Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hašení & zacházení s hasícím přístrojem
Advertisements

BACKDRAFT FLASHOVER ROLLOVER
Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 8 Autor: Lenka Poláková
TEPELNÉ MOTORY.
Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Teorie hašení – Hasební látky
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
SVĚT KOLEM NÁS CHEMIE: přírodní věda, jejím cílem je zkoumat látky a jejich přeměny v jiné látky Alchymie – nevědecká chemie, stol, doplň cíle alchymistů:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Redoxní děje = oxidačně redukční
Faktory ovlivňující průběh chem. reakce
Hoření.
Nebezpečné vlastnosti látek
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
Teplo a chemické reakce
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ohni
HOŘENÍ HAŠENÍ RZ
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Digitální učební materiál
Energetické suroviny 5. ročník
Uhlí Výroba paliv a energie.
Bezpečnost práce v chemii
Vlastnosti látek Opakovací otázky
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
POŽÁRY VY_32_INOVACE_ 14 Požáry.
Mimořádné události Živelní pohromy
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Alkany.
Hasící přístroje Kateřina Jedličková
Fosilní paliva – Ropa.
PROSTŘEDKY PRO HASEBNÍ ZÁSAH Kateřina Scholasterová SDH Jančí.
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
NEBEZPEČNÉ LÁTKY NÁZEV OPORY – POŽÁRNĚ TECHNICKÉ PARAMETRY HOŘLAVÉ A VÝBUŠNÉ LÁTKY JOSEF NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí Chemie – 8.ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Požáry a hasicí přístroje Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Hasicí přístroje Bc. Balonová Soňa MŠ, ZŠ a SŠ Karviná, příspěvková organizace.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Požární prevence. Obsah  Legislativa  Základní povinnosti občanů  Chování při zjištění požáru  Hoření a nebezpečí sním spojená  Hašení.
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POŽÁRNÍ OCHRANA aneb co čím se ha sí a nehasí
Vytápění Paliva.
VLASTNOSTI LÁTEK A TĚLES
Energie ohně.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Energetické suroviny - palivo
Skupenství látek NÁZEV ŠKOLY
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
změny veličin v průběhu požáru ovlivnění průběhu požáru flashover
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Vzduch Vzduch.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Energetické suroviny 5. ročník
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hoření je chemická reakce, při níž vzniká teplo a světlo.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Transkript prezentace:

Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová

 Hoření - chemický děj - vzniká: teplo světlo látky odlišných vlastností, než má hořící látka  Získané teplo - vyhřívání domácností - ohřev vody - pohon automobilů (spalovací motory)  Význam hoření - velmi důležité v životě člověka - výroba nových látek (např. železa ve vysoké peci) - získávání elektrické energie v tepelných elektrárnách  Úkol: uveď další využití získané tepelné energie

 Získané světlo - svíčky, louče, signální světlice  Hoření se zpravidla projeví plamenem.  Plamen je sloupec hořících – většinou plynných látek.  Získání látek odlišných vlastností - často vznikají zdraví škodlivé plynné látky Úkol: uveď příklady plynů, které vznikají spalováním uhlí v tepelných elektrárnách

 Podmínky hoření: - přístup dostatečného množství kyslíku - zahřátí hořlavé látky na teplotu vznícení  Teplota vznícení - nejnižší teplota, při které hořlavá látka po přiblížení plamene vzplane a hoří nejméně 5 sekund

 Hořlaviny: látky, které v prostředí vzdušného kyslíku prudce hoří za vzniku plamene Kapalné hořlaviny rozdělujeme do čtyř tříd (podle teploty vzplanutí) Nejnebezpečnější jsou hořlaviny I. třídy (benzín, aceton…) – mají nízkou teplotu vzplanutí. Při manipulaci s hořlavými látkami nesmíme pracovat s otevře- ným ohněm, nekouříme, nepoužíváme mobilní telefon. Dodržujeme zásady bezpečného skladování.

Jaký je rozdíl mezi ohněm a požárem?  Oheň - řízené hoření v omezeném prostoru - člověk ho má pod kontrolou - v případě potřeby ho zvládá uhasit  Požár - nekontrolované hoření - probíhá v nevymezeném prostoru - hašení bývá problematické, často je nutný zásah požárníků

Výbuch a následný požár v objektu Benziny Ukázka hašení ohně na školním hřišti

 Hašení požáru Rychle posoudit situaci - uhasit požár vlastními silami - zavolat hasiče ( 150) Hašení plamene - ochladit hořící látku pod teplotu vznícení - zamezit přístupu vzdušného kyslíku - použít vhodný hasební prostředek Úkol: jmenuj vhodné hasební prostředky, kterými zamezíš přístupu vzduchu k hořící látce

Volejte 150

Ukázka použití vodního děla

Ochlazení hořícího materiálu pod teplotu vznícení

Ukázka použití hasičské techniky

Použití některých hasebních prostředků  Voda: - vhodná (dřevo, uhlí, seno, sláma) - nevhodná (el. zařízení pod proudem, benzín, lehké kovy)  Písek: - vhodný (na většinu materiálů)  Pěna: - vhodná (pevné látky i kapaliny - benzín…) - nevhodná (el. zařízení pod proudem, lehké kovy)  Prášek: - vhodný (cenné písemnosti, el. zařízení pod proudem, tekuté plyny) - nevhodný (lehké kovy, jemná elektronika)  Oxid uhličitý: - vhodný (el. zařízení pod proudem) - nevhodný (lehké kovy - např. hliník)

Použité obrázky: Veškeré obrázky byly použity z vlastních zdrojů Autor fotografií: Mgr. Jitka Pospíšilová Autorem učebního materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Pospíšilová.