Pracovní skupina Registry ve zdravotnictví a elektronická identita Ing. Jiří BOREJ hlavní architekt elektronického zdravotnictví koordinátor NSeZ NSeZ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interoperabilita v elektronickém zdravotnictví
Advertisements

„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
EGovernement a projekt Datové schránky Registry orgánů státní moci CzechPoint Projekt Datové schránky Další komponenty Portál veřejné správy Elektronický.
Základní registry veřejné správy
Informační systém základních registrů. Obsah Úvod Komunikace se základními registry Autentizace a autorizace Práce s údaji Funkcionalita v rámci Portálu.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů Zveřejněno ve Sbírce zákonů ČR, částka 99/2000.
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
JIP a KAAS Co umí. A co nabízí ve vztahu k základním registrům.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
17. března 2003 Univerzální přípojka – brána do IVS Miroslav Nováček Libor Neumann.
Dopady spuštění základních registrů na subjekty územní samosprávy
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
eHealth vs eGovernment : souboj bez vítěze
363 DNÍ OD „FIAT LUX“. PŘED 363 DNY – 1. ČÁST PŘED 363 DNY - 2. ČÁST „ FIAT LUX“
Registry veřejné správy Koncepce a legislativní zabezpečení Konference ISSS března 2001 Hradec Králové Ing. Ebbo Petrikovits Úřad pro veřejné.
Pohled samosprávy na eHealth
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Seminární práce z předmětu SIPOL
1 Elektronický podpis v ČR Bezpečnost IS/IT Jaroslav Malý.
government Zpracovali: Petra Vilímová , Monika Vatrtová,
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Základní registry.
Co umožní uplatnění informačních technologií ve zdravotnictví
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
Ekonomika ve zdravotnictví Ze Sylabu: Předmět seznamuje studenty se systémem zdravotního pojištění, se seznamem výkonů a platnou legislativou pro úhrady.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
15. prosince 2005Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje Regionální zdravotnický informační systém Martin Zeman.
Interaktivní personální portál
Středoevropská zdravotnická konference června 2016 Enterprise architektura eHealth Ing. Jiří Borej, CGEIT Koordinátor Národní strategie elektronického.
Individuální projekty MZ Globální granty Porada hlavních sester ČR Lékařský dům.
Základní registr obyvatel - ROB. Evidované subjekty státní občané ČR cizinci, kterým bylo vydáno povolení k trvalému pobytu na území ČR nebo povolení.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
1 ISDS DATOVÉ SCHRÁNKY Michaela Housová Projektový manažer MSPR.
REGISTRY VEŘEJNÉ SPRÁVY Obecné principy schváleného věcného záměru zákona o registrech veřejné správy Seminář sdružení Nemoforum Prostorová identifikace.
Co je to Czech POINT garantovaná služba pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa možnost získání a ověření dat z veřejných.
Základy práce s portálem CzechPOINT. 2 Úřad na cestě k lidem Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál Asistované místo výkonu veřejné správy.
 Legislativa  Infrastruktura veřejné správy  Projekty  Finance  Informace.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Pracovní skupina Elektronická preskripce Ing. Hynek KRUŽÍK předseda pracovní skupiny NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy,
Základní registry informují ing. Ondřej Felix CSc. hlavní architekt eGovernmentu MV ČR Praha říjen 2012.
Pracovní skupina Standardy Ing. Martin ZEMAN předseda pracovní skupiny NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy,
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
DATOVÉ SCHRÁNKY Ing. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Zkušenosti z ověření EHIC / pro elektronické zdravotnictví Jiří Ochozka, Tomáš Trpišovský, Petr Struk, Jiří Ochozka, Tomáš Trpišovský, Petr Struk,
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
Elektronické podávání v rámci daňového řízení; dopady nařízení eIDAS 9
Tomáš Šedivec Odbor Hlavního architekta eGovernmentu
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
EGonovi tluče srdce!!!.
Informace z úseku regulace NLZP
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Odbor hlavního architekta a Digitální transformace v České republice
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Důraz na referenční resortní datové zdroje
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
Finanční trh a on-line identifikace klienta
Informace pro externí administrátory
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
Spolupráce s okolními systémy
Petr Kuchař ředitel odboru Hlavního architekta eGovernmentu MV ČR
Projekt KA3: ZPRACOVÁNÍ METODIK TVORBY NÁSTROJŮ PRO IMPLEMENTACI NÁRODNÍ STRATEGIE ELEKTRONICKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ (NSEZ)
Transkript prezentace:

Pracovní skupina Registry ve zdravotnictví a elektronická identita Ing. Jiří BOREJ hlavní architekt elektronického zdravotnictví koordinátor NSeZ NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy,

Agenda Způsob práce skupiny Specifický cíl – Rozvoj infrastruktury pro sdílení a poskytování zdravotních služeb Opatření Optimalizace a tvorba základních referenčních registrů Opatření Autorizace, autentizace a řízení oprávnění poskytovatelů Závěr 2

Složení skupiny skupiny Ing. Jiří Borej - koordinace NSeZ a předseda skupiny Ing. Milan Blaha, Ph.D. Ing. Tomáš Brauner Doc. MUDr. Jiří Kofránek, CSc. RNDr. Jaroslav Marthaus Ing. Petr Matuš Ing. Libor Neuman Martin Rakušan Mgr. Roman Staněk Ing. Tomáš Šácha Bc. Michal Šnajdr RNDr. Petr Tiller Jakub Tomas Ing. Tomáš Trpišovský, CSc. Ing. Zdeněk Vitásek, MBA Mgr. Jiří Winkler Seznam členů PS 3

Strategický cíl SC4 - In 4

Národní registr zdravotnických pracovníků (NRZP) Neveřejný registr obsahující Lékaře, nelékaře s odbornou způsobilostí, nelékaře s odbornou a specializovanou způsobilostí Přístup k datům a povinnost poskytovat data do registru vymezuje novela zákona č. 372/2011 Národní registr poskytovatelů zdravotních služeb (NRPZS) Registr poskytovatelů, zařízení, pracovišť Vymezen zákonem č. 372/2011 Oba registry jsou klíčovými zdroji autoritativních dat pro resort MZČR 5 Opatření Optimalizace a tvorba základních referenčních registrů

Zákon vyhlášen ve Sbírce zákonů v částce 58 pod číslem 147/2016 Sb. Termíny: ÚZIS ve spolupráci s MZ a KSRZIS zřídí Národní registr zdravotnických pracovníků do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona Subjekty uvedené v § 77 odst. 1 zákona č. 372/2011 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí tohoto zákona, předají do Národního registru zdravotnických pracovníků údaje podle § 77 odst. 1 zákona č. 372/2011 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí tohoto zákona, a to do 180 dnů ode dne zřízení tohoto registru. 6 Opatření Optimalizace a tvorba základních referenčních registrů

EA – business vrstva – poskytované služby registru NRZP 7

8

EA zasazení registrů do systému 9

10 Elektronická identita v resortu zdravotnictví

Opatření Autorizace, autentizace a řízení oprávnění poskytovatelů E-ID 11 V cílovém stavu tématu Autentizace a autorizace zdravotnických pracovníků a pacientů v resortu zdravotnictví je nezbytné zajistit následující průřezové funkce: 1.Identifikace o Jednoznačné rozlišení osoby 2.Autentizace o Ověření identity osoby pro přihlášení k systému 3.Autorizace o Udělení práva osoby použít funkci systému 4.Autentizace v urgentních situacích o Přístup k základním zdravotním údajům uložených na elektronickém průkaze zdravotního pojištění nebo spojených s číslem průkazu zdravotního pojištění o Přístup k zdravotním údajům pacienta v elektronické zdravotní dokumentaci Cílový stav souvisejících témat - zaručený elektronický podpis, šifrování zpráv mezi osobami

Strategie v oblasti identifikace a autentizace Klient (pacient, pojištěnec, občan) eGov first – může využít eGov služby MZ ČR nebude budovat vlastní systémy pro autentizaci klientů MZ ČR motivuje k využívání eGov služeb Alternativou mohou být autentizační služby zdravotních pojišťoven Zdravotnický pracovník eGov first – může využít eGov služby MZ ČR nabídne alternativu (identitní prostor MZ ČR) Pověřené osoby OVM eGov first – může využít eGov služby MZ ČR nabídne alternativu (identitní prostor MZ ČR) Pověřené osoby soukromoprávních subjektů eGov first – může využít eGov služby MZ ČR nabídne alternativu (identitní prostor MZ ČR) 12

Identitní prostory využívané ve zdravotnictví 13

Principy identifikace a autentizace 14 Princip Vysvětlení Využití existujících prostředků Pokud subjekt již má vyhovující prostředek pro autentizaci, neměl by být nucen používat jiný Uznávání eGov prostředků Je nezbytné akceptovat prostředky zavedené veřejnoprávními předpisy v rámci eGovernmentu Zvládání urgentních situací Přístup k základním informacím z autorizovaných systémů bez autentizace uživatele Uživatelská volba prostředků Klient zdravotních služeb má možnost využívat vyhovující prostředek dle svého rozhodnutí Autonomie vůle v soukromém právu Zdravotnický pracovník má možnost využívat jiný vyhovující prostředek než jako soukromá osoba Dostatečná úroveň záruky a důvěryhodnosti Prostředek pro autentizaci, jeho vydávání a správa splňují stanovené podmínky Úplný přístup k údajům Systémy nesmí bránit uživatelům využívat služby a údaje, které ovlivňují kvalitu zdravotních služeb Auditovatelnost aktivit uživatelů Systémy zaznamenávají aktivity uživatelů se službami a údaji, záznamy zpřístupňují vlastníkům údajů

Strategie v oblasti identifikace, autentizace, autorizace 1.Využívání služeb eGov (eGov first) 2.Vytvoření identitního prostoru pro osoby ve zdravotnictví propojeného na základní registry 3.Zajištění správy pověření (mandátů) pro segment zdravotnictví 15

Prostředky pro autentizaci klientů zdravotních služeb Pro klienty zdravotních služeb budou k dispozici prostředky pro autentizaci zařazené do systému Národní identitní autorita (NIA), kterou bude provozovat MV ČR. Předpokládá se možnost využití následujících prostředků:  NIA/eOP (elektronický občanský průkaz) o přihlášení pomocí eOP ČR prostřednictvím Národní identitní autority  NIA/ISDS (informační systém datových schránek) o přihlášení pomocí autentizačních údajů DS prostřednictvím NIA  NIA/SIDP (eID prostředky poskytované soukromoprávními subjekty, např. mojeID) o přihlášení pomocí služby soukromoprávního poskytovatele identifikačních a autentizačních služeb (např. mojeID) prostřednictvím NIA  NIA/eIDAS (prostředky zveřejněné na seznamu Komise EU) o přihlášení pomocí zahraničního prostředku elektronické identifikace v souladu s eIDAS zprostředkované pomocí NIA 16