Úvod do studia psychologie Mgr. Jana Harvanová, Ph.D.
1.„Učení o duši“ 2.„Psychologie je vědecké zkoumání chování a duševních procesů“ (R. L. Atkinson a kol., 1991)
Vnější životní prostředí Vnitřní životní prostředí
Funkce psychiky Regulační - adaptace Přizpůsobení se prostředí Plánovitá změna okolí Přeměnu vlastního systému. Základní paradigma psychiky R =f (S, O)
Tři základní psychické fenomény prožívání: Procesy vedou ke vzniku psychických obsahů, na podkladě mentálních stavů.
Co si spíše uvědomujeme, procesy nebo obsahy???
Předmětem prožívání může být vnější svět, stav vlastního těla i vlastní mysli. Probíhá při různých stupních jasnosti vědomí (bdělost)… Chování lze pozorovat, zaznamenat, a měřit. Volní (záměrné, úmyslné) Mimovolní (bezděčné)
Vědomí - základní podmínka pro průběh psychických procesů. Je to schopnost uvědomit si sebe sama, jako individualitu oproti okolnímu světu, schopnost správně interpretovat vlastní prožitky. stav určité aktivace – bdělost (vigilita) Funkce vědomí uvědomování si sama sebe Podmínka osobní integrity Protipól - Bezvědomí, případně spánek, narkóza – kvantitativní poruchy vědomí – somnolence, sopor, koma Koma – je stav hlubokého bezvědomí, vyhasínají základní reflexy. Synkopa – krátkodobé bezvědomí
Yerkes – Dodsonův zákon funkčně optimální je střední úroveň aktivace Stav vzrušení – excitace Senzorická deprivace
Poruchové – kvalitativní poruchy vědomí Vigilita je zachována, alterace některých psychických funkcí (vnímání, myšlení, afektivita, paměť, poruchy jednání…) Obluzené vědomí (zmatenost – amence, delirium) – iluze, halucinace, amnézie, dezorientace časem, prostorem, osobou. Mrákotné stavy – náhlá ztráta a návrat vědomí Ne patologické Relaxace, meditace, hypnóza. Společné charakteristiky změněných stavů vědomí: Kognitivní procesy jsou méně kritické. Změny v sebepojetí a vnímání. Oslabení řízení a inhibice chování. Spontánní vznik Chemické navození Přímé působení na psychiku Změněné stavy vědomí
Jak to všechno začalo? „Psychologie je stará věda, která má poměrně mladou historii.“ Filozofie Empirismus, pozitivismus Biologie Evoluční teorie - CH. Darwin, fyziologie Fyzika Metody a principy, Fechner - psychofyzika
Vznik psychologie Samostatná vědecká disciplína Vědecké, tj. experimentální metody 1879 první psychologická laboratoř na světě v Lipsku Objektivně pozorovatelné jevy Strukturalizmus William James – „Principy psychologie“ (1890) Funkcionalismus Wilhelm Wundt ( ) 2. polovina 19. století
Cíle psychologie Popsat rozmanité projevy chování a duševního dění Vysvětlit význam získaných údajů - psychologické teorie… Předvídat lidské chování a prožívání - teorie kognitivního vývoje
Otevřené otázky v Ψ Přirozenost (dědičnost) Redukcionismus Determinismus XVýchova (prostředí) XHolismus XSvobodná vůle
Základní psychologické směry a přístupy DĚDIČNOST Vrozenost, danost PROSTŘEDÍ Výchova, vzory OSOBNOST Nativistické směry → Environmentalistické směry → Interakcionistické teorie → „TŘI CESTY“ Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie
Psychodynamický přístup Sigmund Freud (1856 – 1939) - psychoanalýza Lékař, neurolog Základní myšlenky a pojmy PA Princip determinismu Pudy, nevědomé procesy Psychodynamický konflikt Stadiální vývoj osobnosti Metody zkoumání Volné asociace Analýza snů
Topografický model 1900 3 vrstvy – nevědomí, předvědomí a vědomí. Myšlenky, vnímání Vzpomínky Strach…
Strukturální model
Význam vývojové fáze ranného dětství Vztah psychické a somatické složky Obranné mechanismy Teorie agrese Teorie zapomínání – potlačení Zaměřil pozornost na příčiny duševních poruch PA úspěšně vysvětluje Užívání vágních pojmů Hodně vysvětluje málo predikuje Obtížně ověřitelná
Behavioristický přístup – teorie učení „ Dejte mi tucet zdravých dětí… a můj vymezený svět, abych je v něm vychoval, a já zaručuji, že kterékoli namátkou vyberu a vyškolím je, aby se stalo odborníkem v jakémkoli oboru… a ovšem i žebrákem nebo zlodějem.“ John Watson (1878 – 1958)
Filozofie empirismu, pozitivizmu „tabula rasa“ Předmět studia PS - studium chování. PS jako objektivní věda Extrospekce Osobnost formuje především učení. Chování je naučeno z prostředí. Determinismus prostředí Chování je určováno vnějšími vlivy – odměny a tresty. Metody zkoumání Laboratorní experiment Výzkumy na zvířatech
Zákony učení vysvětlují řadu projevů chování Morální vývoj Agrese Předsudky Změny emočního prožívání Využití ve vzdělávání Výcvik zvířat Vědecký přístup Jednoduchý a pochopitelný Přehlíží vrozeně zabudované dispozice Rozdíl mezi lidmi a zvířaty je i kvalitativní 60.léta 20.st. – sociálně-kognitivní teorie učení.
Humanistická psychologie Počátek 50. let v Americe „Konečným cílem humanistické psychologie je příprava úplného popisu toho, co znamená žít jako lidská bytost.“ Carl Rogers (1908 – 1987) Předmět studia – jedinečně lidské stránky existence, vědomí, jáství, motivace… A. Maslow – potřeba sebeaktualizace C. Rogers – terapie zaměřená na klienta Metody zkoumání - introspekce Zkoumá osobu v kontextu jejího prostředí
Vykládá pojmy osobnost/identita, motivace Využití v terapii Terapie zaměřená na klienta Důraz na potřebu zkoumat vědomí Kritika extrémních postojů ostatních přístupů Zdůraznění hodnoty individuálního a idiografického přístupu Méně ovlivnila akademickou psychologii Oblast jejich zájmu (vědomí a emoce) se dají nejméně objektivně zkoumat.
Kognitivní přístup „… poznávání se týká všech procesů, pomocí nichž jsou smyslové vstupy transformovány, redukovány, zpracovávány, uchovávány, vyvolávány a využívány … kognice je součástí čehokoliv, co kdy člověk dělá.“ Eizabeth Loftusová 50. – 60. léta 20.st. E. Tolman, J. Piaget Předmět studia Mentální (poznávací) procesy Psychika = systém zpracování informací Mentální reprezentace
Vysvětlení PS jevů Paměť, vnímání, pozornost Vzdělávání, terapie Širší oblast zájmu PS než behaviorismus Na rozdíl od PA – vědecké metody. Úspěšně vysvětluje a uplatňuje se v praxi Kognitivní modely jsou zatím považovány za příliš zjednodušené. Přehlížejí emocionální život
Dělení psychologických oborů 1.Základní–teoretické Obecná psychologie Vývojová psychologie Psychologie osobnosti Sociální psychologie 2.Praktické-aplikované Klinická psychologie Psychologie zdraví Poradenská ps. Pedagogická ps. Psychologie práce Forenzní psychologie Psychologie sportu