NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anatomie lidského oka ZŠ Komenského.
Advertisements

Smyslové ústrojí - zrak
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Ivona Kratochvílová Z – BiO, 3. ročník
Oko Kateřina Lasáková, V.A.
MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Anatomie a fyziologie oka II.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Zrakové ústrojí - zrak je nejdůležitějším smyslem pro orientaci v prostoru - orgánem zraku je oko - oko je uložené v očnici Stavba oka - složeno ze tří.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P24/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
OKO Marcela Hanáková.
Zrakové ústrojí- organum visus
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Autor: Lenka Kraváčková
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Smysly.
Smyslové vnímání OKO.
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
ÚSTROJÍ ZRAKU I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 1.část) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Zrakový Analyzátory.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Lidské oko Optické čočky Název školy
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

- orgánem zraku je oko zrak - ze smyslů je nejvýznamnější zrak

- oční koule se nachází v očnici (dutina v lebce) - je tvořena 3 vrstvami: ▪ povrchová vrstva= ▪ povrchová vrstva = - vepředu přechází v průhlednou rohovku rohovku ▪ střední vrstva = - v přední části tvoří řasnaté řasnaté tělísko tělísko duhovku Obr. řezu oční koulí bělima cévnatka

duhovka - duhovka řasnatém tělískučočka - na řasnatém tělísku je zavěšena čočka zornice - otvor v ní se nazývá zornice (tmavá část) (průhledná + pružná) - obsahuje pigment (určuje zbarvení oka) ▪ vnitřní vrstva = sítnice světločivné - obsahuje vlastní receptory - světločivné buňky buňky tyčinkyčípky (tvoří tzv. oční pozadí) - citlivé na světlo - umožňují barevné vidění - nejvíce jich je žluté skvrně v tzv. žluté skvrně = místo nejostřejšího vidění - nerozlišují barvy Obr. očního pozadí

slepá skvrna - slepá skvrna = místo odstupu očního nervu - vnitřní prostor vyplněn(průhledná rosolovitá hmota) - světlo prochází okem přes čočku sklivec na sítnici - obraz je zmenšený + obrácený - vzruchy jsou převedeny zrakovým nervem do koncového mozku - zde je obraz obrácen nazpět v souladu se skutečností sklivcem rohovku akomodace oka - akomodace oka = schopnost čočky zaostřovat

přídatné orgány oka - mezi přídatné orgány oka patří: ▪ okohybné svaly ▪ oční víčka + řasy - ochrana Jakou mají funkci? nadočnicový oblouk obočím (oko také dále chrání nadočnicový oblouk s obočím) ▪ spojivka - jemná prokrvená blanka na vnitřní straně víček - přechází na přední část bělimy - umožňují pohyb oční koule všemi směry ▪ slzné žlázy slzy - produkují slzy - u vnějšího koutku oka - antibakteriální účinky - zvlhčování rohovky - snižují tření víček odchází slznými kanálky (vnitřní koutek oka) do dutiny nosní či přetékají přes okraje víček Odhadni nebo najdi v učebnici k čemu slouží.

▪ krátkozrakost ▪ dalekozrakost ▪ astigmatismus dvojité vidění ▪ porucha barvocitu ▪ šilhání - porucha funkce okohybných svalů ▪ slepota Jmenuj některé z vad zraku které znáš. - nesprávné zakřivení rohovky písmen a předmětů

1) Vyber pravdivé tvrzení: Povrchovou vrstvu oka tvoří: a) bělima b) cévnatkac) sítnice 2) Rozhodni: Otvor v duhovce se nazývá čočka.ANO / NE 3) Doplň větu: Místo nejostřejšího vidění v oku, kde se nachází nejvíce světločivných buněk umožňujících barevné vidění, je tzv. ……………. žlutá skvrna 4) Rozhodni: Tyčinky jsou světločivné buňky citlivé na světlo, které nerozlišují barvy. ANO / NE

6) Seřaď následující části oka jak jimi postupně prochází světlo: 5) Vyber pravdivé tvrzení: Průhledná rosolovitá hmota vyplňující vnitřek oka je: a) řasnaté tělísko b) sklivec c) rohovka a)b)c)d) a) sítnice b) čočka c) sklivec d) rohovka ………… 7) Rozhodni: Obraz na sítnici je zmenšený + obrácený a až v koncovém mozku je obrácen nazpět v souladu se skutečností. 8) Doplň větu: Blanku na vnitřní straně víček označujeme spojivka ANO / NE ………….

- použité obrázky - kliparty galerie MS Office 2010