Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_6_ NEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1115.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDNÍ EVROPA V PRAVĚKU
Advertisements

Od lovců k zemědělcům NEOLITICKÁ REVOLUCE.
6. ročník Pravěk.
Pravěk Mladší doba kamenná
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
mezolit, neolit, eneolit
STŘEDNÍ EVROPA V PRAVĚKU
Mladší doba kamenná - neolit
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Co všechno lidé potřebují k přežití?
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Mladší doba kamenná - Neolit
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
II. Pravěk 6. Neolit a eneolit.
Neolit - úvod Název školy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_7_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 18 Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_5_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 5 Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_5_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 16 Číslo projektu:
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_6_ STAROSUMERSKÁ MĚSTA – FOTOGRAFICKÝ POHLED.
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Městské muzeum.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Zemědělci v době kamenné
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. OPAKOVACÍ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KLÁŠTEREC NAD OHŘÍ, KRÁTKÁ 676 AUTOR: MGR
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KLÁŠTEREC NAD OHŘÍ, KRÁTKÁ 676 AUTOR: MGR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Doba kamenná.
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. KONTROLNÍ OPAKOVACÍ TEST
Člověk a krajina – vliv člověka
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KLÁŠTEREC NAD OHŘÍ, KRÁTKÁ 676 AUTOR: MGR
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_6_ NEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP

NEOLIT

mezolitický člověk – sběrač a lovec – dosáhl maxima svých možností, úživnost krajiny nedovolila větší hustotu obyvatel, než asi 0,1/km2 mezolitický člověk – sběrač a lovec – dosáhl maxima svých možností, úživnost krajiny nedovolila větší hustotu obyvatel, než asi 0,1/km2 počet mezolitických obyvatel Čech lze např. odhadnout na max. tak 2000 lidí! – ti navíc měli značný akční rádius a migrovali po rozsáhlých územích v malých pohyblivých komunitách počet mezolitických obyvatel Čech lze např. odhadnout na max. tak 2000 lidí! – ti navíc měli značný akční rádius a migrovali po rozsáhlých územích v malých pohyblivých komunitách

nejpříznivější podmínky k životu – subtropické pásmo, polohy se střední nadmořskou výškou (dostatečně teplo, ale i relativně dost srážek), vznik otevřenější stepní krajiny, kde rostly zejména různé druhy divokých travin, vysemeňujících se i vícekrát do roka – sběr jejich jedlých semen hrál velkou roli v obživě, navíc se na toto prostředí vázala také stáda divokých ovcí, koz, případně skotu – takže zde i dostatek lovné zvěře nejpříznivější podmínky k životu – subtropické pásmo, polohy se střední nadmořskou výškou (dostatečně teplo, ale i relativně dost srážek), vznik otevřenější stepní krajiny, kde rostly zejména různé druhy divokých travin, vysemeňujících se i vícekrát do roka – sběr jejich jedlých semen hrál velkou roli v obživě, navíc se na toto prostředí vázala také stáda divokých ovcí, koz, případně skotu – takže zde i dostatek lovné zvěře

N a zemi několik oblastí s obdobnými podmínkami – předpokládají se 3 primární území, kde vývoj směřoval k přechodu od přisvojovacího způsobu hospodářství (lov a sběr) k hospodářství výrobnímu: N a zemi několik oblastí s obdobnými podmínkami – předpokládají se 3 primární území, kde vývoj směřoval k přechodu od přisvojovacího způsobu hospodářství (lov a sběr) k hospodářství výrobnímu: Blízký východ Blízký východ jihovýchodní Asie jihovýchodní Asie jižní část severní Ameriky jižní část severní Ameriky  odtud pak rozvoj dalších center – v každém z nich osvojeny některé specifické druhy rostlin a domestikována některá domácí zvířata.

zásadní proměna života komunit (společenství) – usazení na jednom místě, to ovšem vyvolávalo potřebu stabilnějších a trvanlivějších obydlí – materiál – lomový kámen, hlína (dusané stěny, případně sestavování z nepálených - sušených cihel) zásadní proměna života komunit (společenství) – usazení na jednom místě, to ovšem vyvolávalo potřebu stabilnějších a trvanlivějších obydlí – materiál – lomový kámen, hlína (dusané stěny, případně sestavování z nepálených - sušených cihel)

Šíření neolitu do Evropy dva možné modely kolonizace – tj. postupné šíření komunit neolitického obyvatelstva, vyhledávajících novou půdu kolonizace – tj. postupné šíření komunit neolitického obyvatelstva, vyhledávajících novou půdu přijetí nové civilizace původním mezolitickým obyvatelstvem – tento model pokládán za méně pravděpodobný, mezolitici spíše zatlačováni mnohem početnějšími a vyspělejšími neolitiky do oblastí s horšími životními podmínkami (sever a východ Evropy) přijetí nové civilizace původním mezolitickým obyvatelstvem – tento model pokládán za méně pravděpodobný, mezolitici spíše zatlačováni mnohem početnějšími a vyspělejšími neolitiky do oblastí s horšími životními podmínkami (sever a východ Evropy)

NEOLIT VE STŘEDNÍ EVROPĚ 5500 – 4000 př. n. l. žďáření a mýcení lesních porostů, ostrůvkovitý charakter osídlení žďáření a mýcení lesních porostů, ostrůvkovitý charakter osídlení v Čechách - dostatek kvalitního dřeva (zóna dubo-habrových hájů), tudíž kvalitní dubové dřevo a spraš i na stavební konstrukce v Čechách - dostatek kvalitního dřeva (zóna dubo-habrových hájů), tudíž kvalitní dubové dřevo a spraš i na stavební konstrukce

- Cca př.n.l. objev divoce rostoucí pšenice a ječmene, lidé je začnou sbírat a vysévat. Zároveň začnou chovat dobytek (ovce, kozy) = VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ - Cca př.n.l. objev divoce rostoucí pšenice a ječmene, lidé je začnou sbírat a vysévat. Zároveň začnou chovat dobytek (ovce, kozy) = VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ -Člověk se začíná usazovat na jednom místě, zde si staví první STÁLÉ PŘÍBYTKY, vznikají první VESNICE. -Člověk se začíná usazovat na jednom místě, zde si staví první STÁLÉ PŘÍBYTKY, vznikají první VESNICE.

- Nejlepší podmínky pro vznik zemědělství oblast ÚRODNÉHO PŮLMĚSÍCE na BLÍZKÉM VÝCHODĚ (Palestina, Sýrie, Turecko, Írán, Irák) - Nejlepší podmínky pro vznik zemědělství oblast ÚRODNÉHO PŮLMĚSÍCE na BLÍZKÉM VÝCHODĚ (Palestina, Sýrie, Turecko, Írán, Irák) -Nástroje – stále kámen, dřevo, dokonalejší zpracování – broušení a vrtání. Novinka – zasazování čepelí do rukojeti ze dřeva nebo parohu. -Nástroje – stále kámen, dřevo, dokonalejší zpracování – broušení a vrtání. Novinka – zasazování čepelí do rukojeti ze dřeva nebo parohu.

-U nás – počátek zemědělství okolo let př.n.l. -U nás – počátek zemědělství okolo let př.n.l. -Lidé si musí půdu na pěstování připravit pomocí ŽĎÁŘENÍ = vykácet stromy a vypálit porost. Dřevěný popel = hnojivo. -Lidé si musí půdu na pěstování připravit pomocí ŽĎÁŘENÍ = vykácet stromy a vypálit porost. Dřevěný popel = hnojivo. -Půdu kypří pomocí kamenných motyk a HÁKEM vyrobeným ze zahnuté větve. Klasy sekali (žali) SRPEM, mouku získávají drcením zrní pomocí dvou kamenů. -Půdu kypří pomocí kamenných motyk a HÁKEM vyrobeným ze zahnuté větve. Klasy sekali (žali) SRPEM, mouku získávají drcením zrní pomocí dvou kamenů. -Z mouky se pekly CHLEBOVÉ PLACKY a vařila se KAŠE. -Z mouky se pekly CHLEBOVÉ PLACKY a vařila se KAŠE.

- Zemědělci pěstovali PŠENICI, JEČMEN, HRÁCH, ČOČKU, BOBY a LEN. - Zemědělci pěstovali PŠENICI, JEČMEN, HRÁCH, ČOČKU, BOBY a LEN. -Len a ovčí vlnu ženy spřádaly a na jednoduchých tkalcových stavech tkaly LÁTKY. -Len a ovčí vlnu ženy spřádaly a na jednoduchých tkalcových stavech tkaly LÁTKY. -Chovali ovce, kozy, hovězí dobytek a vepře – zvířata zavírali do ohrad. -Chovali ovce, kozy, hovězí dobytek a vepře – zvířata zavírali do ohrad. -Potřeba uchovávat zrno a pokrmy = vznik HRNČÍŘSTVÍ, ruční výroba. -Potřeba uchovávat zrno a pokrmy = vznik HRNČÍŘSTVÍ, ruční výroba.

- Obydlí – staví se VELKÉ DOMY ve tvaru obdélníku. Obývá ho VELKORODINA=rodiče, děti, vnoučata. - Obydlí – staví se VELKÉ DOMY ve tvaru obdélníku. Obývá ho VELKORODINA=rodiče, děti, vnoučata. -Stále pokračuje kult ženy – dárkyně. -Stále pokračuje kult ženy – dárkyně. -Lidé žijí v RODECH, v čele rodu stojí STAŘEŠINA, rod tvořen několika velkorodinami. -Lidé žijí v RODECH, v čele rodu stojí STAŘEŠINA, rod tvořen několika velkorodinami. -Zemědělská půda ve společném vlastnictví rodu, společně se starají o dobytek. -Zemědělská půda ve společném vlastnictví rodu, společně se starají o dobytek.

Použité zdroje: Obrázky jsou z a nepodléhají žádným autorským právům. Obrázky jsou z a nepodléhají žádným autorským právům. Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. KYSUČAN, Lubor. FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis pro 6. ročník. Pravěk a starověk. 1. vydání. Brno: Nová škola, s. r. o., učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. ISBN Učebnice je vybavena doložkou: „Schválilo MŠMT čj / dne 15. května 2007 k zařazení do seznamu učebnic pro základní školy jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Dějepis s dobou platnosti šest let.

ZDROJE PRO OBRÁZKY: b3fbfb5eff/Neolit.stavba.jpg b3fbfb5eff/Neolit.stavba.jpg lesnictvi/pocatky-zemedelstvi.jpg lesnictvi/pocatky-zemedelstvi.jpg o%C5%99%C3%A1k%20Martin/1.%20Prav%C4%9Bk/5.%20Ne olit/1.%20N%C3%A1stroje%20a%20n%C3%A1%C5%99ad%C3% AD/Neolitick%C3%A9%20n%C3%A1stroje%20%20- %20motyky%20a%20kyp%C5%99idla.jpg o%C5%99%C3%A1k%20Martin/1.%20Prav%C4%9Bk/5.%20Ne olit/1.%20N%C3%A1stroje%20a%20n%C3%A1%C5%99ad%C3% AD/Neolitick%C3%A9%20n%C3%A1stroje%20%20- %20motyky%20a%20kyp%C5%99idla.jpg

%99%C3%A1k%20Martin/1.%20Prav%C4%9Bk/5.%20Neolit/1.%20N %C3%A1stroje%20a%20n%C3%A1%C5%99ad%C3%AD/Neolitick%C3 %A9%20%C5%99emeslo%20-%20tklacovsk%C3%BD%20stav.jpg %99%C3%A1k%20Martin/1.%20Prav%C4%9Bk/5.%20Neolit/1.%20N %C3%A1stroje%20a%20n%C3%A1%C5%99ad%C3%AD/Neolitick%C3 %A9%20%C5%99emeslo%20-%20tklacovsk%C3%BD%20stav.jpg prednasky.fpf.slu.cz/uploads/images/pohrebni_ritus/web_neolit_bub enec.png prednasky.fpf.slu.cz/uploads/images/pohrebni_ritus/web_neolit_bub enec.png %C3%ADtico_de_vaiv%C3%A9n.jpg %C3%ADtico_de_vaiv%C3%A9n.jpg content/uploads/rekonstukce-neolit-domu3.png content/uploads/rekonstukce-neolit-domu3.png ec2bfa777f5d.jpg ec2bfa777f5d.jpg