Milí studenti, do vaší prezentace jsem uvedla některé náměty, které by mohly zlepšit kvalitu vašeho vystoupení, inspirujte se jimi při přípravě vašich.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rod Cucurbita.
Advertisements

CHARAKTERISTIKA Původ tykev, lidově: Dýně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_33_Přírodopis 7.ročník_Mákovité Téma: Mákovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Energetická hodnota potravin (EH)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Další jižní ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
Barva světla, šíření světla a stín
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Člověk a jeho svět 4. ročník
Slunečnice.
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_PLODY
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Procvičení vzorců a funkcí v rámci jednoho i více listů
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Poměr v základním tvaru.
PŘÍRODNÍ ZDROJE ČR – NEROSTNÉ SUROVINY
Pravidla srozumitelnosti projevu a instruování
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Pěstování pokusných rostlin (PRAP) zimní semestr 2009/2010
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Název školy: ZŠ Karla Klíče, Hostinné Autor: Mgr
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Goniometrické funkce Autor © Ing. Šárka Macháňová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
TŘÍDĚNÍ DAT je základní způsob zpracování dat.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Poměr v základním tvaru.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Odkrývání obrázků – poznej místa
Pořádek slov v české větě
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

milí studenti, do vaší prezentace jsem uvedla některé náměty, které by mohly zlepšit kvalitu vašeho vystoupení, inspirujte se jimi při přípravě vašich dalších prezentací; svůj text jsem graficky neupravovala Univerzita Palackého v Olomouci Přírodovědecká fakulta Katedra botaniky Univerzita Palackého v Olomouci Přírodovědecká fakulta Katedra botaniky Pěstování pokusných rostlin (PRAP) zimní semestr 2009/2010 Pěstování pokusných rostlin (PRAP) zimní semestr 2009/2010 téma cvičení: Hodnocení morfologických parametrů plodů a semen tykví rodu Cucurbita téma cvičení: Hodnocení morfologických parametrů plodů a semen tykví rodu Cucurbita Zdeněk Bábek, Jitka Dvořáková, Jiří Pospíšil, Kateřina Sedláčková Olomouc, 12. listopadu 2009

Rod Cucurbita zde by měla být uvedena sruktura přrezentace, to je např.: 1.Původ, rozšíření... 2.Zástupci, jejich mofologické parametry Systémy hodnocení morfologických znaků 4.Cíl práce 5.Materiál 6.Metody 7.Výsledky, disdkuse shodné číslování a názvy kapitol pak použijte ve vlastní prezentaci u každého obrázku nebo informace v literárním přehledu, materiálu a metodice je potřeba uvádět zdroj – tedy autora; pokud jste fotili sami, tak to také uveďte

Charakteristika Původ: Latinská??? Amerika, v 15. stol. díky zámořským objevům rozšířena i do Evropy Původ: Latinská??? Amerika, v 15. stol. díky zámořským objevům rozšířena i do Evropy zařadit do čeledi, kterou je dobré stručně charakterizovat zařadit do čeledi, kterou je dobré stručně charakterizovat

Cucurbita pepo L.– tykev obecná u vědeckých názvů uvádějte autora, resp. zkratku podle oficiálních kódů v této části je řada nerpřesností a chyb, uveďte zdroj nebo lépe vyberte ověřený!! míám pocit, že tento text znám – je tuším na webu prací studentů ZF MZLU v Lednici a je to dost pochybný výrobek!!! příště pozor na to v této části je řada nerpřesností a chyb, uveďte zdroj nebo lépe vyberte ověřený!! míám pocit, že tento text znám – je tuším na webu prací studentů ZF MZLU v Lednici a je to dost pochybný výrobek!!! příště pozor na to původně ze Střední Ameriky původně ze Střední Ameriky Dochovaná semena z období 5000???? př. n. l. (nejstarší kulturní plodina) Dochovaná semena z období 5000???? př. n. l. (nejstarší kulturní plodina) Jednoletá rostlina keříčkového není pravda vzrůstu Jednoletá rostlina keříčkového není pravda vzrůstu Jednodomé plody žluté barvy – nesmysl!!! mělo by být asi toto: květy samičí (pestíkové) a samčí (prašníkové) s korunními lístky žluté barvy, rostliny jsou jednodomé Jednodomé plody žluté barvy – nesmysl!!! mělo by být asi toto: květy samičí (pestíkové) a samčí (prašníkové) s korunními lístky žluté barvy, rostliny jsou jednodomé Velká variabilita tvaru plodů Velká variabilita tvaru plodů Obsah aminokysELIN, mastných kysELIN a řady prvků KDE???( Mg, Zn, Ca, Fe) => olej ze semen se využívá v potravinářství nebo farmacii Obsah aminokysELIN, mastných kysELIN a řady prvků KDE???( Mg, Zn, Ca, Fe) => olej ze semen se využívá v potravinářství nebo farmacii Cucurbita pepo, varieta giromontiina (chřestové tykve-kabačky, cukety) Cucurbita pepo, varieta giromontiina (chřestové tykve-kabačky, cukety) Cucurbita pepo, varieta patissonia (patizony) Cucurbita pepo, varieta patissonia (patizony) Cucurbita pepo, varieta oleifera (tykev olejná) Cucurbita pepo, varieta oleifera (tykev olejná) Mezi další typy tohoto druhu patří např. Dýně??? špagetová (ta patří mezi kabačky!!!) Mezi další typy tohoto druhu patří např. Dýně??? špagetová (ta patří mezi kabačky!!!) členění je nepřesné!!! neúplné, je potřeba uvést zdroj, okud byste to napsali v seminární práci, tak to neuznám členění je nepřesné!!! neúplné, je potřeba uvést zdroj, okud byste to napsali v seminární práci, tak to neuznám

Cucurbita pepo – tykev obecná

Cucurbita maxima Duchesne– tykev velkoplodá Původně pochází pravděpodobně z Peru, Paraguaye nebo Argentiny Původně pochází pravděpodobně z Peru, Paraguaye nebo Argentiny Dnes pěstována v Jižní Americe a Sev. Americe, v obl. Středozem. M oře- malé m – vypněte si automatický opravovač, na Balkáně, ve Stř. Asii a Rusku Dnes pěstována v Jižní Americe a Sev. Americe, v obl. Středozem. M oře- malé m – vypněte si automatický opravovač, na Balkáně, ve Stř. Asii a Rusku Jednoletá rostlina, cca 10 m dlouhé lodyhy s úponky – může být i keříčkového habitu (platí totéž co u tykve obecné!!! – nepřesné, chybné údaje) Jednoletá rostlina, cca 10 m dlouhé lodyhy s úponky – může být i keříčkového habitu (platí totéž co u tykve obecné!!! – nepřesné, chybné údaje) Použití – kompotování, výroba džemů n. pečení – řada dalších možností!!! Použití – kompotování, výroba džemů n. pečení – řada dalších možností!!! Plod je kulovitý, zploštělý n. válcovitý (hmotnost až několik desítek kg) – i jiné tvary Plod je kulovitý, zploštělý n. válcovitý (hmotnost až několik desítek kg) – i jiné tvary Mezi variety tohoto druhu dýně patří dýně hokkaido - ano, ale toto je útržkovitá informace Mezi variety tohoto druhu dýně patří dýně hokkaido - ano, ale toto je útržkovitá informace

Cucurbita maxima – tykev velkoplodá – na obrázku je t. obecná!!!!

Další druhy rodu Cucurbita – u všech vědeckých názvů doplnit autory!!! Cucurbita ficifolia: Cucurbita ficifolia: Pochází pravděpodobně z náhorních plošin And Pochází pravděpodobně z náhorních plošin And Plody se v jižních zemích vaří nebo konzervují Plody se v jižních zemích vaří nebo konzervují Uniformita ve velikosti, tvaru a barvě plodu Uniformita ve velikosti, tvaru a barvě plodu Použití jako podnož pro roubování skleníkových okurek Použití jako podnož pro roubování skleníkových okurek Absence zásobních kořenů => Absence zásobních kořenů => Někdy mylně označována jako víceletá – v příznivých bezmrazých podmínkách vegetuje více než jeden rok Někdy mylně označována jako víceletá – v příznivých bezmrazých podmínkách vegetuje více než jeden rok

Další druhy rodu velké C!! cucurbita Cucurbita moschata: Cucurbita moschata: Podobná C!!!. argyrosperma Podobná C!!!. argyrosperma plody s mimořádně vysokou nutriční hodnotou (obsah karotenů, vitaminu C a min. látek) plody s mimořádně vysokou nutriční hodnotou (obsah karotenů, vitaminu C a min. látek) Upravují se buďto nezralé jako zelenina n. se po dozrání konzervují Upravují se buďto nezralé jako zelenina n. se po dozrání konzervují Čína – používá se květ jako žaludeční tonikum, kořen proti bolesti zubů a semena jako antihelmintikum (vědět, co to je!!!), prostředek léčící hemeroidy a anemii Čína – používá se květ jako žaludeční tonikum, kořen proti bolesti zubů a semena jako antihelmintikum (vědět, co to je!!!), prostředek léčící hemeroidy a anemii Planě rostoucí druhy v obl. Severní Kolumbie Planě rostoucí druhy v obl. Severní Kolumbie Cucurbita argyrosperma: Cucurbita argyrosperma: Výskyt - oblast Ocampo caves v Mexiku Výskyt - oblast Ocampo caves v Mexiku Oblíbená pro jedlá a chutná semena Oblíbená pro jedlá a chutná semena

Cucurbita moschata Cucurbita fictifolia Cucurbita argyrosperma

Klasifikátory Principy hodnocení znaků: tvar, velikost, struktury na povrchu, barva, lesk, hořkost Principy hodnocení znaků: tvar, velikost, struktury na povrchu, barva, lesk, hořkost kde se užívají kde se užívají jaký je rozdíl mezi klasifktory a systémem popisů morfologickcýh zanků např. v klčích? jaký je rozdíl mezi klasifktory a systémem popisů morfologickcýh zanků např. v klčích? následující text je tu asi omylem!!! následující text je tu asi omylem!!! Význam: hospodářství, gastronomie, kultura Význam: hospodářství, gastronomie, kultura Využití: potravinářství, medicína, kulturní, kultovní, estetické Využití: potravinářství, medicína, kulturní, kultovní, estetické

Cíle práce – tento bod je zásadní! jinak si „jen tak povídáme“ Pořídit morfologický popis plodů a semen několika druhů rodu Cucurbita Pořídit morfologický popis plodů a semen několika druhů rodu Cucurbita vytipovat znaky, jimiž se některé druhy vzájemně liší vytipovat znaky, jimiž se některé druhy vzájemně liší

Způsob hodnocení – toto je metodika – posuneme za materiál 1. Měření plodu 2. Určení tvaru, barvy plodu 3. Struktura povrchu plodu 4. Hodnocení stopky 5. Hodnocení dužniny 6. Morfologický popis semen 7. mělo by být např: 8. Morfologický popis plodů: X znaků (vyjmenovat...) 9. morf. popis semen: Y znaků(vyjmenovat) 10. uvést literární zdroj, kde můžeme způsob hodnocení najít – stačí zkrácená citace, v tomto případě např. Křístková A., SOČ, Gymnasium Olomouc-Hejčín.

Matertiál – před metodiku, napsat, přehledně, o jaké druhy tykví šlo a odkud pocházejí

Výsledky hodnocení Rozdíly mezi plody a jejich významné znaky: Rozdíly mezi plody a jejich významné znaky: Různorodost: Různorodost: Tvar Tvar Velikost Velikost Barva Barva Hořkost Hořkost Struktura na povrchu Struktura na povrchu takto uvedené výsledky nic neříkají, chybí konkrétní hodnoty (bylo by dobré je uvést jako průměr z uskutečněných měření), projev znaků u jednotlivých plodů by měl být v přehledné tabulce, je potřeba formulovat závěry!!! takto uvedené výsledky nic neříkají, chybí konkrétní hodnoty (bylo by dobré je uvést jako průměr z uskutečněných měření), projev znaků u jednotlivých plodů by měl být v přehledné tabulce, je potřeba formulovat závěry!!!

Výsledky hodnocení Tvar: Tvar: Kyjovitý Kyjovitý Válcovitý Válcovitý Kulovitý Kulovitý Elipsovitý (na šířku, na výšku) Elipsovitý (na šířku, na výšku) Doplňující informace – zahnutý (škála 0- 10), souměrný Doplňující informace – zahnutý (škála 0- 10), souměrný

Výsledky hodnocení Barva oplodí: Barva oplodí: Žlutá Žlutá Žlutá a zelená Žlutá a zelená Světle a tmavě zelená Světle a tmavě zelená Oranžová Oranžová Barva dužiny: Barva dužiny: Žlutá Žlutá Světle zelená Světle zelená Žlutá s pásem zelené Žlutá s pásem zelené

Výsledky hodnocení Povrch: Povrch: Lesk (škála 0-10) Lesk (škála 0-10) Jiné struktury na povrchu Jiné struktury na povrchu Konzistence dužiny: Konzistence dužiny: Vláknitá Vláknitá Jemně zrnitá Jemně zrnitá

Výsledky hodnocení Semeno: Semeno: Tvar: Tvar: Oválný Oválný Eliptický Eliptický vejčitý vejčitý Rozměry Rozměry Jizva po funikulu: Jizva po funikulu: Kolmá Kolmá Šikmá Šikmá

Náměty na využití tykve ve výuce biologie Určování cévních svazků Určování cévních svazků Pozorování poutka semene Pozorování poutka semene Pozorování vývoje tykve Pozorování vývoje tykve Morfologie listů Morfologie listů Zařazení do systému (taxonomie) Zařazení do systému (taxonomie) Anatomické pozorování buněk Anatomické pozorování buněk je potřeba se v této části připravit na podrobnou diskusi s posluchači nebo oponenty vaší práce, jak jednotlivé úkoly a pozorování realizovat! je potřeba se v této části připravit na podrobnou diskusi s posluchači nebo oponenty vaší práce, jak jednotlivé úkoly a pozorování realizovat!

Děkujeme Vám za pozornost! Zdeněk Bábek, Jitka Dvořáková, Jiří Pospíšil, Kateřina Sedláčková Celkové hodocení: bylo by potřeba odstranit všechny uvedené formální nedostatky, a zejména pak uvést konkrétní výsledky a vhodně je interpretovat, např. zdůraznit, ve kterém znaku se jednotlivé druhy od sebe jednoznčně lišily a nebo demonstrovat variabilitu uvnitř druhu; takto zpracovaná prezentace vůbec nepředstavuje vaši práci a vaše výsledky, byla by snadným a oprávněným terčem kritiky a určitě by „neprošla“ (E.K )