Statistika nuda je... ? Úkol č. 1: Dobu, po kterou bude znít píseň „Statistika“ autorů Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka (cca 2 min 05 s), máte na rozbor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: Posloupnosti Autor: Mgr. Dagmar Špalová.
Advertisements

„EU peníze středním školám“
Předtím než vám ukážu svou prezentaci o životu ve Vesmíru si uvědomte si, že nejsou vědecky potvrzené žádné informace ! ! ! ! !
„EU peníze středním školám“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_10.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_15.
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
Charakteristické rysy a typy jednorozměrného rozdělení četností.
MATEMATIKA Variace.
EXPONENCIÁLNÍ ROVNICE- řešení logaritmováním Mgr.Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_19.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_05.
Použití dotazu jako zdroje dat pro pohled Iva Kraicigerová, 4Y2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_81.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_02.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Marcela Sandnerová Pojem charakteristiky variability Variabilita (proměnlivost)  Odlišnost hodnot příslušného znaku Čím větší je variabilita sledovaného.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_67.
Obvody a obsahy rovinných obrazců
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
Základy pedagogické metodologie
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_69.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_14.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_16.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_70.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_13.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_11.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Moje výpočetní technika Zde vás čekají moje výtvory při hodinách informatiky.
HLEDÁ SE VOCHOMŮRKA Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Základy programu Excel
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Píseň Statistika,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Prezentace je určena pro výuku hudební výchovy ve 3. ročníku
CHAREKTERISTIKA Obrázky a náměty slohových cvičení
Projekt Karmelka: Školní kiosek
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
Umění a kultura Jan Werich a Jiří Voskovec
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
10.1 Kvadratické rovnice, možné výsledky, metody řešení
Testování hypotéz - pojmy
Transkript prezentace:

Statistika nuda je... ? Úkol č. 1: Dobu, po kterou bude znít píseň „Statistika“ autorů Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka (cca 2 min 05 s), máte na rozbor jejího textu. Stačí vystihnout základní myšlenku.

1) Je statisticky dokázáno, že slunce vyjde každé ráno a i když je tma jako v ranci, noc nemá celkem žádnou šanci Statistika (text: Z. Svěrák, hudba: J. Uhlíř) 3) Tak vyřiďte to ctěné sani, že záleží to čistě na ní, když nepustí ji choutky dračí, tak bude o hlavičky kratší. ®: ®: /: Statistika nuda je, má však cenné údaje, neklesejme na mysli, ona nám to vyčíslí. :/ 2) Když drak si z nosu síru pouští a Honza na něj číhá v houští, pak statistika předpovídá, že nestvůra už neposnídá. ®: /: Statistika... :/ D D A Hmi F#7F#7 G GA GD D7

V pohádce „Princové jsou na draka“ měla tato píseň odstrašit draka tím, že mu vlastně vysvětlí pojem „statistická pravděpodobnost“. Zmíněná saň si v hlavách měla sesumírovat to, co bychom my vyjádřili asi takto: „Ze statistického zkoumání vyplývá, že pravděpodobnost toho, že bych v souboji s Honzou vyhrál(a?), je nevelká. Jestli ta statistika nelže, a to asi nelže, protože s tím Sluncem je to pravda, zdá se být moje šance na úspěch nulová“.

Pro ilustraci: tabulka 1 je ukázkou, jak by mohl vypadat přehled východů Slunce za posledních 106 let. Pozn.: Podobná tabulka pro souboje člověka (byť jakéhokoliv jména a bez ohledu na časové období) s drakem není, bohužel, k dispozici. Takže drak uvěřil nijak nepodloženému tvrzení. Ne vždy víc hlav, víc ví... !

Otázka: Možné odpovědi: Je statistika nuda ANO NE NEVÍM (ještě jsme neprobírali) 58 % 12 % 30 % Ač haněna, i tady byla použita právě statistika! V podobě, ve které se s ní (vedle aritmetického průměru a různých statistických grafů) setkáváme asi nejčastěji – v podobě relativních četností výsledků (zde odpovědí) vyjádřenou v %. Možné výsledky: A navíc stačí drobná úprava v porovnání s logaritmickými rovnicemi ? a výsledky můžou být docela jiné... ?

Abychom mohli eliminovat odpověď „NEVÍM, ještě jsme neprobírali“, musíme se základy statistiky prokousat. Doufám, že se bez ohledu na v upravené otázce porovnávanou matematickou látku, časem přikloníte k názoru, který nechci nikomu podsouvat, se kterým můžete dokonce nesouhlasit, můžeme o jejich pravdivosti vést spory, ale to je asi to jediné, co se s tím dá dělat, tedy k názoru, který zní: „Statistika (stejně jako pravděpodobnost) nemusí být nuda a ještě k tomu má cenné údaje“

Se statistikou se setkáváme i v běžném životě, nejčastěji jsou nám prezentovány už zpracované výsledky nějakého statistického zkoumání. Př.: Pro navnadění pár obrázků – i tady se setkáváme se statistikou...

Se základy statistiky nás seznámí následující prezentace.

Zdroje: Použitá literatura: Doc. RNDr. Josef Polák, CSc. - Přehled středoškolské matematiky (Prometheus) RNDr. Oldřich Petránek, RNDr. Emil Calda, CSs., Ing. Petr Hebák - Matematika pro SOŠ a studijní obory SOU 4. (Prometheus) Časopis zahraniční zajímavost – č. 15/2001, 17/2005. Píseň „Statistika“ použita s písemným souhlasem autorů (hudba - Jaroslav Uhlíř, text – Zdeněk Svěrák).