TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE 380887.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Člověk a vývojová stádia člověka
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Fyziologické aspekty PA dětí
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Vývoj člověka - postnatální
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Trénink atletických skoků
Ontogeneze Lidské Motoriky
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Žena a sport.
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
TALENT ..
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
Biologické děje v dospívání
Vybrané testové baterie
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení.
Jonatán Müller, Matěj Hužvár, Tomáš Urban
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Komplexní testové systémy
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Postnatální období –starší školní věk
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Pohybové schopnosti a dovednosti
Charakteristika jednotlivých věkových období
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE

CO ZNAMENÁ TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE ? Probíhá velmi individuálně a nerovnoměrně na různých závislostí Vývoj se projevuje v růstu organizmu a jeho částí Série kvalitativních změn

PERIODIZACE VÝVOJE V pedagogických vědách jsou známy různé periodizace, nejužívanější je však periodizace dle Příhody (1963): o Mladší školní věk o Střední školní věk o Starší školní věk

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK: 6 (7 – (10) 11 LET (PREPUBESCENCE) TĚLESNÝ A FUNKČNÍ VÝVOJ vývoj sekundárních pohlavních orgánů zpomalením růstu těla do výšky intenzívní je růst objemu těla osifikace kostí svalstvo obsahuje méně hemoglobinu, tuků, bílkovin, anorganických látek, ale více vody jako svalstvo dospělých objem srdce dětí mladšího školního věku je relativně větší

PSYCHICKÝ VÝVOJ o zlomovým bodem se stává nástup do školy o názorné ukázky – správná technika pohybu o rozvíjí se paměť a představivost o zvýšená odvaha a vnímavost k okolí o zvýšená impulsivnost o malá sebekritičnost

STŘEDNÍ ŠKOLNÍ VĚK (10) 11 – 14 (15) LET (PUBESCENCE) TĚLESNÝ A FUNKČNÍ VÝVOJ vysoká dynamika všech biopsychosociálních změn končetiny rostou rychleji než trup růst do výšky je intenzivnější ve všech pohybových schopnostech se rozdíly ve výkonnosti z hlediska pohlaví prohlubují Nerovnoměrné a rychlé růstové změny

OTÁZKA Č. 1 JAK SE LIŠÍ VÝKONNOST U DÍVEK A HOCHŮ 7-18 LET V BĚHU NA 12 MINUT?? (KOVÁŘ, MĚKOTA, CHYTRÁČKOVÁ & KOHOUTEK, 1993)

O TÁZKA Č. 2 – J AKÁ JE RYCHLOST V BĚHU NA 50 M U DÍVEK A HOCHŮ OD 7-18 LET ? (M ORAVEC & KOL. 1990)

OTÁZKA Č. 3 – JAK SE LIŠÍ VÝKONY DÍVEK A HOCHŮ VE SKOKU DALEKÉM Z MÍSTA? (KOVÁŘ, MĚKOTA, CHYTRÁČKOVÁ & KOHOUTEK, 1993)

OTÁZKA Č. 4 – JAK SE LIŠÍ VÝKONY DÍVEK A HOCHŮ V TESTU: VÝDRŽ VE SHYBU? (KOSTKA A & KOL. 1987, MORAVEC A & KOL., 1990)

PSYCHICKÝ VÝVOJ hormonální aktivita rozvíjející se abstraktní myšlení a paměť zvyšuje se rychlost učení proces osamostatňování tělesná výchova má velmi pozitivní dopad Sport má socializační a integrační působení

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – 14 (15) – (18) 19 LET (ADOLESCENCE) TĚLESNÝ A FUNKČNÍ VÝVOJ o Snížení tempa růstu tělesné výšky i hmotnosti o U chlapců výrazný nárůst svalové hmoty o U dívek nárůst podkožního tuku o Nejrychleji se rozvíjí silové schopnosti o Motorický i senzorický vývoj dokončen o,,Vrchol v motorickém vývoji jedince“

TĚLESNÁ VÝŠKA 7 – 18LETÝCH CHLAPCŮ A DÍVEK V ČESKÉ REPUBLICE (LHOTSKÁ & KOL., 1993 – DLE RYCHTECKÉHO, 1998)

TĚLESNÁ HMOTNOST 7 – 18LETÝCH CHLAPCŮ A DÍVEK V ČESKÉ REPUBLICE (LHOTSKÁ & KOL., 1993 – DLE RYCHTECKÉHO, 1998)

PSYCHICKÝ VÝVOJ o předěl mezi dětstvím a dospíváním o soc. normy, postoje, nezávislost, zodpovědnost… o dokončuje se a stabilizuje se vývoj os. vlastností o mění se vztah k hodnotám, kategoriím o všeobecný pokles zájmu dívek o sportovní aktivity o vyšší zájem o aktivity prováděné ve volném čase a v přírodě