou manipulace je neustálá kritika, ve svém okolí vyvolává pocit viny, své chyby přehlíží. Opatrovatel „táta-máma“ – neustále se stará o druhé, ale často proti jejich vůli, žije v představě, že sám ví nejlépe, co je pro ostatní dobré. bez ohledu zda pomoc potřebují, protože „On/a ví všechno nejlíp.“

REAKCE NA MANIPULACI I. Důležité je uvědomit si, že jsme manipulováni  osoba nám dá pocítit, že jsme jiní než ostatní 2 varianty: „Ty jsi nejlepší ze všech, vždycky si všechno zvládl….“ „Všichni již úkol splnili, jen Ty ne.“  Své názory nedá otevřeně najevo, ale je „balí“ – „podivné tanečky a nic konkrétní“ intuitivně cítíme, že je to jiné  Svou odpovědnost schovává za jiné (chce se vyhnout odpovědnosti) Kontramanipulativní jednání: Mluvit v krátkých větách Vyjadřovat se jasné, srozumitelně Nepoužívat slova (generalizace) – nikdy, vždycky, každý… Vyhnout se agresi, ironii, hodnocení Omluvit se, pokud je omluva na místě Používat pozitivní formulace Vyzdvihnout společné rysy našich postojů Nejít do emocí – tam nás chce dostat = naskočíme na jeho podnět Nejít do diskuse – vstupují sem emoce, chceme argumentovat – přestáváme vnímat co dělá manipulátor

REAKCE NA MANIPULACI II. 1. možnost Nereagovat/ignorovat nepříjemnou poznámku 2. možnost Chtít konkrétní informaci 3. možnost Konstatovat Nevysvětlovat Vyhnout se emocím a vrátit problém na řešitelnou úroveň

AGRESIVNÍ STYL KOMUNIKACE (CHOVÁNÍ) Jedinec prosazuje sebe na úkor ostatních Popírá práva ostatních, ponižuje je Z nezdarů obviňuje okolí Uznává jen své požadavky a potřeby Za cílem jde bez ohledu na okolí („i přes mrtvoly“) Hrubá/silná slova, moralizování, hlasitost, ironie, sarkazmus, ponižování Přehnané sebevědomí – možná zástěrka komplexů Důsledky: interpersonální konflikty, neoblíbenost u okolí následně pocit viny/hněvu, frustrace, ztráty kontroly

TYPY AGRESE uklidnit najít možné řešení partner v k. si je schopen uvědomit svého chování Otevřená zastavit tlak najít možné řešení partner v k. si myslí, že má na takové jednání právo (diktátor, mafián, drsňák) Skrytá

REAKCE NA AGRESI Níže posazený hlas Zachovat klid, sebejistý projev Naslouchat - vyjádřit pochopení Držet se faktů - ne emoce a dojmy Řešit problém - ne věci okolo, kt. nám vadí Odosobnit se (důvodem vzteku nemusím být já, ale něco jiného, já jsem jen hromosvod v cestě) Ignorovat poznámky sloužící jako návnada Odmítnout taktiku urážek Slůvko „ALE“ Po urážce získat čas na rozmyšlenou „Promiň v tomhle já nebudu pokračovat a k problému se vrátíme zítra.“

ASERTIVITA důležitá komunikační dovednost Předpoklad – „Nejdřív poznej sám sebe a pak poznávej druhé.“ Pokud jednám asertivně, předpokládám, že i ten druhý jedná asertivně a chce problém vyřešit. - … jinak můžete udělat cokoliv i tak ničeho nedosáhnete.

- schopnost přímo vysvětlit „O co jde a jaké jsou cíle.“ - přistoupit na kompromis - vyjádřit myšlenky a prožívání situace - požádat o laskavost, nebo ji poskytnout jinému pozitivní přístup k lidem přiměřené sebevědomí (nemýlit si asertivitu s arogancí) důsledky: napomáhá řešení konfliktů sebereflexe, pocit uspokojení příležitost pro rozvoj stabilizace interpersonálních vztahů ASERTIVNÍ CHOVÁNÍ latinského asserere - tvrdit, domáhat se něčeho schopnost/dovednost prosazovat vlastní názor, stanovisko nebo zájem

PRAVIDLA ASERTIVITY 1.Člověk má právo posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být za ně odpovědný. 2.Člověk má právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující jeho chování. 3.Člověk má právo posoudit, nakolik a jak je zodpovědný za řešení problémů druhých lidí.

PRAVIDLA ASERTIVITY 4. Člověk má právo změnit svůj názor. 5. Člověk má právo říci já nevím. 6. Člověk má právo být nezávislý na dobré vůli ostatních.

PRAVIDLA ASERTIVITY 7. Člověk má právo dělat chyby a být za ně zodpovědný. 8. Člověk má právo dělat nelogická rozhodnutí. 9. Člověk má právo říci já ti nerozumím. 10. Člověk má právo říci je mi to jedno.

ASERTIVNÍ POVINNOSTI Chápat ostatní lidi (chápat neznamená souhlasit) Ovládat své emoce (sebekontrola) Umožnit jiným, aby se chovali asertivně Vzájemný respekt názorů Naučit se přistoupit na kompromis (úspora času, energie a dalších možností) Přiznat omyl a napravit ho, protože: „MÝLIT SE JE LIDSKÉ“...ale přiznat omyl je známka moudrosti. Sv. Jeroným (Cicero) …ale setrvávat v omylu je ďábelské Latinské přísloví Errare humanum est, in errore perseverare stultum. „Chybovat je lidské, trvat na omylu hloupé.“

ASERTIVNÍ KOMUNIKACE Rozbitá gramofonová deska Pootevřené dveře Negativní doptávání Volné informace Sebeotevření Přijatelný kompromis Selektivní ignorování

ASERTIVNÍ NE Ujasnit si situaci, mít potřebné info Zvážit definitivní rozhodnutí místo zbrklé reakce Zvážit dopady odpovědi – výčitky z odmítnutí V z toho, že jsme se nechali zmanipulovat Říci „Ne.“ „Ne, nechci.“, „Ne, nemám o to zájem.“ Všímat si svých pocitů Nevysvětlovat příčiny odmítnutí Neomlouvat se Vyjádřit empatii a respekt Pozor na otázku „Proč?“

SOUHRN DOPORUČENÍ Používat jednoduché, aktivní a pozitivní věty. Zapojit okolí do rozhodnutí. Abstraktní slovní konstrukce nahradit praktickými příklady. Odvahou a ohleduplností směrovat k příjemnému a užitečnému jednání. Být empatický, dle potřeby aktivně naslouchat. Napřed se snažit pochopit a pak žádat pochopení.