Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.19_asertivni_techniky Datum: 16.4.2012 Ročník: sedmý Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 Umím se prosazovat? © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Rychle hádej - co je to? A B CD EFGH IJKL MNO P Q R S T UV W X.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s daňovým systémem ČR AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák je schopen na.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Žáci procvičují znalosti o stavbě věty,souhlásek, samohlásek. Autor
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Jméno autora Zdeňka Sudová název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony III/2 Inovace.
Fyzika 6. ročník Fyzikální veličiny Anotace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Sloh - pohádky Hádej pohádku
AnotacePrezentace, která se zabývá násobením desetinného čísla číslem přirozeným. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci vynásobí desetinné.
Cizí člověk Člověk a jeho zdraví Šablona: ICT PRV ČAJZ Cizí člověk Anotace: bezpečné chování, vyhodnocení a zvládání rizikových situací Autor:
Anotace Žáci zvyšují slovní zásobu, učí se naslouchat krátkému textu a dále jej reprodukovat… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Naslouchat.
Anotace Prezentace, která se zabývá od čítáním desetinných čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci odečtou desetinná čísla. Speciální.
Anotace Prezentace, která se zabývá sčítáním desetinných čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci sečtou desetinná čísla. Speciální vzdělávací.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Anotace Prezentace obsahující příklady na procvičení konstrukce trojúhelníku podle věty SSS AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci zkonstruují.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
AnotacePrezentace, která se zabývá rozšiřováním zlomků. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozšiřují zlomky. Speciální vzdělávací.
Anotace Žáci si zvyšují slovní zásobu, učí se soustředěně naslouchat mluvenému textu, reprodukují text, probíhá asociace dle obrázků Autor Mgr. Eva Dvořáková.
Anotace Žáci pomocí návodných hesel hádají název pohádky, relaxační část hodiny sloužící ke změně práce a motivace AutorMgr. Eva Dvořáková JazykČeština.
ODSTAVEC Ing. Petr Hanáček MS OFFICE - WORD
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.02_pomoc_lidem_v_nouzi Datum: Ročník: sedmý.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.8.A.1_vznik_usa Datum: Ročník: osmý Vzdělávací oblast:
LITOSFÉRA VY_32_Inovace_05 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.12_lidska_prava_III. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.18_manipulace Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_D.8.A.11_napoleonuv_pad Datum: Ročník: osmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.17_predsudky Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.16_tolerance_k_lidem Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.13_lidska_prava_opakovani Datum: Ročník: sedmý.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.10_lidska_prava_I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.01_rovna_prava_zen_a_muzu Datum: Ročník: sedmý.
Společenská výchova – verbální komunikace
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Společenská výchova – V restauraci
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Asertivita.
Jejich přijímání a vyjádření
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.01_franska_rise,_francie Datum: Ročník: sedmý.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.04_krizove_vypravy Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.07_samova _rise Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
Vylučovací soustava člověka.
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.08_velka_morava Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
PORUŠOVÁNÍ LIDSKÝCH PRÁV
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE I.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.04_vztahy_mezi_lidmi Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_12 Komunikace
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.19_asertivni_techniky Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Asertivní techniky Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA ASERTIVNÍ TECHNIKY Anotace: Prezentace je určena pro žáky sedmého ročníku ZŠ a slouží k seznámení s asertivními technikami.

Na ulici Když já nemám moc peněz. Kupte si pane parfém! Výhodná cena! Krásný dárek pro někoho blízkého! Levnější neseženete! Dobře děláte. Peníze budou, my nebudeme. Krásně voní a uděláte tím doma radost! Voní pěkně, to by měla máma radost! Tak já ho teda vezmu Že já hlupák to kupoval. To zas bude doma tisíc řečí, co mi to zas vnutili. Když já neumím nikoho odmítnout!

Stejná situace, jiné chování Kupte si pane parfém! Výhodná cena! Krásný dárek pro někoho blízkého! Rychle pryč! To víš, já bych se zastavil a ještě bych si ten parfém musel koupit! Haló, pane! Kupte si pane parfém! Výhodná cena!

Stejné situace, jiné chování Kupte si pane parfém! Výhodná cena! Krásný dárek pro někoho blízkého! Ale to je pro Vás výhodná koupě! Krásný dárek pro někoho blízkého! Ne, opravdu Vám děkuji, nemám zájem. Je to velmi kvalitní parfém! Za takovou cenu ho jinde neseženete! Ne, děkuji Vám. Alespoň si přivoňte! Určitě by Vaší matce moc voněl, voní všem ženám!

Rozdílné chování ve stejné situaci 1. Koupím si parfém. Neumím prodávajícího odmítnout. 2. Prodávajícího ignoruji a rychle uteču. Na ulici vám nabízí koupi parfému. V kapse máte poslední peníze na nákup. Prodávající je neodbytný, stále vám parfém vnucuje. Jak můžeme reagovat? 3. Slušně prodávajícího odmítnu. Pokud se vám podobná situace už stala, jak jste reagovali? varianta 1varianta 2varianta 3

Agresivní jednání Submisivní jednáníAsertivní jednání Agresivní jednání je útočné jednání. Submisivní jednání je poddajné, ústupné, podřizující se jednání. Asertivita je schopnost prosadit svůj vlastní názor či zájem. Vysvětlete pojmy:

Agresivní jednání Submisivní jednáníAsertivní jednání Přiřaďte obrázky k jednotlivým typům jednání:

