VY_32_INOVACE_03-05 Ročník: 6.,7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Určeno pro:žáky 2.ročník středních škol Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh: Česká republika Téma: Česká republika – socioekonomická charakteristika.
Advertisements

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Některé odchylky od pravidelného skloňování podstatných.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_03_ Odchylné tvary některých podstatných.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_7_Opakování podstatných jmen Téma: 7B_ČJ7.roč.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_06_skloňování podstatných jmen rodu ženského Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Přívlastek II VY_32_INOVACE_03-28 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ČÍSLOVKY DEVÍTINÁSOBNĚ KOLIKERÝ JEDNI TROJÍ TOLIK KOLIK NIC SEDMKRÁT.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_5_Procvičování pravopisu vlastních jmen.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Slovesa IV VY_32_INOVACE_03-14 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Přejatá slova VY_32_INOVACE_03-18 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Rovnací cviky - trpaslíci
PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Procvičování podstatných jmen II.
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vyjmenovaná slova po M - homonyma
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Přídavná jména přivlastňovací
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu mužského
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Výtvarné umění starověkého Egypta
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Procvičování skloňování podstatných jmen rodu mužského
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Podstatná jména pomnožná hromadná a látková
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Autor: Mgr. Milena Závorková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Mechanika VY_32_INOVACE_05-08 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Podstatná jména – mluvnické významy
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_03-05 Ročník: 6.,7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Dvojné číslo Jméno autora: Libuše Gondkovská Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Seznámí žáky se skloňováním párových částí těla Dvojné číslo

Podstatná jména Dvojné číslo

Dvojné číslo (duál) Existuje pro pojmenování párových částí těla. Pokud nepojmenovávají část lidského těla, skloňují se normálně v jednotném a množném čísle. Existuje pro pojmenování párových částí těla. Pokud nepojmenovávají část lidského těla, skloňují se normálně v jednotném a množném čísle. Obr. 1 Obr.2

Skloňování - oko (ucho) PádJednotné čísloDvojné čísloMnožné číslo 1.okoočioka 2.okaočíok 3.okuočímokům 4.okoočioka 5.oko!oči!oka! 6.o okuočiokách 7.okemočimaoky vzorměsto je část tělanení část těla

Skloňování dalších částí těla rucenohykolena (ramena, prsa) 1.rucenohykolena 2.rukounoh, nohoukolenou, kolenech 3.rukámnohámkolenům 4.rucenohykolena 5.ruce!nohy!kolena! 6.rukou, rukáchnohou, noháchkolenou, kolenech 7.rukamanohamakoleny

Skloňování částí těla Všechny přívlastky stojící před podstatným jménem přebírají jeho zakončení!!! 7.pád S kým, čím? očima ušima nohama rukama Všechny přívlastky stojící před podstatným jménem přebírají jeho zakončení!!! 7.pád S kým, čím? očima ušima nohama rukama svalnatýma čtyřma chlupatýma velkýma modrýma krásnýma svýma

Spojení s číslovkou Číslovka dva, dvě, oba, obě má v 7. pádě pouze tvary: dvěma, oběma. Číslovky tři, čtyři mají v 7. pádě tvary : třemi,čtyřmi ale ve spojení s částmi těla: třema, čtyřma ( mezi čtyřma očima x mezi čtyřmi dětmi)

Doplň v množném čísle. Udělal to ___________________________(vlastní ruka) Petr klečel na _________________ (kolena). Ditě dupalo_______________________(malá nožička). Koupil si hodinky s __________________________(reflexní ručičky). Osel stříhal _________________________(dlouhé uši). Na stole stál hrnec s _____________________________(dva, ucho). Dívala se na něj______________________________(krásné modré oči). Udělal to ___________________________(vlastní ruka) Petr klečel na _________________ (kolena). Ditě dupalo_______________________(malá nožička). Koupil si hodinky s __________________________(reflexní ručičky). Osel stříhal _________________________(dlouhé uši). Na stole stál hrnec s _____________________________(dva, ucho). Dívala se na něj______________________________(krásné modré oči). vlastníma rukama kolenou, kolenech krásnýma modrýma očima dvěma uchy dlouhýma ušima reflexními ručičkami malýma nožičkama

Následující spojení dej do7.pádu 1.pád7.pád (s) závodníkovy rychlé nohyse závodníkovýma rychlýma nohama krásné modré očis krásnýma modrýma očima dlouhé oslí ušis dlouhýma oslíma ušima tatínkovy šikovné ruces tatínkovýma šikovnýma rukama hezké rovné nohys hezkýma rovnýma nohama dědova bolavá kolena !s dědovými bolavými koleny

Použité zdroje: TOPIL, Zdeněk; BIČÍKOVÁ, Vladimíra. Český jazyk s Tobiášem : Tvarosloví. Havlíčkův Brod : Tobiáš, s. ISBN HRDLIČKOVÁ, Hana, et al. Český jazyk 6 : Přehledy, tabulky, rozbory, cvičení. Liberec : ALTER, s. ISBN Obr.1-2[cit ] dostupné na: cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe TOPIL, Zdeněk; BIČÍKOVÁ, Vladimíra. Český jazyk s Tobiášem : Tvarosloví. Havlíčkův Brod : Tobiáš, s. ISBN HRDLIČKOVÁ, Hana, et al. Český jazyk 6 : Přehledy, tabulky, rozbory, cvičení. Liberec : ALTER, s. ISBN Obr.1-2[cit ] dostupné na: cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe