M ENTÁLNÍ DOVEDNOSTI. Wheel of excelence Orlick (1988) Vybrané mentální dovednosti, které jsou důležité pro špičkový sportovní výkon Trénovatelné Některé.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
MEDITACE SAHADŽA JÓGY.
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
přednáška 1 úvod do psychologické přípravy, závodní úzkost
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD PhDr. Eva Tomešová, Ph.D.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
„Test“ schopnosti imaginace
Motivace, regulace chování
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Technická, taktická a psychologická příprava
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Interrupce jako trauma
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Regulace úzkosti ve sportu
Regulace úzkosti ve sportu
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Motivace.
Psychologie koučování
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
MOTIVACE ve sportu seminář.
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Psychologie pro sportovní praxi
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Mgr. Michal Vičar.  Výkonová motivace  Hnací motor lidské činnosti  Předznamenává aktivitu, její kvalitu, intenzitu  Směr úsilí: vyhledáváme, jsme.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Pozornost a vědomí.
OSOBNOST Seminář.
Teorie vzdělávání dospělých
OSOBNOST sportovce Seminář.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Náročné životní situace
Psychologie koučování
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

M ENTÁLNÍ DOVEDNOSTI

Wheel of excelence Orlick (1988) Vybrané mentální dovednosti, které jsou důležité pro špičkový sportovní výkon Trénovatelné Některé determinují rozvoj talentu Kvalitativní x Kvantitativní výzkum Dotazník OMSAT

Z ÁKLADNÍ DĚLENÍ PSYCHICKÝCH VLASTNOSTÍ tří skupiny: a) kognitivní vlastnosti, b) psychické vlastnosti spojené s růstem a výkonovou motivací a c) charakterové vlastnosti. a) Kognitivní vlastnosti jsou do jisté míry vrozené a zahrnují např. anticipaci, postřeh, rychlost pohybových reakcí, rozhodovací schopnosti, schopnost učení, obecnou inteligenci, herní inteligenci či kreativitu. Psychické vlastnosti spojené s růstem a výkonovou motivací a mentální dovednosti s výkonová motivací (self-efficacy, cílová orientace, hodnoty, implicitní teorie, atribuce, sebe-determinace). Psychických vlastnostech nutných k rozvoji výjimečnosti ( Psychological Characteristics of Developing Excellence, PCDE, MacNamara, 2010). Vlastnosti osobnosti temperament

OMSAT-3* Základní dovednosti (fundamental skills) Sebedůvěra ( self-confidence ) stanovování cílů ( goal setting ) odhodlání (commitment ) Psychosomatické dovedností (psychosomatic skills) reakce na stres ( stress reaction) zvládání strachu ( fear control ) relaxace ( relaxation ) nabuzení ( activation ) Kognitivní dovedností (cognitive skills) zaměření pozornosti ( focusing ) opětovné zaměření pozornosti ( refocusing ) imaginace ( imagery ), mentální trénink ( mental practice )

S EBEDŮVĚRA Vědomí vlastních kvalit a schopností provázená vírou v úspěšnost budoucích výkonů. Působí na Aktuální výkon Stanovování cílů, úkolů Vyvinuté úsilí Kolísavá, cyklická úspěch x neúspěch Bloom a výzkum talentovaných Self –efficacy Důležitá je interpretace Nadhodnocování, podhodnocování Oceňování zlepšení x oceňování výkonu

O DHODLÁNÍ Aktivita středobodem sportovcova života, touha pokračovat ve sportovní účasti Ericsson a deliberate practice – záměrné získávání zkušenosti Pravidlo 10 let nebo hodin. Přetrénování, vyhoření Coté a záměrná hra (deliberate play) Flow

T EORIE OČEKÁVÁNÍ A HODNOTY Vrcholový výkon stojí obrovské oběti, otázkou je tedy, jestli to stojí zato Zvažování dvou aspektů – šance úspěchu, subjektivní hodnota cíle 4 skupiny subjektivních hodnot Hodnota spojená se sebepojetím a identitou Hodnota ve smyslu zábavnosti činnosti Hodnota ve smyslu užitečnosti dané činnosti Vnímané náklady dané činnosti