Spoj možné jednání ve stejné situaci s obecným pojmem, který jednání kupujícího charakterizoval. 1.Koupím si parfém. Neumím prodávajícího odmítnout. 2. Prodávajícího ignoruji a rychle uteču. 3. Slušně prodávajícího odmítnu. Možné jednání ve stejné situaci: Pojem pro jednání kupujícího 4. Prodávajícího vulgárně odmítnu. 5. Nechám se přemluvit, parfém si koupím, i když o něj nestojím. a) Submisivní jednání c) Asertivní jednání b) Agresivní jednání 1.a) 2.a) 3.c) 4.b) 5.a)

Asertivním způsobům jednání také říkáme asertivní techniky. Asertivní jednání považujeme za správné v každé situaci. Asertivních technik je několik, uvedeme si alespoň základní z nich. Tyto techniky můžeme využívat celý život v různých situacích. 1.„Poškrábaná gramofonová deska“ 2. „Nemít strach z odmítnutí“ 3. „Umím říci ne bez pocitu viny“ 4. „Při vyjednávání jsme oba vítězi“ 5. „Umět přijmout kritiku“ 6. „Jak reagovat na neoprávněnou kritiku?“

1.„Poškrábaná gramofonová deska“ Použijeme ve chvíli, ve které chceme prosadit svůj požadavek. Nemusíme zvyšovat hlas, stále dokola jen opakujeme svůj požadavek.

2. „Nemít strach z odmítnutí“ Použijeme ve chvíli, když žádáme o laskavost. Nikdo nám naše přání z očí nevyčte! Stačí umět poprosit, tón hlasu není rozkazovačný.

3. „Umím říci ne bez pocitu viny“ Odmítnutí v situacích, ve kterých nám někdo něco vnucuje. Stačí říci jasně „ne (děkuji), nemám zájem (nechci)“. Není potřeba vysvětlovat proč.

4. „Při vyjednávání jsme oba vítězi“ V mezilidských vztazích je nejvýhodnějších domluvit se vždy tak, aby byli oba spokojení. V některých situacích mohou mít prostě pravdu oba, „mají svou pravdu“. Zásada je naslouchat druhému, respektovat ho, snažit se vymyslet další možné řešení situace (kompromis).

5. „Umět přijmout kritiku“ Každý člověk má právo dělat chyby. Pokud je někdo kritizován, je na sdělení vždy nějaká část pravdy. Důležité je umět si chybu přiznat, omluvit se a navrhnout nápravu.

6. „Jak reagovat na neoprávněnou kritiku?“ „Nespravedlivá kritika je často zamaskovaná pochvala.“ Nejprve bychom měli kritika v klidu vyslechnout a odsouhlasit vše pravdivé, co nám bylo sděleno. Můžeme kritikova slova přeformulovat: „Jsi fiflena“ - „Ano, jsem pěkné děvče“ Zkusíme se zeptat na konkrétní negativa v klidu bez útočného či ironického jednání.

Vyberte si ze způsobů jednání a sehrajte scénky. Ostatní budou hádat, o který způsob řešení situace jde.

Použité zdroje Klipart [ on-line] 2012 [cit ]. Dostupné na www: (pozadí všech snímků) (běžící postava) (ustaraná postava) (postava s mašlí- prodávající) (postava s žárovkou) (postava se svěšenou hlavou) (postava s koulí) (veselá postava) (postava s otazníkem) (hádající se tváře) (gramofon) (strach) (úsměv) (nákupy) (šipky) (šipky) (otevřené dveře) (vztahy) Asertivní techniky [ on-line] 2012 [cit ]. Dostupné na www:

Shrnutí Anotace Prezentace je určena pro žáky sedmého ročníku ZŠ a slouží k seznámení s asertivními technikami. AutorMgr. Sandra Tichá Jazykčeština Očekávaný výstupŽáci umí využít asertivní techniky a využívat je v běžném životě. Žáci vysvětlí, co je to asertivní jednání. Klíčová slovaasertivita, asertivní techniky, asertivní chování Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivityaktivita, výklad Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina12 – 13 let Celková velikost1264 kB

Metodická poznámka Prezentace slouží jako výklad a opakování znalostí o asertivních technikách. Snímek 2-4- Žáci si pročtou situace. Snímek 5- Žáci chodí k tabuli a pod jednotlivé varianty zapíší čárky, k variantě, která se jim stala nebo byla podobná. Společně vyhodnotíme, jak se nejčastěji asi chováme. Prostor pro diskuzi: Která z variant bude/je nejčastější? Snímek 6- Žáci chodí k tabuli zapisovat, co je napadne když vidí jednotlivé druhy jednání (brainstorming), společně zkusíme jednotlivé druhy jednání vysvětlit. Možné vysvětlení jednotlivých druhů jednání jsou uvedené jako poslední tři animace na snímku. Snímek 7- Žáci spojí jednotlivé obrázky k druhu chování. Na závěr zpustíme animace obrázků, které nám odhalí k čemu obrázky patřily. Snímek 8- Žáci spojují. Správné odpovědi jsou nastaveny jako poslední animace snímku. Snímek výklad o asertivních technikách. Hvězdičky u technik na snímku 9 nám umožní vrátit se ke komiksu na začátku prezentace. Snímek 16- Žáci si zkusí sehrát scénky s použitím vybrané asertivní techniky. Hvězdička umožní návrat k snímku 9 (kde je výčet technik), hvězdička v nadpisu na snímku 9, umožní návrat na snímek 16.