 objevena ve 40.letech 19.století  vybudována v Ninive v 7.století př.n.l. - králem Aššurbanipalem  40 000 destiček  dvě části – státní archiv a mezinárodní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MEZOPOTÁMIE – 539 let př.n.l..
Advertisements

Opakování Mezopotámie
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Mezopotámie Vyvinula se na přelomu 3. a 4. tisíciletí.
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_01.
Vývoj sumerských městských států asi 3000 př. n. l. vznikly následkem společenské dělby (písaři, vojáci, kněží) první městské státy jedno město a přilehlé.
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Sumerové Starověký přední východ
LITERATURA SUMERSKÁ, AKKADSKÁ, BABYLONSKÁ
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Vznik státních útvarů II.
Starověké Řecko I. počátky.
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Epos o stvoření („Enum-eliš“, tj. „Když nahoře“):
Staří Sumerové Barbora Broncová.
Starověká Mezopotámie
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
Mezopotámie – Ninive, Babylon
BABYLÓNSKÁ ŘÍŠE Starobabylónská říše
Mezopotámie Jakub Šetka.
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Peloponéská válka.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Umění Mezopotámie MgA. Lukáš Psík
Nářky Nejvíce ze Starobabylonského období, méně sumerských (Ur III)
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Jana Kreislová Kristýna Procházková.  5. ř íjna 1919 – 26. č ervence 2006  Slovenský spisovatel, historik a p ř ekladatel  Zakladatel literatury faktu.
Nejstarší kulturní oblast světa Marie Polanská, HKS - Duchovní kultura Evropy.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Mezopotámie uč. str. 47 – 55
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Oděv, úprava hlavy a líčení Krátká sukně Dlouhé šaty z jemné látky Šperky a ozdoby.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE
Starověk.
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Státy starověké Mezopotámie
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Starověké Řecko I. počátky.
Peloponéská válka.
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Blízký východ ve starověku 2
Blízký východ ve starověku 3
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Osobnosti starověké Mezopotámie
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Asyřané Eliška Juhaňáková
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Visuté zahrady Semiramidiny
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sumerská říše V.Adamčík.
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Asýrie a její obyvatelstvo
Transkript prezentace:

 objevena ve 40.letech 19.století  vybudována v Ninive v 7.století př.n.l. - králem Aššurbanipalem  destiček  dvě části – státní archiv a mezinárodní knihovna  Epos o Gilgamešovi

1.epos  epický literární útvar  o bozích nebo hrdinech  verše 2.hymnus – oslavuje bohy 3. mýtus, báj  vysvětlení přírodních jevů

 SUMERSKÉ MÝTY o PROKLETÍ AKKADU o ENLIL A NINLIL o INANNA A EBECH o NÁŘEK NAD ZKÁZOU MĚSTA URU o SESTUP INANNY DO PODSVĚTÍ  AKKADSKÉ MÝTY o MARDUK STVOŘITEL o ATRACHASÍS o ENÚMA ELIŠ o DVĚ ZAKLÍNÁNÍ  CHETITSKÉ MÝTY o CHETITSKÁ LITERATURA o BOJ BOHA BOUŘE S DRAKEM o ZMIZELÝ BŮH

 Vyniká mezi bájemi  Pouze bohové  Stvoření bohů, Země, nebe a člověka  „Člověk byl stvořen proto, aby sloužil bohům.“  Sumerská verze – Enlil  Akkadská verze - Marduk

Když hněvivý Enlilův pohled lid Kiše jak býka nebeského zabil a dům urucký jak mohutný tur srazil, že v prachu leží, tehdy, když Enlil Sargonovi, akkadskému králi, kněžství a vládu od země horní k dolní předal, tehdy Inanna čistá svatyni Akkadu jako svůj velký ženský palác postavila, v Ulmaši zřídila trůn. Jak mladík, který dům svůj staví, jak slabá dívka budující příbytek žen: aby ve skladištích všechno bylo, aby město stálo na pevném místě, aby lid v něm pokrmy vzácné jedl a vodu vzácnou pil, aby lidé vykoupaní dvůr naplnili radostí, místa slavností krásně ozdobili. Jejich král, pastýř Narámsín, na svatém Akkadu trůnu jak slunce zářivě vycházel, hradba paláce jeho jak hora sahala až k nebi. V branách jeho, širokých jako Tigris, co vodu do moře vlévá, otevřela křídla dveří Inanna svatá. Do země čluny hojnost všeho přivážely. Lidé z hor Martu, kteří obilí neznají, skvělý dobytek a skvělé kozly sem přiváděli. Obyvatelé Meluchy, ciziny černé, zboží všech cizích krajů Inanně přinášeli. Elamité a Subarejci pro ni jak osli pytle vlekli. Vládci a správci paláců, představení z Gu'edenny předávali Inanně oběti k svátku Nového roku a měsíce.

Báseň o zničení města Akkadu vznikla pravděpodobně ve 21. stol. před n. l. na počátku vlády třetí dynastie urské. Sumersky píšící kněží a písaři se v ní vracejí zpět k historii konce raně dynastického období, kdy v Mezopotámii byla u moci tzv. „akkadská dynastie“ semitských vládců, mezi něž patřil i Sargon (asi 2340–2284 před n. l.). Prokletí města Akkadu, vložené do úst osmi velkým sumerským bohům, je reakcí na brutální postup akkadské dynastie proti některým střediskům sumerské kultury, především proti svatyni Ekur ve městě Nippuru. Nippurská svatyně byla od počátku sumerských dějin nejslavnějším poutním místem a její bůh Enlil nejuctívanějším pozemským bohem. Sumerští vládci se starali o jeho chrám a tato ojedinělá jednota kultu vznikla zřejmě na základě kdysi existujícího politického svazku mezi jednotlivými městskými státy. Nippurský chrám měl v raně dynastické době asi podobnou úlohu jako svatyně delfská v řecké amfiktyonii. Starobabylónští písaři v básni viní za zkázu krále Narámsína (asi 2260–2223 před n. l.), který se kultovně prohřešil proti Enlilovi. Čím, bohužel již nevíme. Bůh zakáže králi výstražnou věštbou a zlým znamením obnovit rituály v Ekuru a opouští město. Zajímavá je zmínka o ustavení nového vládce v Nippuru, jakéhosi Mansia, kterého prý dosadil sám bůh Ninurta. – Porušením kultu vznikl podle představ kněží v zemi zmatek, hlad, bída a drahota. Rozzuřeného Enlila uklidňují teprve velcí bozi, kteří proklínají Narámsínovo sídelní město. Zdálo by se, že báseň předznamenala osud celé říše. Akkad podle slov v jejím závěru je zničen. Jeho ruiny dodnes archeologové nenalezli. Historickou pravdivost skladby však popírají jiné klínopisné tabulky, z nichž vyplývá, že sám Narámsín v Ekuru stavěl a jeho královské soše v tomto chrámu dávali sami Sumerové ještě ve 21. stol. před n. l. bohaté oběti. Akkad také nebyl zničen za Narámsína, ale Gutejci ho vyvrátili až o sto let později (okolo r před n. l.). „Prokletí Akkadu“ je tedy cenné nikoliv jako historický pramen, ale jako důkaz o snaze kněží vysvětlovat politické zvraty v mezopotamských dějinách hněvem bohů pro údajné porušení kultovních předpisů. V této básni je zajímavé i protiakkadské smýšlení, v sumerské literatuře jinak ojedinělé. Popis Gutejců jako nevzdělaných barbarů je zde převzat z jiných historizujících básní, především z druhého „Nářku nad zkázou Uru a Sumeru“. Text je sestaven celkem z 32 fragmentů, pocházejících z vykopávek v Nippuru a Uru. Počáteční verš Sag-ki-gíd-da en-líl-lá-ke se jako název básně dochoval ve třech katalozích sumerských literárních skladeb. Líčení zkázy Akkadu bylo tedy u Sumerů v 21.–19. stol. Před n. l. velmi oblíbeno. Ovšem semitští Akkadové byli skutečně strůjci zániku politické a kulturní velikosti starosumerské civilizace (26. stol. – 2340 před n. l.).

 vznik v Mezopotámii, ve starobabylonském období (počátek 2000 tis. př. n. l.)  na dvanácti tabulkách, kolem 3000 veršů  naleziště: Ur, Sippar, Isčálí, Ninive (vetšina)  i v jiných literárních dílech najdeme zmínky o Gilgamešovi  v Sumeru  Gilgameš nazýván Bilgames  5 příběhů (2500 př. n. l.)  Dochované opisy ( př. n. l.)  v Akkadu  Vznik na základě sumerských eposů  1200 př. n. l. - ustálená podoba eposu  Akkadský název: Ten, jenž hlubinu zřel.  V nynější době existuje knižní podoba

OBSAH  1. tabulka  Neoblíbený vladař Gilgameš  Prosba k bohyni Aruře  Stvoření Gilgamešova protivníka Enkidua, jeho zkrocení  2. tabulka  Rovný boj Gilgameše s Enkiduem  Stávají se přátely  Domluva na 1. výpravu  3. tabulka  Gilgameš s Enkiduem míří za Chuvavou  Obětování bohovi Šamašovi na jejich ochranu  4.tabulka  Cesta za Chuvavou  Sen Gigameše Enkidu vyloží jako úspěch v nastávajícím boji

OBSAH  5. tabulka  Zabítí Chuvavy s pomocí Šamaše  6. tabulka  Gilgameš odmítne zamilovanou bohyni Ištar  Otec Ištar pošle nebeského býka na Gilgameše  Enkidu s Gilgamešem porazí býka  Enkidu potupí Ištar  7. tabulka  Sen Enkidua o své smrti  Modlitby Gilgameše k bohům za Enkidua  Enkidu onemocní a slábne  8. tabulka  Ločení s Enkiduem  Enkidu je mrtev, Gilgameš truchlí  Pohřeb Enkidua

OBSAH  9.tabulka  Gilgameš se vydává za Utanapištimem, který zná tajemství nesmrtelnosti  Dorazí do zahrady drahokamů  Setkání se Siduri, šenkýřkou bohů  10. tabulka  Siduri radí Gilgamešovi  Dostává se přes vody smrti s pomocí lodivoda Uršanabiho  Setkání s Utanapištimem, jeho vysvětlení smrti  11. tabulka  Utanapištim vypráví o potopě  bůh Ea ho varuje  Postavení archy  Ustoupení vody  Enlilučiní Utanapištima a jeo ženu nesmrtelnými  Gilgameš neuspěl ve zkoušce  Utanapištim prozradí Gilgamešovi, kde hledat rostlinu omlazení  Rostlinu odnese had  Gilgameš ukazuje Uršanabimu hradby Uruku  12. tabulka  Přidána později  Enkidu je naživu  Gilgameš zhotovuje dva předměty, které spadnou do podsvětí  Enkidu se pro ně vydává, ale nemůže zpět  Gilgameš prosí bohy o jeho záchranu a bohové vyhoví  Enkidu vypráví o podsvětí

ZÁZNAM O POTOPĚ SVĚTA  1. záznam o Potopě  na hliněné destičce  7. stol. př. n. l., Ninive  11. tabulka Eposu o Gilgamešovi