VY_32_INOVACE_03-05 Ročník: 6.,7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Dvojné číslo Jméno autora: Libuše Gondkovská Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Seznámí žáky se skloňováním párových částí těla Dvojné číslo
Podstatná jména Dvojné číslo
Dvojné číslo (duál) Existuje pro pojmenování párových částí těla. Pokud nepojmenovávají část lidského těla, skloňují se normálně v jednotném a množném čísle. Existuje pro pojmenování párových částí těla. Pokud nepojmenovávají část lidského těla, skloňují se normálně v jednotném a množném čísle. Obr. 1 Obr.2
Skloňování - oko (ucho) PádJednotné čísloDvojné čísloMnožné číslo 1.okoočioka 2.okaočíok 3.okuočímokům 4.okoočioka 5.oko!oči!oka! 6.o okuočiokách 7.okemočimaoky vzorměsto je část tělanení část těla
Skloňování dalších částí těla rucenohykolena (ramena, prsa) 1.rucenohykolena 2.rukounoh, nohoukolenou, kolenech 3.rukámnohámkolenům 4.rucenohykolena 5.ruce!nohy!kolena! 6.rukou, rukáchnohou, noháchkolenou, kolenech 7.rukamanohamakoleny
Skloňování částí těla Všechny přívlastky stojící před podstatným jménem přebírají jeho zakončení!!! 7.pád S kým, čím? očima ušima nohama rukama Všechny přívlastky stojící před podstatným jménem přebírají jeho zakončení!!! 7.pád S kým, čím? očima ušima nohama rukama svalnatýma čtyřma chlupatýma velkýma modrýma krásnýma svýma
Spojení s číslovkou Číslovka dva, dvě, oba, obě má v 7. pádě pouze tvary: dvěma, oběma. Číslovky tři, čtyři mají v 7. pádě tvary : třemi,čtyřmi ale ve spojení s částmi těla: třema, čtyřma ( mezi čtyřma očima x mezi čtyřmi dětmi)
Doplň v množném čísle. Udělal to ___________________________(vlastní ruka) Petr klečel na _________________ (kolena). Ditě dupalo_______________________(malá nožička). Koupil si hodinky s __________________________(reflexní ručičky). Osel stříhal _________________________(dlouhé uši). Na stole stál hrnec s _____________________________(dva, ucho). Dívala se na něj______________________________(krásné modré oči). Udělal to ___________________________(vlastní ruka) Petr klečel na _________________ (kolena). Ditě dupalo_______________________(malá nožička). Koupil si hodinky s __________________________(reflexní ručičky). Osel stříhal _________________________(dlouhé uši). Na stole stál hrnec s _____________________________(dva, ucho). Dívala se na něj______________________________(krásné modré oči). vlastníma rukama kolenou, kolenech krásnýma modrýma očima dvěma uchy dlouhýma ušima reflexními ručičkami malýma nožičkama
Následující spojení dej do7.pádu 1.pád7.pád (s) závodníkovy rychlé nohyse závodníkovýma rychlýma nohama krásné modré očis krásnýma modrýma očima dlouhé oslí ušis dlouhýma oslíma ušima tatínkovy šikovné ruces tatínkovýma šikovnýma rukama hezké rovné nohys hezkýma rovnýma nohama dědova bolavá kolena !s dědovými bolavými koleny
Použité zdroje: TOPIL, Zdeněk; BIČÍKOVÁ, Vladimíra. Český jazyk s Tobiášem : Tvarosloví. Havlíčkův Brod : Tobiáš, s. ISBN HRDLIČKOVÁ, Hana, et al. Český jazyk 6 : Přehledy, tabulky, rozbory, cvičení. Liberec : ALTER, s. ISBN Obr.1-2[cit ] dostupné na: cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe TOPIL, Zdeněk; BIČÍKOVÁ, Vladimíra. Český jazyk s Tobiášem : Tvarosloví. Havlíčkův Brod : Tobiáš, s. ISBN HRDLIČKOVÁ, Hana, et al. Český jazyk 6 : Přehledy, tabulky, rozbory, cvičení. Liberec : ALTER, s. ISBN Obr.1-2[cit ] dostupné na: cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe