jako jedna z částí úkolu Podpora gramotnosti, který řeší VÚP v Praze. Matematická gramotnost RNDr. Eva Zelendová
Resortní úkol MŠMT: Podpora gramotnosti
Matematický panel Josef Molnár Přírodovědecká fakulta UP Naďa Stehlíková P edagogická fakulta UK Filip Roubíček AV ČR Věra Olšáková základní škola Antonín Blomann základní škola a gymnázium Jana Vaňková gymnázium Lubomír Martinec ÚIV Vladislav Tomášek ÚIV
Vymezení pojmu matematická gramotnost „ Matematická gramotnost je schopnost jedince poznat a pochopit roli, kterou hraje matematika ve světě, dělat dobře podložené úsudky a proniknout do matematiky tak, aby splňovala jeho životní potřeby jako tvořivého, zainteresovaného a přemýšlivého občana.“
Rozbor úloh mezinárodních výzkumů Na obrázku je mapa Antarktidy. Užitím měřítka mapy odhadni rozlohu. Zapiš postup a vysvětli, jak odhad provádíš. (Pokud ti to pomůže při tvém odhadu, můžeš na mapu kreslit.)
Zjištěné metody odhadu Rozdělení na čtverce a obdélníky43 Rámování do čtverce nebo do obdélníku28 Kreslení čtvercové sítě23 Nahrazení kruhem23 Rozdělení na trojúhelníky a čtyřúhelníky20 Doplnění na čtverec nebo obdélník (přesouvání)10 Dláždění (pokrytí plochy jednotkovými čtverci) 7 Ostatní15
Zvolí stranu opsaného čtverce.16 Zvolí stranu opsaného obdélníku.10 Vypočte obsah zvoleného obrazce.26 Vypočtený obsah označí jako výsledek.11 Od vypočteného obsahu odečte obsah určité části plochy, který zhruba odhadne. 8 Od vypočteného obsahu odečte obsah určité části plochy, kterou odhadne pomocí obsahu dalších útvarů. 5 Má dobře rozmyšlený postup, ale neprovedl žádný výpočet. 2 Rozbor postupu řešení úlohy. Žák:
Zjištěné chyby při výpočtu: Odpověď je správná – odhad je v rozmezí km 2 až km 2. 9 Odpověď je pod nebo nad správným odhadem (v důsledku nevhodné volby délky strany rámu nebo špatným odhadem obsahu, který je potřeba odečíst). 5 Počet nul není správně.2 Nebyly správně převedeny délky pro výpočet obsahu v km 2. 6 Odpověď není správná v důsledku numerické chyby.1 Není uveden výpočet nebo odpověď chybí.5
Nový pohled na vymezení matematické gramotnosti Může podrobnější vymezení pojmu MG pozitivně ovlivnit práci učitelů?
Děkuji vám za pozornost.