Úvod do studia psychologie Mgr. Jana Harvanová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Psychologie – předvědecká fáze I
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
FORENZNÍ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Psychologie – význam, směry, disciplíny DUM_12. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.03.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Kognitivně – behaviorální přístup
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
City DUM_15.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Úvod do filozofie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Digitální učební materiál
První otázky Poznatek, jméno, postoj.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Světový názor - mýtus- náboženství - věda
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Psychodynamický přístup
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Psychologie pro učitele 4.přednáška
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Diferencované stravování
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Základní psychologické směry
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Struktura pedagogiky.
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Transkript prezentace:

Úvod do studia psychologie Mgr. Jana Harvanová, Ph.D.

1.„Učení o duši“ 2.„Psychologie je vědecké zkoumání chování a duševních procesů“ (R. L. Atkinson a kol., 1991)

Vnější životní prostředí Vnitřní životní prostředí

Funkce psychiky  Regulační - adaptace Přizpůsobení se prostředí Plánovitá změna okolí Přeměnu vlastního systému. Základní paradigma psychiky R =f (S, O)

Tři základní psychické fenomény prožívání: Procesy vedou ke vzniku psychických obsahů, na podkladě mentálních stavů.

Co si spíše uvědomujeme, procesy nebo obsahy???

 Předmětem prožívání může být vnější svět, stav vlastního těla i vlastní mysli. Probíhá při různých stupních jasnosti vědomí (bdělost)…  Chování lze pozorovat, zaznamenat, a měřit. Volní (záměrné, úmyslné) Mimovolní (bezděčné)

Vědomí - základní podmínka pro průběh psychických procesů. Je to schopnost uvědomit si sebe sama, jako individualitu oproti okolnímu světu, schopnost správně interpretovat vlastní prožitky.  stav určité aktivace – bdělost (vigilita)  Funkce vědomí uvědomování si sama sebe Podmínka osobní integrity  Protipól - Bezvědomí, případně spánek, narkóza  – kvantitativní poruchy vědomí – somnolence, sopor, koma Koma – je stav hlubokého bezvědomí, vyhasínají základní reflexy. Synkopa – krátkodobé bezvědomí

Yerkes – Dodsonův zákon  funkčně optimální je střední úroveň aktivace  Stav vzrušení – excitace  Senzorická deprivace

 Poruchové – kvalitativní poruchy vědomí Vigilita je zachována, alterace některých psychických funkcí (vnímání, myšlení, afektivita, paměť, poruchy jednání…)  Obluzené vědomí (zmatenost – amence, delirium) – iluze, halucinace, amnézie, dezorientace časem, prostorem, osobou.  Mrákotné stavy – náhlá ztráta a návrat vědomí  Ne patologické Relaxace, meditace, hypnóza.  Společné charakteristiky změněných stavů vědomí: Kognitivní procesy jsou méně kritické. Změny v sebepojetí a vnímání. Oslabení řízení a inhibice chování. Spontánní vznik Chemické navození Přímé působení na psychiku Změněné stavy vědomí

Jak to všechno začalo? „Psychologie je stará věda, která má poměrně mladou historii.“  Filozofie Empirismus, pozitivismus  Biologie Evoluční teorie - CH. Darwin, fyziologie  Fyzika Metody a principy, Fechner - psychofyzika

Vznik psychologie  Samostatná vědecká disciplína  Vědecké, tj. experimentální metody  1879 první psychologická laboratoř na světě v Lipsku Objektivně pozorovatelné jevy Strukturalizmus  William James – „Principy psychologie“ (1890)  Funkcionalismus Wilhelm Wundt ( ) 2. polovina 19. století

Cíle psychologie  Popsat rozmanité projevy chování a duševního dění  Vysvětlit význam získaných údajů - psychologické teorie…  Předvídat lidské chování a prožívání - teorie kognitivního vývoje

Otevřené otázky v Ψ Přirozenost (dědičnost) Redukcionismus Determinismus XVýchova (prostředí) XHolismus XSvobodná vůle

Základní psychologické směry a přístupy DĚDIČNOST Vrozenost, danost PROSTŘEDÍ Výchova, vzory OSOBNOST Nativistické směry → Environmentalistické směry → Interakcionistické teorie → „TŘI CESTY“ Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie

Psychodynamický přístup  Sigmund Freud (1856 – 1939) - psychoanalýza Lékař, neurolog  Základní myšlenky a pojmy PA Princip determinismu Pudy, nevědomé procesy Psychodynamický konflikt Stadiální vývoj osobnosti  Metody zkoumání Volné asociace Analýza snů

Topografický model 1900  3 vrstvy – nevědomí, předvědomí a vědomí. Myšlenky, vnímání Vzpomínky Strach…

Strukturální model

 Význam vývojové fáze ranného dětství  Vztah psychické a somatické složky  Obranné mechanismy  Teorie agrese  Teorie zapomínání – potlačení  Zaměřil pozornost na příčiny duševních poruch  PA úspěšně vysvětluje  Užívání vágních pojmů  Hodně vysvětluje málo predikuje  Obtížně ověřitelná

Behavioristický přístup – teorie učení „ Dejte mi tucet zdravých dětí… a můj vymezený svět, abych je v něm vychoval, a já zaručuji, že kterékoli namátkou vyberu a vyškolím je, aby se stalo odborníkem v jakémkoli oboru… a ovšem i žebrákem nebo zlodějem.“ John Watson (1878 – 1958)

 Filozofie empirismu, pozitivizmu „tabula rasa“  Předmět studia PS - studium chování. PS jako objektivní věda Extrospekce  Osobnost formuje především učení. Chování je naučeno z prostředí. Determinismus prostředí Chování je určováno vnějšími vlivy – odměny a tresty.  Metody zkoumání Laboratorní experiment Výzkumy na zvířatech

 Zákony učení vysvětlují řadu projevů chování Morální vývoj Agrese Předsudky Změny emočního prožívání  Využití ve vzdělávání  Výcvik zvířat  Vědecký přístup  Jednoduchý a pochopitelný  Přehlíží vrozeně zabudované dispozice  Rozdíl mezi lidmi a zvířaty je i kvalitativní  60.léta 20.st. – sociálně-kognitivní teorie učení.

Humanistická psychologie  Počátek 50. let v Americe „Konečným cílem humanistické psychologie je příprava úplného popisu toho, co znamená žít jako lidská bytost.“ Carl Rogers (1908 – 1987) Předmět studia – jedinečně lidské stránky existence, vědomí, jáství, motivace… A. Maslow – potřeba sebeaktualizace C. Rogers – terapie zaměřená na klienta Metody zkoumání - introspekce  Zkoumá osobu v kontextu jejího prostředí

 Vykládá pojmy osobnost/identita, motivace  Využití v terapii Terapie zaměřená na klienta  Důraz na potřebu zkoumat vědomí  Kritika extrémních postojů ostatních přístupů  Zdůraznění hodnoty individuálního a idiografického přístupu  Méně ovlivnila akademickou psychologii  Oblast jejich zájmu (vědomí a emoce) se dají nejméně objektivně zkoumat.

Kognitivní přístup „… poznávání se týká všech procesů, pomocí nichž jsou smyslové vstupy transformovány, redukovány, zpracovávány, uchovávány, vyvolávány a využívány … kognice je součástí čehokoliv, co kdy člověk dělá.“ Eizabeth Loftusová  50. – 60. léta 20.st.  E. Tolman, J. Piaget  Předmět studia Mentální (poznávací) procesy Psychika = systém zpracování informací Mentální reprezentace

 Vysvětlení PS jevů Paměť, vnímání, pozornost  Vzdělávání, terapie  Širší oblast zájmu PS než behaviorismus  Na rozdíl od PA – vědecké metody.  Úspěšně vysvětluje a uplatňuje se v praxi  Kognitivní modely jsou zatím považovány za příliš zjednodušené.  Přehlížejí emocionální život

Dělení psychologických oborů 1.Základní–teoretické Obecná psychologie Vývojová psychologie Psychologie osobnosti Sociální psychologie 2.Praktické-aplikované Klinická psychologie Psychologie zdraví Poradenská ps. Pedagogická ps. Psychologie práce Forenzní psychologie Psychologie sportu