PSYCHICKÁ DEPRIVACE VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE I. POTRAVA vs. BEZPEČÍ Harry Harlow – rhesus monkeys (1958)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Zákon o sociálních službách
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Rodina.
VY_32_INOVACE_2B8 Psychická deprivace
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Občanská výchova 7. ročník
Rozdíly mezi osobnostmi
VY_32_INOVACE_PSYPS13860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Aplikovaná psychologie
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
VY_32_INOVACE_PSYPS10660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Duševní zdraví a psychohygiena
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Problematika násilí na dětech Syndrom CAN – syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte Způsoby vzniku: Akce Ne-akce.
VLIV RODINY NA ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST DÍTĚTE Hana Palánová, Marie Doležalová.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_184_Determinanty lidského vývoje Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti
Socializace Kejřová.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Syndrom rizikového chování v dospívání
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

PSYCHICKÁ DEPRIVACE VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE I

POTRAVA vs. BEZPEČÍ Harry Harlow – rhesus monkeys (1958)

PSYCHICKÁ DEPRIVACE citové strádání neuspokojování vitálních psychických potřeb

VITÁLNÍ PSYCHICKÉ POTŘEBY dle Matějčka 1) potřeba určitého množství, proměnlivosti a kvality vnějších podnětů – umožňuje naladit organismus na žádoucí úroveň aktivity 2) potřeba určité stálosti, řádu a smyslu v podnětech, tj. potřeba smysluplného světa – umožňuje, aby se z podnětů staly zkušenosti, poznatky a pracovní strategie (jde tedy o základní podmínky pro jakékoliv učení

VITÁLNÍ PSYCHICKÉ POTŘEBY dle Matějčka 3) potřeba prvotních emocionálních a sociálních vztahů – přináší dítěti pocit životní jistoty a je podmínkou pro žádoucí vnitřní integraci jeho osobnosti 4) potřeba společenského uplatnění a společenské hodnoty – vede ke zdravému uvědomění vlastního já, vlastní identity, což je podmínkou k osvojení užitečných společenských rolí a hodnotných cílů životního snažení

VITÁLNÍ PSYCHICKÉ POTŘEBY dle Matějčka 5) potřeba otevřené budoucnosti nebo životní perspektivy – dává lidskému životu časové rozpětí a podněcuje a udržuje v člověku jeho životní aktivitu (dimenze naděje x beznadějnost)

OKOLNOSTI VEDOUCÍ K DEPRIVACI dle Matějčka extrémní sociální izolace ústavní výchova deprivace v rodině děti se zvýšenou vnímavostí vůči deprivačním vlivům

EXTRÉMNÍ SOCIÁLNÍ IZOLACE – KRAJNÍ PŘÍPADY ZANEDBANOSTI extrémní sociální izolace – děti izolované od lidské společnosti –A. Gesell (1940) – Amala a Kamala – tzv. vlčí děti –J. M. G. Itard (1807) – Aveyronský divoch

EXTRÉMNÍ SOCIÁLNÍ IZOLACE – KRAJNÍ PŘÍPADY ZANEDBANOSTI izolace uvnitř společnosti –Kašpar Hauser (syndrom Kašpar Hauser) – nalezen 1828 v Norimberku – dětství údajně prožil v temném sklepení

EXTRÉMNÍ SOCIÁLNÍ IZOLACE – KRAJNÍ PŘÍPADY ZANEDBANOSTI izolace uvnitř společnosti 1970 – Genie – USA –v izolaci od 2 do 13 let –uměla jen slova „stop it“, „nomore“, „no“ (a několik dalších zákazů) v současnosti – případy Kuřim, Fritzl

EXTRÉMNÍ SOCIÁLNÍ IZOLACE – KRAJNÍ PŘÍPADY ZANEDBANOSTI Koluchové dvojčata – Koluchova twins (1976) –od 18 měsíců do 7 let týráni a izolováni –stěží uměli chodit, děsili se běžných věcí i lidí, pouze základy řeči –v testech inteligence v pásmu těžkého podprůměru –→ dle tehdejších předpokladů měly být následky psychické deprivace v tomto věku již nevratné –po umístění do pěstounské péče velký pokrok ve vývoji – ve 14 letech v IQ testech 100 bodů,oblíbení mezi vrstevníky, absolvovali střední školu

ÚSTAVNÍ PÉČE Robertson & Robertson (1969) – The study of John (John, 17 měsíců) –umístěn do jeslí/ústavu na 9 dní kvůli hospitalizaci matky –1. den – snaha o kontakt s pečovatelkou, protest při jejím odchodu –2. den – stále se snaží o kontakt s pečovatelkami, je velmi tichý, na návštěvu přichází jeho otec, John je po jeho odchodu rozrušen – 3. – 5. den – projev zoufalství, smutně postával v koutě, občas se snaží o kontakt, ale většinu času si hraje sám, připoután k medvídkovi, kýve se, třepe rukama, hodně pláče –6. den – návštěva otce, John do něj bije, štípe ho, potom se tváří spokojeně, ale když zjistí, že otec odchází opět bez něj, opět se rozzlobí, drží se deky –7. – 8. den – zoufalství, nehraje si, nejí, leží na medvídkovi –9. den – matka ho vyzvedává, nechce si jí sednout na klín, jde raději k examinátorovi, který celý proces během předchozích dní sledoval; když přichází otec, John jde k němu a na matku se podívá tvrdým odcizeným pohledem tak, jak nikdy předtím

ÚSTAVNÍ VÝCHOVA Spitz – HOSPITALISMUS – ANAKLITICKÁ DEPRESE: –protest –zoufalství –odpoutání Psychogenic Disease in Infancy (1952)

ÚSTAVNÍ VÝCHOVA

typy postižení dítěte psychickou deprivací formují se v závislosti na tom, jaké děti do interakce s deprivačními podmínkami vstupují –typ relativně dobře přizpůsobený –typ pasivní –typ sociálně hyperaktivní –typ sociálně provokující –typ patologicky hledající náhradní uspokojení za neuspokojení některé základní psychické potřeby

DEPRIVACE V RODINĚ činitele přispívající k zanedbávání dítěte v rodině můžeme dělit na: –vnější (týkají se konstelace rodiny a jejího zajištění) –vnitřní (týkají se osobnosti rodiče)

DEPRIVACE V RODINĚ vnější faktory: –ztráta matky a osiření dítěte –nepřítomnost otce –ztráta obou rodičů (není tak silným prediktorem, neb je v jejím důsledku dítě obvykle volné k adopci) –nízká socioekonomická úroveň rodiny (často spojeno s vnitřními faktory alkoholismus, drogová závislost, sexuání promiskuita) –rodiny s velkým počtem dětí –„přezaměstnanost“ rodičů –rodiny utečenců –pozor – etnické menšiny – o deprivaci či zanedbání se může jednat z pohledu majoritní společnosti – nutnost zvažovat odlišnosti, kulturní kontext

DEPRIVACE V RODINĚ vnitřní faktory: –citová nezralost a povahová nevyspělost rodičů –rodiče trpící duševními nemocemi či poruchami –rodiče s mentální retardací –vážnými smyslovými poruchami či pohybovou invaliditou (pro srovnání, že k deprivaci ale zákonitě jen kvůli postižení rodičů docházet nemusí: moji-milovani/ / ) moji-milovani/ /

ZVÝŠENÁ VNÍMAVOST VŮČI DEPRIVAČNÍM VLIVŮM děti s motorickým postižením děti se smyslovým postižením děti s psychickými poruchami

Podrobnosti v povinné literatuře Matějček, Z. (1996). Teoretická úvaha nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace. Československá psychologie, 40, Matějček, Z., Bubleová, V., & Kovařík, J. (1995). Pozdní následky psychické deprivace I. Československá psychologie, 39, Matějček, Z., Bubleová, V., & Kovařík, J. (1996a). Pozdní následky psychické deprivace II. Československá psychologie, 40, Matějček, Z., Bubleová, V., & Kovařík, J. (1996b). Pozdní následky psychické deprivace III. Československá psychologie, 40, Studijní texty v IS