Datum: 5. 3. 2014 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_300 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Advertisements

 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_111  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M
Karel Čapek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Mgr. Marie Havránková KAREL ČAPEK Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek II. Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ČESKÁ PRÓZA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ KAREL A JOSEF ČAPKOVI Mgr. Michal Oblouk.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_36 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_080 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a vybrané dílo, které je tematický.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 2. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.04_KAREL ČAPEK NÁZEV:
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Digitální učební materiál
ARANŽOVÁNÍ.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Česká literatura Próza 30. léta.
České země za 1. světové války
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Práce s literárním textem v učivu 4. ročníku
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Počátky slovesného umění
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_300 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: St ř ední um ě leckopr ů myslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Karel Č apek Předmět: č eský jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: 40 minut Vzdělávací cíl: Ž ák se seznámí s hlavním p ř edstavitelem demokratického proudu č eské mezivále č né prózy. Bude schopen charakterizovat jeho tvorbu, vybraná díla podrobn ě ji. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky.

ž ivot a dílo

* Malé Svato ň ovice+ Praha  prozaik, dramatik, ž urnalista, p ř ekladatel, dramaturg Vinohradského divadla  7x navr ž en na Nobelovu cenu  zastánce demokracie, pacifismu, spravedlnosti  upozor ň oval na p ř etechnizování spole č nosti, zneu ž ití techniky  p ř edseda č eského PEN klubu

 ze vzd ě lané a um ě lecky zam ěř ené rodiny  bratr Josef – malí ř, spisovatel  sestra Helena – spisovatelka  man ž elka Olga Scheinpflugová – here č ka  blízký p ř ítel Masaryka  aktivní boj proti fašismu otev ř en ě kritizoval situaci v Evrop ě, varoval p ř ed fašismem odmítl emigrovat  gestapo plánovalo jeho zat č ení  zem ř el na zápal plic o Vánocích 1938

Karel Č apek - dílo  rozsáhlé dílo – tematicky i ž ánrov ě  demokratický proud 1) spolupráce s bratrem Josefem knihy povídek Krakonošova zahrada Zářivé hlubiny 2) povídkové knihy téma: nemo ž nost poznání pravdy, lidské vztahy, svoboda č lov ě ka, pesimismus Boží muka Trapné povídky Povídky z jedné kapsy; Povídky z druhé kapsy  detektivní téma, pohled na p ř ípad z r ů zných úhl ů

3) publicistika – Národní listy, Lidové noviny fejetony, cestopisy, sloupky – č tivé, oblíbené Zahradníkův rok – fejetony Anglické listy; Italské listy; Výlet do Španěl 4) utopie – romány, dramata varuje p ř ed p ř etechnizováním spole č nosti, p ř ed špatnými lidmi vliv na rozvoj sci-fi Ze života hmyzu – satirické drama, alegorie  psané s Josefem  tulák pozoruje ř íši hmyzu  hmyz znázor ň uje lidské vlastnosti (mravenci touhu po válce, motýli marnivost,...)

RUR – v ě decko-fantastické drama  Rossum ʹ s Universal Robots – továrna na roboty, ur č ené na lidskou práci, poté i do války  roboti se vzbou ř í, zni č í lidstvo  nechají ž ít vynálezce Alquista – ten zná tajemství jejich výroby  v záv ě ru nad ě je – mezi roboty Helenou a Priamem se rozvíjí city  robot – slovo od bratra Josefa Továrna na absolutno – román  p ř ístroj, který št ě pí uhlí a zárove ň uvol ň uje „abolutno“, p ř ináší blahobyt, ale i fanatismus a touhu po válce  p ř ístroj je zni č en – nad ě je, optimismus

Krakatit – román  téma: zneu ž ití v ě dy a techniky, zodpov ě dnost v ě dce za své vynálezy  Ing. Prokop vynalezne t ř askavinu Krakatit, po výbuchu laborato ř e prozradí návod Tomešovi  Tomeš chce vynález zpen ěž it, Prokop ho hledá, aby mu v tom zabránil  v záv ě ru dochází ke zni č ení látky, Prokop zapomíná vzorec na její výrobu Věc Makropulos – drama  téma nesmrtelnosti  here č ka Emílie Marta vypila elixír dlouhého ž ivota, po 300 letech odmítne prodlou ž it ž ivot znovu, proto ž e ž ivto bez konce nemá smysl

5) varování p ř ed fašismem, válkou Válka s mloky (1936) – utopický román  zvláštní druh mlok ů – inteligentní, schopní konat lidskou práci  p ř emno ž í se a vzbou ř í se, zalo ž í vlastní stát  ni č í pevniny, aby m ě li dostatek m ě l č in, objevují se i ve Vltav ě – ohro ž ení lidstva, katastrofický záv ě r  varování p ř ed fanatismem, který snadno zmanipuluje lidstvo, kritika fašistického N ě mecka Bílá nemoc – protivále č né drama  dr. Galén objeví lék na nelé č itelnou chorobu  chce ho vydat pod podmínkou ukon č ení zbrojení a zachování míru (onemocní maršál, který chystá válku)  dr. Galén je ušlapán zfanatizovaným davem, lék je zni č en

Matka – protivále č né drama  matka Dolores ztratila mu ž e a č ty ř i syny (Ond ř ej, Ji ř í, Petr a Kornel), kte ř í zem ř eli pro svoje ideály, č est, pomoc ostatním  matka s nimi mluví, nechápe je, cítí bolest a sna ž í se chránit nejmladšího syna Toniho  sama ho však pošle do války, kdy ž slyší o zabíjení malých d ě tí  mu ž ský × ž enský pohled na sv ě t 6) téma poznání pravdy – tzv. noetická trilogie Hordubal, Povětroň, Obyčejný život filozofická díla – hledání pravdy, událost z r ů zných úhl ů pohledu

7) další díla Hovory s TGM  fiktivní hovory s Masarykem, vyjád ř ení jeho názor ů (demokracie, humanita) Dášeňka čili Život štěněte Devatero pohádek a ještě jedna od Josefa Čapka jako přívažek p ř eklady z francouzštiny

 Andree, Lukáš a kol. Literatura pro 3. ro č ník st ř edních škol. U č ebnice. Zkrácená verze. Didaktis: Brno,  Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. Didaktis: Brno,  Karel Č apek. Autor fotografie neznámý, Public Domain, capek.jpg?uselang=cs. capek.jpg?uselang=cs