J AK ZVÝŠIT VNITŘNÍ MOTIVACI ? Pomozte zažít úspěch Rozeberte neúspěch, pomožte zpracovat Nechte zodpovědnost na sportovci Každý výkon má svou odměnu Chvalte Pestrý trénink, změny Zapojte sportovce do rozhodování Plánujte cíle

S TANOVOVÁNÍ CÍLŮ Výsledky – kterých chceme dosáhnout Směřují chování Posuzování úspěšnosti Krátkodobé x dlouhodobé cíle Konkrétnost, dosažitelnost. Deklarované cíle Kdo stanovuje cíle Cílové orientace Ego cíle x cíle na soupěře Předvedení schopností x úkol

R ELAXACE uvolnění svalového i duševního napětí Propojení tělesně a duševní stránky Mysl – sval, sval - mysl Využití Regulaci nabuzení Využití mezi zápasy Insomnie Snížení tenze Zklidnění po skončení fyz. aktivity Hlavní metody Jacobsonova metoda progresivní relaxace Metditace Řízené dýchání

I MAGINACE Imaginace je prožívání, které napodobuje skutečnou praxi. Můžeme si uvědomovat „vidění“ určité vytvořené představy, cítění pohybů jako utvořenou představu, nebo si zkusit představit čichové vjemy, chuť anebo zvuky bez toho, že bychom byli vystaveni působení podnětů, které tyto vjemy způsobují“ Vědomá Vizuální, kinestetická, sluchová, čichová) Přes 90 procent olympioniků využívá Interní x externí perspektiva Pozitivní podmiňování Jasnost obrazů, řízenost, reálnost, procítěnost. Využívá se k Učení dovedností Průběh soutěže Nácvik ostatních mentálních dovedností Zranění Taktické a herní dovednosti.

R EAKCE NA STRES, ZVLÁDÁNÍ STRACHU jako nespecifickou odpověď těla na různé náročné situace, kterým je vystaveno. Pozitivní x negativní Nabuzení organismu. Coping Zaměření na problém Zaměření na emoce Orientace na únik

Z VLÁDÁNÍ STRACHU Fight or flight reakce Reakce na přímé ohrožení Subjektivní vnímání Práce se strachem Kognitivně-behaviorální přístup Psychoanalýza Gestalt Zdroje zážitek hanby a studu, snížení sebehodnocení, znejistění budoucnosti, ztráta zájmu významných druhých a zklamání významných druhých

A KTIVACE Schopnost se nabudit Porozumění si Vnitřní řeč Arousal, automatičnost, kontrolovaný pohyb Psychofyzická aktivace Zahrnuje abdominální dýchání, imaginaci, rocvičku Využití hudby

P OZORNOST, OPĚTOVNÉ ZAMĚŘENÍ POZORNOSTI Udržení soustředění Soustředění na relevantní podněty – ohnisko Šíře a směr ohniska Pozornostní styl Odolávání rušivým vlivům Externí x interní Negativní myšlenky na minulé události. Obavy z budoucích událostí (o výsledek). Intenzivní emoce. Přílišná analýza a soustředění se na provádění již naučeného pohybu. Nedostatečná míra motivace. Únava. Publikum Soupeř Spoluhráči Významní druzí Přenesení pozornosti Učení ADHD Bio-feedback, joga, meditace, imaginace

P LÁNOVÁNÍ SOUTĚŽE jasně stanovené mentální plány pro soutěž, které obsahovaly předsoutěžní a soutěžní mentální plány, plány na udržení pozornosti a plány na konstruktivní evaluaci. Vedou k rutinam Koncentrace, předjímání průběhu, dílčí cíle Parking přichystání těla“ zahrnující fyziologickou aktivaci, „přichystání mysli“, odkazující na psychickou připravenost, a „naladění se“ klíčová slova instrukční (např. „Ramena dozadu“, „Natáhnout se“, „Ruce před sebe“, „Sleduj míč“) motivační emocionální (např. „Pojď“, „Uvolnit“, „Vydrž“, „Nepolevuj“, „Klid“).