Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Inovace studia molekulární.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molekulární základy dědičnosti
Advertisements

Aminokyseliny.
ENZYMY = biokatalyzátory.
Nukleové kyseliny AZ-kvíz
RISKUJ ! Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
PROTEINY - přítomny ve všech buňkách - podíl proteinů až 80%
ENZYMY – enzymová katalýza PaedDr. Vladimír Šmahaj
Transkripce (první krok genové exprese)
T-exkurze podzim …  Moje nejoblíbenější předměty ve škole (navštěvuji gymnázium) jsou chemie, informatika a matematika.  Byla jsem nadšená, když.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Chemická stavba buněk Září 2009.
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Peptidy.
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět:Chemie Ročník:9. Téma:Přírodní.
BÍLKOVINY (STRUKTURA)
Zpracoval Martin Zeman 5.C
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Nutný úvod do histologie
Aminokyseliny, proteiny, enzymologie
Bílkoviny a nukleové kyseliny
Nukleové kyseliny Struktura DNA a RNA Milada Roštejnská Helena Klímová
Chemická stavba bílkovin
FUNKCE PROTEINŮ.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
úlohy proteinů Proteiny (bílkoviny) stavební katalytická
BÍLKOVINY Proteiny.
Bílkoviny a jejich metabolismus. Charakteristika Makromolekulární látky biopolymery Makromolekulární látky biopolymery Stavební jednotkou jsou  - AMK:
Aminokyseliny a bílkoviny
Bílkoviny a jejich význam ve výživě člověka
Mezimolekulové síly.
EXPRESE GENETICKÉ INFORMACE Transkripce
3. ISOENZYMY (isozymy) – způsob regulace v různých tkáních a za různých vývojových stádií. Isozymy nebo isoenzymy jsou enzymy lišící se sekvencí a složením.
Stavební kameny a stavební zákony
Metody imunodifuze a precipitace v gelech
Proteinové interakce Proteinové komplexy interaktom
Příklady na allosterii. 1) Pro histidinový zbytek v aktivním místě ATCasy se předpokládá, že stabilizuje tranzitní stav vázaného substrátu. Za předpokladu,
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Pokuste se o definici proteinů svými vlastními slovy: Bílkoviny jsou organické, polymerní, makromolekulární látky, jejichž základními stavebními jednotkami.
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
(aminokyseliny, peptidy…)
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Bílkoviny-Proteiny Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
PROTEINY Řec. „proteios“=prvořadý Sloučeniny polypeptidového charakteru, které se nalézají ve tkáních všech živých organizmů syntéza: Rostliny + některé.
BÍLKOVINY. DEFINICE Odborně proteiny, z řeckého PROTEIN=PRVNÍ. Jsou to přírodní makromolekulární látky vznikající z aminokyselin. Obsahují vázané atomy.
Funkce bílkovin Ch_059_Přírodní látky_Funkce bílkovin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_18 CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PŘÍRODNÍ.
Aminokyseliny Proteiny upraveno v rámci projektu OPPA Tento projekt je financován z prostředků Evropského sociálního fondu a rozpočtu hl. města Prahy v.
Proteiny Bílkoviny. Bílkoviny jsou makromolekulární přírodní látky složené ze sta a více molekul aminokyselin. Při tvorbě bílkovin se aminokyseliny peptidickou.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Inovace studia molekulární.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
BUŇKA – základ všech živých organismů
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
α- aminokyseliny a bílkoviny
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Typy molekul, látek a jejich vazeb v organismech
Předmět: KBB/BB1P; KBB/BUBIO
Lékařská chemie Aminokyseliny Peptidy, proteiny Primární, sekundární, terciární a kvartérní struktura proteinů.
3. Vlastnosti živých soustav
Bílkoviny (proteiny).
Sacharidy Lipidy Bílkoviny Nukleové kyseliny Buňka
Molekulární základy genetiky
Stavební kameny a stavební zákony
Mezimolekulové síly.
Bílkoviny.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
BÍLKOVINY=PROTEINY.
Transkript prezentace:

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Inovace studia molekulární a buněčné biologie Investice do rozvoje vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Investice do rozvoje vzdělávání Předmět: KBB/BB1P Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Struktura a funkce proteinů Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání „Slovo života: konformace“ Boris Cvek

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Cíl přednášky: Seznámit posluchače se strukturou a funkcí proteinů v buňce. Klíčová slova: peptidová vazba, konformace, ligand, vazebné místo, Michaelisova konstanta, allosterické enzymy

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Molecular Biology of the Cell Fifth Edition Molecular Biology of the Cell Fifth Edition Alberts Johnson Lewis Raff Roberts Walter Obrázky v následující prezentaci jsou převzaty z níže uvedené knihy výlučně k výukovým účelům. The illustrations in following lecture are taken from Alberts et al. Molecular Biology of the Cell, 5th Edition (Garland Science 2008) only and exclusively for the educational purposes. Copyright © Garland Science 2008

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Proteiny (bílkoviny) tvoří většinu suché hmotnosti buňky proteiny jsou jednak stavebními kameny buňky, jednak obstarávají většinu buněčných funkcí (např. enzymy, kanály a pumpy v membránách, přenašeče signálů, molekulové stroje posouvající organely v cytoplazmě, dále jsou to protilátky, jedy, hormony, elastická vlákna atd.) podobně jako v základní chemii reaktivita molekuly je daná její strukturou, také u proteinů jejich funkce (tedy chemická reaktivita s okolím) souvisí úzce a jednoznačně s jejich strukturou – chemická struktura proteinu určuje jeho reaktivitu, a tedy i funkci opakování: proteiny se skládají z 20(a více) aminokyselin

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Některé funkce proteinů katalýza (enzymy), např. pepsin, DNA-polymeráza, kinázy strukturní funkce, např. kolagen, tubulin a aktin pohybová funkce, např. myosin (kosterní svalstvo) zásobní funkce, např. ferritin (zásoby železa v játrech) signální funkce, např. inzulín, růstové faktory receptorová funkce, např. rhodopsin v oční sítnici regulační funkce, např. transkripční faktory a mnohé další, protimrazové proteiny ryb ve studených vodách, zelený fluoreskující protein medúz, adhezní proteiny mušlí atd.

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Primární struktura proteinů proteiny vznikají spojováním aminokyselin peptidovou vazbou (reakce aminoskupiny jedné kyseliny s karboxylovou skupinou druhé za uvolnění vody) a jsou tedy tvořeny řadou aminokyselin pořadí aminokyselin v proteinu se nazývá primární struktura a z ní vyplývá to, jak se protein poskládá dále do vyšších struktur primární struktura se skládá z polypeptidové kostry (opakující se řetěz peptidových vazeb) a z postranních řetězců (ty jsou polární/nepolární, záporné/kladné atd.) primární struktura proteinu odpovídá genetické informaci v nukleové kyselině

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Konformace molekul kolem otáčivých (tj. jednoduchých) chemických vazeb se mohou atomy různě otáčet a měnit tak prostorové uspořádání molekuly, aniž by bylo změněno její chemické složení – těmto změnám se říká změny konformace primární struktura proteinů je určena sekvencí aminokyselin a definuje jejich chemické složení, další strukturní uspořádání (sekundární, terciární) jsou takové konformace, které si vynucují nekovalentní vazby mezi různými částmi řetězce

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání wikipedie

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Nekovalentní vazby v proteinech

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Proč močovina (při vysoké koncentraci) rozplétá (denaturuje) přirozenou konformaci proteinů? (odpověď: protože vytváří silné vodíkové vazby!) Po odstranění močoviny se protein vrátí zpět do své konformace – nepotřebuje k tomu nic víc než sám sebe.

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Konformace proteinů v buňce ačkoli mají proteiny přirozenou konformaci, danou pořadím aminokyselin, v buňce během interakcí s jinými molekulami svou konformaci mohou měnit – tyto změny konformace mají klíčový význam pro funkci proteinu (např. protein inhibují nebo aktivují) příkladem může být funkce tzv. jaderných receptorů, které regulují transkripci na základě vazby ligandu v buňce bývá konformace proteinů udržována tzv. chaperony, které chrání (zejména nově syntetizované proteiny) před nežádoucími interakcemi v přeplněné cytoplasmě

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání wikipedie klíčová změna konformace, která po navázání agonisty umožní vazbu koaktivátoru a posílá estrogenní receptor do jádra, kde spouští přepis určitých genů po vazbě antagonisty je konformace taková, že se koaktivátor vázat nemůže a přepis genů je utlumen

