Zpětná vazba učiteli. Je potřeba dopřát učitelům pravidelnou, cílenou a formativní zpětnou vazbu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Jsou venkovské školy horší než městské?
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Pedagogická psychologie
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 2017 / 2018.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zákon o sociálním podnikání
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
RASC Standardy řízení služeb
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Zákon o sociálním podnikání
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Gymnasium Jižní Město Praha
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Andragogika Vzdělávání.
jak budovat kulturu školy společně
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Vhled do role uvádějícího učitele
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 2018 / 2019.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Autoevaluace z pohledu
Centralizované rozvojové projekty 2017
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Zpětná vazba učiteli

Je potřeba dopřát učitelům pravidelnou, cílenou a formativní zpětnou vazbu

Proč je to třeba? Pravidelná, cílená a formativní zpětná vazba vede ke zlepšování práce učitelů Učitelé se z ní učí a profesně rostou (Zdroj: Goe, L., Bell, C., Little, O.: Approaches to Evaluating Teacher Effectiveness. A Research Synthesis. TQ Center, June 208)

Proč je třeba, aby práce učitelů byla co nejlepší? Dobrá výuka je nejsilnější ze školních faktorů, které ovlivňují výsledky učení u žáků Zvlášť významný je vliv učitelů na rozvoj žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí Zdroje: mnohé, např. Rockoff, J. (2004): The Impact of Individual Teacher on Student Achievement: Evidence from Panel Data. American Economic Review 94 (2).

Co je zpětná vazba Informace, která upozorňuje na to, zda chování nějakého systému je nebo není na žádoucí cestě. Spontánní - cílená (Reitmayerová, E, Broumová, V.: Cílená zpětná vazba. Portál 2008.)

Cílená formativní zpětná vazba pro učitele Zabývá se zvolenými hledisky (na co hledíme, když sledujeme učitelův výkon) Poskytuje konkrétní informace Vyžaduje bezpečný kontext, protože je součástí procesu učení (formativní ZV)

Hlediska (příklady) Učitel svou výukou podporuje učení žáků (nejobecnější) Učitel buduje bezpečné prostředí pro učení žáků Učitel vede žáky ke kladení otázek (specifické)

Propojení hledisek s konkrétní výukou Co v učitelově práci konkrétně dokládá, že určité hledisko naplňuje Nakolik učitel určité hledisko naplňuje

Bezpečný kontext pro učení Učitel zná hlediska i očekávanou kvalitu jejich naplnění: - buď je spolu/vytvářel - nebo se s nimi mohl dobře seznámit - vzal je za svá – považuje je také za významná - je si jist, že jim rozumí - je v jeho silách je splnit, i když ne hned (nepředstavují nedosažitelný ideál)

Cíl poskytování zpětné vazby Poskytnout učiteli potřebné informace k tomu, aby mohl zlepšit svou práci 1. Popsat vše, co se v jeho práci daří (upevnit, ujistit, motivovat) 2. Nechat ho přijít na to, co, proč a jak by mohl změnit

Příklad 1 Viděla jsem, že děti nejprve prezentujícímu žákovi napsaly na lístečky hodně konkrétních ocenění, a teprve pak nějaká doporučení ke zlepšení prezentace. Tento postup vede k naplňování kritéria „učitel vytváří bezpečné prostředí“.

Příklad 2 Viděla jsem, že žáci hledali podle kritérií chyby, jichž se spolužák při prezentaci dopustil. Na ocenění pak nezbyl čas. Asi volíte tento postup proto, aby se žáci naučili pečlivě naslouchat, pracovat s kritérii a rozpoznat kvalitu práce. Když vezmete v úvahu navíc bezpečnost prostředí, myslíte, že by se dalo stejných účinků dosáhnout i jiným postupem a zvýšit pocit bezpečí?

Kdo poskytuje cílenou a formativní ZV Kdokoli, kdo má důvěru učitele, rozumí výuce a učení a umí poskytnout ZV - Vzájemná pomoc mezi učiteli (sdílení ve sborovně, pozorování…) - Školní „mentor“ – zkušený učitel - Mentor zvenčí - Ředitel / zástupce

Zakořeněné obavy učitelů Učitelé mají zkušenosti se zkoušením, hledáním chyb, kontrolou, potřebou neomylnosti Nemají tolik zkušeností s otevřeným procesem učení, kdy to, že člověk něco neumí, je přirozené a je to výzva ke zlepšení

Hodnocení učitelovy práce Může navazovat na proces učení spojený s formativní zpětnou vazbou Vztahuje se především k předem daným cílům učení, které učitel zná nebo je sám navrhl Může mít také podobu hodnocení dosaženého profesního stupně – dobrovolnost

Děkuji za pozornost! PhDr. Hana Košťálová Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT)