NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_01 Soumrak století TEMA : Literatura pro devátý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011
Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na literaturu v období tzv. soumraku století. Žákům je nejprve osvětleno, proč se tomuto období říká soumrak století. Jsou zmíněny nejznámější filozofie této doby a představeny směry a osobnosti v oblasti umění. Specifické potřeby: žádné Klíčová slova: malířství, umění, filozofie Mezipředmětové vztahy – dějepis, občanská výchova, výtvarná výchova Klíčové kompetence: kompetenci k učení, k řešení problému, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
* poslední třetina 19. století (končí rokem 1900) * technický pokrok → zrychluje se životní tempo * zvětšování rozdílů mezi bohatými a chudými pesimistické nálady → pesimistické nálady, obavy z konce světa, nadcházejících válečných konfliktů
* VOLUNTARISMUS – Arthur Shopenhauer – stěžejní je vůle člověka * Friedrich Nietzsche – teorie NADČLOVĚKA – vládne všem
* krize společnosti se promítá také do umění → nové směry 1) Parnasismus 1) Parnasismus – zobrazuje chladnou krásu 2) Symbolismus 2) Symbolismus – vychází z definice symbolu, předpokládá fantazii čtenáře, důraz na zvukomalebnost, hudebnost předchůdce symbolistů Edgar Allan Poe 3) Dekadence 3) Dekadence – umění zmaru a beznaděje 4) L´art pour l´art 4) L´art pour l´art [lartpurlart] – umění pro umění
* Edgar Allan Poe zopakuj si z 8. třídy * americký básník a spisovatel * těžký život – finanční krize próza Jáma a kyvadlo Raven – česky Havran
* Předchůdci impresionistů tvz. Barbizonisté * malují v ateliéru, ale i v plenéru * 1863 Salón odmítnutých (Salón = pravidelné každoroční výstavy malířů) mnoho autorů odmítnuto
* Édouard Manet Snídaně v trávě známý obraz Smějeme se Manetovi, ale naši synové budou stát před jeho obrazy s dojetím.“ E. Zola „ Smějeme se Manetovi, ale naši synové budou stát před jeho obrazy s dojetím.“ E. Zola
* 1) zachycení dojmu, nálady * 2) typické barvy – žlutá, červená, oranžová * 3) typická technika – bodová, šrafovaná * 4) kontrast světla a stínu
* oficiální výstava impresionistů * Claude Monet * Claude Monet – Imprese neboli východ slunce * Auguste Renoir * Edgar Degas * Paul Cezanne * Paul Gauguin – * Paul Gauguin – vycházel z impresionismu * Vincent van Gogh * Vincent van Gogh …
* umělci, kteří nechtějí psát podle konvencí, se cítí vyvrženi * chtějí provokovat, šokovat Náměty: chudobince, nevěstince, hospody, šantány, brutální motivy, otevřenost v erotice Prostředky: zkratka hyperbola = nadsázka metafora = obrazné vyjádření asociace – na základě smyslového vnímání * Důraz na fantazii čtenáře
* Překresli si tajenku * Doplň správně památky UNESCO na našem území a získáš odpověď na otázku
1) Bazilika v Třebíči? 2) Rodiště B. Smetany 3) Hrad a zámek v …. 4) Chrám sv. Barbory leží v … 5) Vila v Brně 6) Náměstí v … 7) Kostel … na Zelené hoře 8) Středověký systém obytných domů 9) Zahradní architektura a rybníky 10) V Olomouci je …
Sv. Prokopa 1) Bazilika v Třebíči?Sv. Prokopa Litomyšl 2) Rodiště B. SmetanyLitomyšl Český Krumlov 3) Hrad a zámek v ….Český Krumlov Kutná Hora 4) Chrám sv. Barbory leží v …Kutná Hora Brno 5) Vila v BrněBrno Telč 6) Náměstí v …Telč Jana Nepomuckého 7) Kostel … na Zelené hořeJana Nepomuckého Holašovice 8) Středověký systém obytných domů Holašovice Lednice 9) Zahradní architektura a rybníkyLednice Sloup Nejsvětější Trojice 10) V Olomouci je … Sloup Nejsvětější Trojice Tajenka: Slunečnice