Bc. Lucie Tyemnyáková, 1. CNP - PS. - střední Indie - hl. městem indického státu Madhya Pradesh - počet obyvatel: cca 1,7 mil. lidí - město jezer

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průmyslové havárie Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Brabcová – Klufová - Sainer. • Člověk • Přírodní působení • Smrt nebo vážné následky pro mnoho lidí • Znečištění životního prostředí.
Název projektu: Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Monitorování a analýzy Laboratorní cvičení
Zpracovaly:Klára Hamplová Barbora Šťastná
Sevin aktivní složka 1-naftyl-N-methylkarbamát (karbaryl)
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
ČISTICÍ PROSTŘEDKY (VÝSTRAŽNÉ SYMBOLY) hořlavé látky
Uhlík.
Nebezpečné vlastnosti látek
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Lékařská toxikologie Lekce II. Anorganické jedy
PRŮMYSLOVÉ OBLASTI SVĚTA OPAKOVÁNÍ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
HAVÁRIE JADERNÝCH ELEKTRÁREN
Kyseliny, zásady, otravy jedovatými látkami, ...
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
RWEStrana 1 VYHODNOCENÍ ENVIRONMENTÁLNÍHO PROFILU SKUPINY RWE V ČR Rok /9/2015.
Průmyslové havárie Aneta Cvachová Jana Svozilová Lucie Spourová.
JEDOVATÉ A OTRAVNÉ LÁTKY
Jaderná energie Jaderné zbraně.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Karbonylové sloučeniny = aldehydy a ketony VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Czech Republic.
Letecká záchranná služba
Označování nebezpečných látek
CHLÓR.
Oxid siřičitý a jeho odstraňování v průmyslu
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Únik nebezpečné látky - organizace v místě zásahu
1) Havárie s únikem nebezpečných látek
Významné areny 1.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Temelín.
s výskytem nebezpečných látek.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Jaderné reaktory Pavel Tvrdík, Oktáva Jaderný reaktor Jaderný reaktor je zařízení, ve kterém probíhá řetězová jaderná reakce, kterou lze kontrolovat.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Alkoholy – vznikají náhradou jednoho nebo více atomů vodíku v molekulách uhlovodíků skupinou - OH Tvoření názvů: - k názvu.
Zdravotní následky havárie továrny na výrobu pesticidů v indickém Bhópálu ( )
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Závažné havárie v minulosti Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Látky žíravé Upozornění: V rámci první pomoci při požití látek žíravých se nedoporučuje vyvolávat zvracení ! Amoniak 26% roztok, NH 3 aq. CR: 34-50S: (1/2-)26-37/38/
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
Uveďte charakteristiku halogenových derivátů uhlovodíků:  Halogenové deriváty uhlovodíků vznikají nahrazením jednoho nebo více atomů vodíku v molekule.
Ch_042_Ketony Ch_042_Deriváty uhlovodíků_Ketony Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_030_Areny Ch_030_Uhlovodíky_Areny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Ch_040_Ethery Ch_040_Deriváty uhlovodíků_Ethery Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nebezpečné chemické látky a přípravky
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
INTOXIKACE Dle prezentce Bc. Zuchové upravila pro výuku Mgr. Kubíková 11/2007.
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Program bezpečnostního výzkumu České republiky
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY
Bhópálská katastrofa.
Transkript prezentace:

Bc. Lucie Tyemnyáková, 1. CNP - PS

- střední Indie - hl. městem indického státu Madhya Pradesh - počet obyvatel: cca 1,7 mil. lidí - město jezer

- chemická továrna - výroba pesticidů - vybudována v r americká společnost Union Carbide - proč zrovna Bhópál: - levná státní půda - dotovaná voda a elektřina - v dané době žádný větší průmysl

- továrna dodávala pesticidy indickým zemědělcům - v r licence na produkci 5 000t sevinu (karbaryl) - výrobní proces, při kterém byl použit fosgen a vznikl methylisokyanát (MIC) - nedostatek financí => úsporná opatření: - chemikálie skladovány ve velkých nádržích - vypínání chladícího zařízení v době odstávky - bezpečnostní systémy zčásti nefungovaly a zčásti vypnuty - snížení počtu zaměstnanců /07/plant-one-on-me-2/

- noc z 2. na 3. prosince do tanku s MIC vniklo větší množství vody => bouřlivá reakce, prudký nárůst teploty a tlaku - do ovzduší uniklo více než 40 tun methylisokyanátu, kyanovodíku a dalších smrtelně nebezpečných plynů

- CH 3 NCO - vysoce toxická, hořlavá látka, za normálních podmínek kapalina - bod varu: 38°C - páry těžší než vzduch (tzn. drží se u země) - prudce exotermně reaguje s vodou

- HCN - za normálních podmínek bezbarvá těkavá kapalina - mandlový zápach - vysoce toxická, extrémně hořlavá látka - teplota varu: 26°C

- povětrnostní podmínky způsobily rozsáhlé zamoření - smrtelné účinky až do vzdálenosti 2,5 km od chemické továrny - vážné následky do 4 km - do prvního dne zemřelo cca lidí - zasaženo bylo lidí - následky otravy trpí lidí a další nemoci přibývají, protože místo někdejší továrny není dodnes vyčištěno

- projevy u lidí bezprostředně po havárii: - opuchlé oči (oslepnutí) - poleptané sliznice - zvracení krve - projevy u lidí s odstupem času: - rakovina - matkám se rodily postižené děti - muži, kteří byli v době havárie jako batolata dorostli podprůměrné velikosti /

Továrna Union Carbide dnes /

 MIKA O. Chemická havárie v Bhopálu 1984 (stručná případová studie), Sborník konference Medicína katastrof, června 2003, Ego Zlín, 4 strany.   Ministerstvo zdravotnictví České republiky  SLÁDKOVÁ.T. SVOČ - Bhópál, 2012, Univerzita Karlova  BROUGHTON E. The Bhopal disaster and its aftermath: a review. Environ Health.2005.