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Darwinismus a konformace proteinů že v buňce existují proteiny jen s určitými a nikoli s libovolnými konformacemi, lze vysvětlit pomocí evoluční teorie: organismy, v nichž by proteiny mohly měnit své konformace náhodou a libovolně by nemohly přežít a zanikly by v přírodním výběru protože konformace je spojena s funkcí, změny konformace nemohou být libovolné, mají-li proteiny fungovat – u organismu, kde by proteiny přestaly fungovat, musí dojít ke smrti proteiny jsou sestaveny tak přesně, že pouhá záměna několika atomů v jejich řetězci může vést k porušení jejich funkce s fatálními důsledky pro organismus

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Sekundární struktura proteinů různé části nově syntetizovaného proteinu se nejčastěji složí do jedné ze dvou základních struktur: α-šroubovice (také α- helix) nebo β-struktury (také struktura skládaného listu) tyto dvě struktury jsou nejběžnější proto, že vycházejí z vodíkových můstků mezi skupinami N-H a C=O obsaženými hojně v proteinech ve formě peptidové vazby dá se říci, že sekundární struktura proteinů vyplývá z takových nekovalentních interakcí, které působí lokálně mezi sobě blízkými atomy – naopak terciární struktura proteinů se vytváří nekovalentními interakcemi mezi vzdálenými atomy tak, že se řetězec proteinu stočí a přiblíží prostorově jinému, v pořadí aminokyselin i velmi vzdálenému místu

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání antiparalelní β-list paralelní β-list

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Terciární struktura proteinů Proteinové domény ( AA): funkční a strukturní podjednotky terciární struktury proteinu, v principu mohou existovat, vyvíjet se a fungovat bez ohledu na zbytek proteinu

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Kvartérní struktura proteinů protein může obsahovat různá místa (vazebná místa), kde se vážou (nekovalentními vazbami) jiné (malé i velké) molekuly, např. jiné proteiny protein může obsahovat různá místa (vazebná místa), kde se vážou (nekovalentními vazbami) jiné (malé i velké) molekuly, např. jiné proteiny jsou-li takto spojeny dva či více polypeptidových řetězců (proteinů) dohromady, mluvíme o kvartérní struktuře proteinů (komplexu dvou či více proteinů) jsou-li takto spojeny dva či více polypeptidových řetězců (proteinů) dohromady, mluvíme o kvartérní struktuře proteinů (komplexu dvou či více proteinů) každý polypeptidový řetězec (protein) v takové struktuře se nazývá podjednotkou každý polypeptidový řetězec (protein) v takové struktuře se nazývá podjednotkou když mají podjednotky totéž chemické složení, mluvíme o (homo)dimerech, trimerech, tetramerech… – v případě dimerů se může rozlišovat mezi homodimery (stejné podjednotky) a heterodimery (různé podjednotky, např. transkripční faktor NF-κB (jaderný faktor-kappaB) když mají podjednotky totéž chemické složení, mluvíme o (homo)dimerech, trimerech, tetramerech… – v případě dimerů se může rozlišovat mezi homodimery (stejné podjednotky) a heterodimery (různé podjednotky, např. transkripční faktor NF-κB (jaderný faktor-kappaB)

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Beinke & Ley Biochem J 2004

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Globulární a fibrilární proteiny proteiny se mohou skládat do kompaktního, kulovitého tvaru s nepravidelným povrchem (tzv. globulární proteiny) nebo do podélných vláken (fibrilární proteiny) fibrilární proteiny se nacházejí často vně buňky v tzv. extracelulární matrix, která udržuje soudržnost buněk při vzniku tkání – buňky je vylučují do okolí, kde se tyto proteiny spojují do listů nebo do vláken, příkladem mohou být proteiny kolagen a elastin kolagen zodpovídá za pevnost a soudržnost, elastin zase svou pružností umožňuje kůži, tepnám, plicím atd. změnu tvaru bez roztržení

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Kovalentní zesíťování proteinů ačkoli drtivou většinu interakcí uvnitř konformace proteinu tvoří nekovalentní vazby, zejména v případě extracelulárních proteinů můžeme najít i mnohem silnější, totiž kovalentní vazbu, která stabilizuje konformaci proteinů (může spojovat i více proteinů v rámci kvartérní struktury) touto kovalentní vazbou jsou disulfidové můstky, které vznikají oxidací dvou –SH skupin za vniku skupiny -S-S- ke vzniku těchto vazeb dochází v endoplasmatickém retikulu – v cytoplazmě jsou samovolně redukovány zpět na SH skupiny – stabilní jsou naopak mimo buňku

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Bílkovinná a nebílkovinná část proteinů mnohé proteiny obsahují kromě řetězce aminokyselin, spojených peptidovými vazbami, i nebílkovinnou část, která jim umožňuje vykonávat specifickou funkci, např. vázat kyslík a transportovat ho do tkání pomocí atomu železa koordinovaného čtveřicí dusíků do hemu v proteinu hemoglobinu v tomto případě je hem nebílkovinná část proteinu hemoglobinu

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání wikipedie

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Ligand a vazebné místo konformace proteinů umožňuje vytvářet v proteinu tzv. vazebná místa, která připomínají štěrbinu zámku, do něhož může padnout jen konkrétní klíč nebo několik málo klíčů těmto „klíčům“, které se vážou do „zámku“ vazebného místa, se říká obecně ligandy vazba ligandu do vazebného místa je umožněna takovými vazbami, jako jsou van der Waalsovy síly, hydrofobní síly, vodíkové můstky atd., čili nekovalentními interakcemi příkladem může být vazba protilátky k antigenu pevnost vazby ligandu ve vazebném místě určuje – jako u každé chemické reakce – rovnovážná konstanta (podíl součinu koncentrací produktů a reaktantů, zopakovat)

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Enzymy a aktivní místo v případě enzymů se vazebné místo pro jejich substrát (čili molekulu, kterou zpracovávají v katalyzované chemické reakci) nazývá aktivní místo – nejde tu totiž jenom o vazbu, ale i o následnou intervenci enzymu, která snižuje aktivační energii a umožňuje průběh reakce když zvyšujeme koncentraci substrátu, dojdeme do stavu, kdy všechny molekuly enzymu jsou obsazeny substrátem a rychlost přeměny je maximální (v max ) koncentrace substrátu nutná k tomu, aby enzym pracoval poloviční rychlostí (v max /2) je Michaelisova konstanta (K m ) a charakterizuje vazbu enzym-substrát (čím nižší K m, tím větší afinita substrátu k enzymu a tím pevnější vazba mezi nimi)

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Regulace katalytické aktivity enzymů aktivita enzymů bývá regulována, a to buď kladně (zvyšuje se) nebo záporně (snižuje se) příkladem kladné regulace může být situace, ve které produkt enzymatické aktivity, vznikající na jednom místě metabolismu, aktivuje tentýž enzym na jiném místě metabolismu příkladem záporné regulace je tzv. zpětnovazebná inhibice, u které se produkt reakce katalyzované daným enzymem váže na tento enzym a zpomaluje či zcela zastavuje jeho činnost

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Allosterické enzymy na povrchu enzymu, který podléhá zpětnovazebné inhibici, musí být mimo aktivní místo (do něhož se váže substrát) i jiné vazebné místo (do něhož se váže inhibitor – čili produkt) vazbou inhibitoru zpravidla dochází ke konformační změně, která zablokuje aktivní místo enzymu schopnost proteinů nabývat dvou různých konformací, jejichž aktivita se liší, se nazývá allosterie (allosterické proteiny jsou takové proteiny – a jsou to téměř všechny proteiny – které mají více stabilních konformací s různou aktivitou, přepínáním konformací pak lze regulovat funkci těchto proteinů) typickým příkladem „přepnutí“ mezi konformacemi je fosforylace proteinů

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Motorové proteiny a proteinové stroje motorové proteiny využívají konformační změny k tomu, aby pohybovaly jinými molekulami aby pohyb probíhal jenom v jednom směru, je třeba zajistit, aby aspoň jedna z konformačních změn byla nevratná (třeba spojená s hydrolýzou ATP – krok „zpátky“ by vyžadoval syntézu ATP a tedy dodání energie, což nejde „samo“) spolupracující soustava proteinů na konkrétním úkolu se nazývá proteinový stroj (takové „stroje“ obsluhují všechny komplexní děje v buňce jako je např. replikace DNA, syntéza a degradace proteinů atd.)

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání