NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od lovců k zemědělcům NEOLITICKÁ REVOLUCE.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvoj rodové společnosti
6. ročník Pravěk.
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
Pravěk Mladší doba kamenná
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
PRAVĚK.
Rozvoj rodové společnosti v mladší době kamenné
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mladší doba kamenná - neolit
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Vlastivěda - dějepisná část (4. a 5. ročník) Název a číslo učebního.
Co všechno lidé potřebují k přežití?
POZDNÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Eneolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mladší doba kamenná - Neolit
Život člověka v době kamenné
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
II. Pravěk 6. Neolit a eneolit.
Dějepis Doba kamenná 1.
Neolit - úvod Název školy
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_12 TÉMA:
Městské muzeum.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_15
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Pravěk.
Zemědělci v době kamenné
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_06
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Pravěk 6.ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Neolit Neolit nebo také mladší doba kamenná je pravěké období, ve kterém se namísto dosavadního lovu a sběru stává hlavním zdrojem obživy zemědělství.
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_19
O nejstarších dějinách Čech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
STŘEDNÍ EVROPA V DOBĚ ŽELEZNÉ
Doba kamenná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Člověk a krajina – vliv člověka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA: D – 6.B – Mladší doba kamenná ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

o Tato prezentace je určena k výkladu dějepisného učiva 6.ročníku. Seznamuje žáky s hlavními změnami v životě lidí v období mladší doby kamenné, přibližuje vznik zemědělství jako nového způsobu obživy, vznik prvních řemesel a také šíření nových znalostí do jednotlivých oblastí. o Součástí prezentace je závěrečné shrnutí, které lze využít jako zápis učiva o Výklad učiva pomocí prezentace byl přehledný a názorný. Žáci pozitivně reagovali na tento způsob výuky, projevili zájem, správně odpovídali na pokládané otázky a odpovědi kontrolovali podle jednotlivých snímků.

Mladší doba kamenná Hmotná kultura

Období přechodu od sběru, lovu, rybolovu k záměrné výrobě toho, co lidé potřebovali k životu. o vznik zemědělství o vznik chovu dobytka o vznik nových druhů nářadí a způsobů opracování kamene (řezání, broušení, vrtání)

Nový vývoj na několika prvotních územích: 9.tisíciletí př.n.l. v Přední Asii 6.-5.tisíciletí př.n.l. jihovýchodní Asie s Čínou, Střední a Jižní Amerika, Afrika postupně se znalosti zemědělství šíří do Evropy

ZEMĚDĚLSTVÍ o lidé se seznámili s obilovinami (pšenice, ječmen) o chrání divoce rostoucí obilí o postupně rozšiřují obilné plochy o putují za úrodnější půdou a lepšími přírodními podmínkami CHOVU DOBYTKA o lidé chytali mláďata divoké zvěře o ochočují některé druhy zvěře (ovce, kozy, skot) o dospělá zvířata se dál rozmnožují o postupně zdomácněla

o lidé potřebovali uskladnit vyrobené potraviny o z hlíny prohnětené s vodou tvoří nádoby o postupně je vypalují v ohni o liší se tvarem, zdobením o vzniká KERAMIKA

o Soubor pozůstatků pravěkých lidí (keramika, kamenné nebo kostěné nástroje, pozůstatky sídlišť, pohřebiště), které vznikly na stejném místě ve stejném čase (mají společné znaky) o Pojmenování podle místa nálezu, způsobu pohřbívání, tvaru a zdobení keramiky

o lidé zpracovávají divoce rostoucí len, ovčí vlnu o vytváří nové pomůcky- PŘESLICI, VŘETENO, SVISLÝ STAV o předivo upevní na přeslici, soukali nit na vřeteno, jednotlivá vlákna proplétají na stavu o vznikají první tkané látky o z tkanin vytváří oblečení

o zemědělství vedlo k usedlému způsobu života o lidé staví dokonalejší příbytky o v jednom domě žije jedna velkorodina o několik domů tvořilo vesnici o vesnici obývaly příbuzné velkorodiny = rodová občina o Společná práce, společný majetek, spravedlivé dělení úrody

Zemědělci si stavěli dlouhé domy, délka 15-25m.

o významné postavení měly ŽENY-MATKY o staraly se o všechno, co bylo potřeba pro život o neolitická společnost uctívá plodivou sílu o nejvyšší božstvo tzv. MAGNA MATER (Velká matka, pramáti rodu, dárkyně života)

1.Neolitický člověk byl zemědělec, chovatel dobytka, hrnčíř, tkadlec 2.Uměl brousit, řezat a vrtat kámen 3.Zakládal první vesnice (rodové občiny) stavěl první tzv. dlouhé domy, které obývala jedna velkorodina několik domů tvořilo vesnici společná práce a společná úroda 4. Významné postavení ŽENA – MATKA vzniká kult VELKÉ MATKY – MAGNA MATER

o Gordy, Wilbur F. [online] , 06:29 [cit ]. File:Theiroquoislonghouse.png. Dostupné z WWW:.