Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Advertisements

Česká kultura a politika na přelomu 19. a 20. století Školství Literatura Průmysl Architektura Malířství Hudba Politika Sochařství.
*6. února 1905 Praha †31.října 1980 Praha český filmový a divadelní herec, dra- matik, filmový scenárista, spisovatel.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Májovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Osobnosti české literatury 19. století Od národního obrození po realismus.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Jan Neruda "Časy zaživa pohřbených" Jaké č asy to budou? Co myslíte, že se d ě lo?
 Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/  Název výukového materiálu: Národní divadlo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice:
České divadlo po 2. světové válce Tematická oblastDivadla v 70. letech 20. století Datum vytvoření RočníkČtvrtý Stručný obsahV 70. letech 20.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_298_ČJ9 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Opakování učiva NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Poznáte české spisovatele? OK 2011 START. Karolina Světlá Jarmila Glazarová Božena Němcová Marie Pujmanová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kdo je kdo Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Opakování učiva literatury ze 7. ročníku
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_15 TÉMA: Vlastivěda4
Jaroslav Vrchlický
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Poezie Od Roku 1942 průřez básníky. Poezie Od Roku 1942 průřez básníky.
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Umělecké skupiny v české poezii 1.poloviny 20.st.
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Kateřina Křížová
Prozaický literární žánr literatury dokumentární (publicistické) či umělecké (zábavné). Skutečný=pravdivý (srovnej: fiktivní=smyšlený) Cestopis.
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
České drama Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 7.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Česká literatura po roce 1945
Národní obrození – 1. fáze
České národní obrození
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Česká m o d e r n a Opakování
Preromantismus.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED

 50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj  JAN NERUDA  VÍTĚZSLAV HÁLEK  JAKUB ARBES (PSAL ROMANETA= MALÝ ROMÁN S LOGICKÝM DĚJEM, TAJUPLNEM, FANTASTICKÝMI PRVKY, MÁ LOGICKÉ VYSVĚTLENÍ S OPOROU V TECHNICKÝCH NEBO PŘÍRODNÍCH VĚDÁCH  ADOLF HEYDUK  KAROLINA SVĚTLÁ(PSALA O TĚŽKÝCH ŽIVOTECH ŽEN V DŘÍVĚJŠÍCH DOBÁCH)  ELIŠKA KRÁSNOHORSKÁ (PSALA LIBRETA= ZEJMÉNA K OPERÁM B. SMETANY= JE TO TEXT OPERY  ZASLOUŽILA SE O ZALOŽENÍ 1. ČESKÉHO DÍVČÍHO GYMNÁZIA V ČECHÁCH  LADISLAV STROUPEŽNICKÝ (ZEJMÉNA DIVADELNÍ HRY ZVÍKOVSKÝ RARÁŠEK, NAŠI FURIANTI)

 PO MÁJOVCÍCH V 19. STOLETÍ:  GENERACE RUCHOVCŮ = ŠKOLA NÁRODNÍ A LUMÍROVCŮ= SMĚR KOSMOPOLITNÍ= TZN. ROZŠÍŘENÝ I NA VĚTŠÍ ÚZEMÍ – NA VÍCE ZEMÍ SVĚTA  ALMANACH RUCH A ČASOPIS LUMÍR  ALMANACH= ROČENKA= SBORNÍK NAUČNÝCH I LITERÁRNÍCH PRACÍ AUTORŮ STEJNÉHO ČAS. OBDOBÍ S OBDOBNÝMI MYŠLENKAMI  1868: ALMANACH RUCH – NA POČEST POLOŽENÍ ZÁKLADNÍHO KAMENE KE STAVBĚ NÁRODNÍHO DIVADLA  ALMANACH RUCH:  JOSEF VÁCLAV SLÁDEK  SVATOPLUK ČECH ČASOPIS LUMÍR: PŘISPÍVAL I SLÁDEK I ČECH A MNOHO DALŠÍCH SPISOVATELŮ NEJVÝZNAMNĚJŠÍ JAROSLAV VRCHLICKÝ

 NOVÁ LITERÁRNÍ GENERACE OD POLOVINY 70.LET 19. STOLETÍ  NAVAZOVALI NA MYŠLENKY MÁJOVCŮ  PROSAZOVALI SAMOSTATNOST ČESKÉ LITERATURY  ŽÁDALI ZÁROVEŇ PROPOJENOST S EVROPSKOU LIT.  HODNĚ PŘEKLÁDALI  ZAŘAZOVALI PODNĚTY ZE SLOVANSKÝCH I ZÁPADOEVROPSKÝCH LITERATUR  UDRŽOVALI ČESKÉ LITERÁRNÍ TRADICE  INSPIROVALI SE ČESKOU MINULOSTÍ I ÚSTNÍ LIDOVOU SLOVESNOSTÍ

 REALISMUS= UMĚLECKÝ SMĚR V LITERATUŘE OD 30. LET 19. STOLETÍ – ZEJMÉNA VE SVĚTOVÉ LIT., POZDĚJI U NÁS  = JEHO ZÁKLADNÍM RYSEM JE KRITICKÝ A VĚCNÝ VZTAH KE SKUTEČNOSTI= KRITICKÝ REALISMUS  (VE SVĚT. LITERATUŘE: A.P. ČECHOV, L.N. TOLSTOJ, I.S. TURGENĚV, HONORÉ DE BALZAC, G. FLAUBERT, CH. DICKENS, J. GLASWORTHY)  ČEŠTÍ REALISTIČTÍ SPISOVATELÉ:  ALOIS JIRÁSEK  KAREL VÁCLAV RAIS  TERÉZA NOVÁKOVÁ  ALOIS A VILÉM MRŠTÍKOVÉ  PSALI ZEJMÉNA DRAMATA, PRÓZU  ČERPALI Z HISTORIE, I ZE SOUČASNÉHO MĚSTSKÉHO A VESNICKÉHO ŽIVOTA