NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_12 TÉMA:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
Advertisements

Archeologické kultury na našem území
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
II. Pravěk 8. Doba bronzová.
Pravěk Mgr. Jitka Moskvová.
PRAVĚK.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
V čem si myslíš, že byl bronz pro lidi užitečný? video
Doba bronzová a železná
Eneolit = Chalkolit Eneolit- (pozdní doba kamenná), doba měděná; dokončen přechod k patriarchátu; zvyšuje se zemědělská produkce změna budování sídel-
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Říjen 2012
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Doba bronzová v Čechách
Kultura doby bronzové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Doba bronzová Petr Machala.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_562_Doba bronzová AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Doba bronzová (2500 – 750 př.n.l) Vypracovala: Katka Bobčíková.
Suroviny.
Kultura lidu popelnicových polí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORAGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_01_PRAVĚK.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Doba bronzová  Šablona: III/2  Číslo: 69  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
ŽIVOT V DOBĚ BRONZOVÉ Tavení rud se zdokonalilo objevením složitějších postupů. Tento objev umožnil získávat měď a cín z méně hodnotných rud. Dobu bronzovou.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_6_ DOBA BRONZOVÁ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY _12_INOVACE_D.6.05 DĚLENÍ PRAVĚKU – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 11. září 2012 Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost.
Počátky umění na našem území
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zbraně kultury lidu popelnicových polí
Chronologie doby bronzové Jako doba bronzová se v ČR archeologicky vymezuje období přibližně mezi roky 2000 až 800 př. n. l. Periodizace a významné.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_15
Co považuješ za největší „vynález“ pravěku? A proč?
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_18
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Archeologické kultury na našem území
         VY_32_INOVACE_81.19 Jméno autora: Iva Vondrová
PRAVĚK Starší paeolit Střední paeolit
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6-13_ eneolit Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovatelé kovů Uč. str
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_06
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Doba bronzová VY_32_INOVACE_D
KELTOVÉ na našem území.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_19
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ENEOLIT.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ.
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_12 TÉMA: D – 6.B – Doba bronzová ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

 Prezentace je určena k výkladu a osvojení dějepisného učiva v 6.ročníku. Seznamuje žáky názorně se základními pojmy doby bronzové, vysvětluje rozdíly mezi jednotlivými pohřebními rity, ukazuje přehled archeologických kultur na našem území.  Součástí materiálu jsou úkoly, testové otázky, které ověřují správné chápání pojmů, orientaci v jednotlivých obdobích pravěku, které žáci průběžně plní jako samostatnou práci a následně je společně zkontrolujeme.  Prezentace vyplnila celou vyučovací hodinu, výklad učiva byl názorný a přehledný. Díky plnění jednotlivých úkolů bylo možné upřesnit některé nejasnosti, znovu vysvětlit souvislosti mezi jednotlivými pojmy. ANOTACE

HMOTNÁ KULTURA DOBY BRONZOVÉ DOBA BRONZOVÁ

 Lidé začali vyrábět slitinu mědi a cínu – BRONZ  Slitina byla tvrdší, křehčejší, pružnější a snáze tavitelná  Nový materiál se zpracovával odléváním do kamenných forem (kadlubů) nebo tzv. ztracených forem  Vyrábí se nástroje, šperky a zbraně  Podle nového materiálu pojmenováno období DOBA BRONZOVÁ (2000 – 700 PŘ.N.L.)

VV slitině (bronzu) bylo: a) více mědi než cínu b) více cínu než mědi c) obou kovů stejně ZNÁŠ ODPOVĚĎ?

VVyber suroviny, které potřebovali lidé, aby mohli vyrábět bronzové nástroje: cín železo jantar hlínu dřevo vodu zlato měď vosk uhlí kámen  Potřebovali cín a měď na výrobu slitiny.  Na rozdělání ohně potřebovali dřevo.  Na vytvoření požadované formy využili kámen, vosk a hlínu.  Na ochlazení konečného výrobku mohli použít vodu. ZNÁŠ ODPOVĚĎ?

 Podle jednotlivých archeologických kultur dělíme dobu bronzovou na: a) STARŠÍ DOBU BRONZOVOU (únětická kultura) b) STŘEDNÍ DOBU BRONZOVOU (mohylová kultura) c) MLADŠÍ DOBU BRONZOVOU (kultura popelnicových polí) DĚLENÍ DOBY BRONZOVÉ

 KOSTROVÉ HROBY(skrčená poloha na pravém boku, hlava směrem na jih, často rakve z vydlabaných kmenů)  Perfektně vypracovaná keramika s kovovým leskem (koflík s uchem dole)  Typický nástroj SEKERA (všestranné použití)  Šperky a ozdoby: BRONZOVÉ JEHLICE, ČELENKY, ZLATÉ ZÁUŠNICE, JANTAROVÉ NÁHRDELNÍKY, BRONZOVÉ NÁRAMKY A PRSTENY  Naleziště: UNĚTICE, HOSTY, POLEPY… ÚNĚTICKÁ KULTURA

 Pohřbívání zemřelých pod mohyly  Pohřebiště o 100 mohylách, hroby kostrové, žárové  Muži mají v hrobech bronzové meče, hroty, kopí, dýky  Ženy mají v hrobech bronzové jehlice, náramky, nánožní kruhy  Poprvé se objevují předměty denní potřeby (břitva, pinzeta, lžička) i kultovní předměty (kolový vozík)  Naleziště: MILAVČE (milavečská kultura) KNOVÍZ (knovízská kultura) MOHYLOVÁ KULTURA

Miniaturní pyramidy, násypy nad jedním i více hroby. MOHYLY

 Žárové pohřby, pohřebiště o několika tisících hrobech  Zesnulý spálen na žárovišti, jeho popel uložen do speciálních nádob popelnic (urny)  Popelnice uloženy do země spolu s ozdobami, milodary  V hrobech nalezeny nádoby s potravou, šperky, bronzové soupravy, zbroj (nově přilby, pancíře, náholenice, štíty)  Naleziště: MORAVIČANY, OPATOVICE (lužická kultura) KULTURA POPELNICOVÝCH POLÍ

Kostrové hroby  mrtvý uložen do země  často skrčená poloha  rakve z vydlabaných kmenů  pohřební výbava (zbraně, šperky, keramika, nářadí…) Žárové hroby  mrtvý spálen  popel nasypán do popelnic (nádob – uren)  nádoby uloženy do země  pohřební výbava (zbraně, šperky, nádoby na potravu, milodary, keramika…… ZPŮSOB POHŘBÍVÁNÍ

 Které výrazy nepatří do doby bronzové? kůň, dinosaurus, pes, cín, železo, sůl, popelnice, písmo, vřeteno, sekáče, mamut, kolový vůz, papír slitina, kalkulačka, ZNÁŠ ODPOVĚĎ?

 Které výrazy nepatří do doby bronzové? kůň, dinosaurus, pes, cín, železo, sůl, popelnice, písmo, vřeteno, sekáče, mamut, kolový vůz, papír slitina, kalkulačka, ZNÁŠ ODPOVĚĎ?

 Lidé používají nový výrobní materiál – slitinu mědi a cínu – BRONZ  Měď se dovážela, cín se těžil u nás, rozvíjí se dálkový obchod  Objevuje se první platidlo – BRONZOVÁ HŘIVNA  Bronz se odlévá do kadlubů nebo ztracených forem  Rody se spojují v kmeny, včele kmenový náčelník  Vznikají jednotlivá evropská etnika a podoba současných jazyků SHRNUTÍ – DOBA BRONZOVÁ

 LID ÚNĚTICKÉ KULTURY (keramika s kovovým leskem)  LID MOHYLOVÉ KULTURY (pohřbívání mrtvých pod násypy – mohyly)  LID POPELNICOVÝCH POLÍCH (žárové pohřby, popel ukládán do uren – popelnic, tzv. lužická kultura) OSÍDLENÍ ČESKÝCH ZEMÍ

 Ilustrace  Moravcová Jana. [online] , 08:08[cit ]. File:Zausnice uneticka.jpg Dostupné z WWW:. CITACE