Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Vietnamci Náboženství Strava.
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus Prezentace v rámci předmětu Uživatelské programy František Bína.
Buddhismus.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - BUDDHISMUS
STAROVĚKÁ INDIE.
Světová náboženství.
Občanská výchova 7. ročník
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
Světová náboženství – buddhismus
PředmětOBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4. ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01/09-20.
Kněz dnes znamená osobu, většinou muž, který je v daném náboženském společenství oprávněn a povolán konat pravidelné bohoslužby, zejména přinášet oběti,
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
BuddhisMUs.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Buddhismus.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Starověká Indie Petr Machala.
Mezináboženské vztahy. Vztahy mezi vztahy?  Náboženství je vztah k transcendentní skutečnosti.  Co jsou tedy vztahy mezi náboženstvími? Vztahy vztahů?
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
Č íslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Ozna č ení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv03 Soubor zsv03_indická filosofie_III.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
BuddhisMUs.
Buddhismus Michaela Hrušková.
Náboženství Buddhismus.
INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
BUDDHISMUS SIDDHÁRTA GAUTAMA (563–483 př. n. l.) - BUDDHA = PROBUZENÝ
Filosoficko-náboženské systémy Číny
Náboženství a fanatismus
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Buddhismus VY_32_INOVACE_1B_18 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
Sociální psychologie.
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Buddhismus

Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno BUDDHA. 1)

ŽIVOT Jeho život známe pouze z legend Mládí strávil v přepychu a bezpečí jako následník trůnu Když mu bylo 29 let, poznal náhle prázdnotu svého dosavadního života Zlom údajně způsobily silné zážitky, které v něm vyvolala setkání - s nemocným člověkem - se starcem - s mrtvým člověkem Odešel z domova, odmítl bezstarostný život, přidal se k potulným asketům a putoval 10 let po Indii

ASKETISMUS ….. je zdrženlivý způsob života Výsledkem však bylo jen naprosté rozčarování. Siddhárta se rozhodl raději zemřít. Když seděl už mnoho dní bez jídla pod fíkovým stromem, dosáhl náhlého prozření. Ve stavu vytržení spatřil věčný koloběh reinkarnací, v němž se všechny bytosti rodí do hmotného světa utrpení, ve kterém žijí, umírají a zase znovu se do něj rodí. Zároveň poznal také příčinu, proč se tak děje, i způsob, jak se z tohoto koloběhu vysvobodit.

Pod jakým stromem dosáhl Siddharta probuzení? 2)

Pod fíkovníkem meditoval sedm týdnů a podle tradice dosáhl již během první noci úplného poznání, pro které se používá pojem……….. PROBUZENÍ nebo OSVÍCENÍ MYSLI = BÓDHI

Přijetím Tří klenotů a pěti etických rozhodnutí se člověk stává stoupencem Buddhy.

Tři klenoty Buddha Jeho učení Mnišský řád (sangha) - založil Buddha pro své přívržence. - zpočátku jen mužský, později i ženský - mnich dodržuje 10 etických pravidel, z nichž 5 platí i pro laiky.

5 etických pravidel Neubližovat cítícím bytostem Nekrást Zdržovat se smyslné nestřídmosti Zdržovat se nepravdivého a zraňujícího mluvení Nezatemňovat mysl omamnými látkami

Základem Buddhovy nauky jsou čtyři ušlechtilé pravdy 1.Život je utrpení, žádné štěstí totiž není trvalé, vždy nakonec převáží strast. 2. Příčinou utrpení je žádostivost po pomíjivých jevech - žízeň po životě. 3.Úplným vyhasnutím této žádostivosti lze utrpení definitivně odstranit. 4.Cesta vedoucí k osvobození, je cestou mravnosti, meditace a moudrosti. Je to osmidílná stezka.

Osmidílná stezka 1.Pravý názor 2.Pravé rozhodnutí 3.Pravá řeč 4.Pravé jednání 5.Pravé žití 6.Pravé snažení 7.Pravá bdělost 8.Pravé soustředění je pochopení čtyř pravd je bez žádostivosti, krutosti a nenávisti se vyhýbá lhaní, tlachání a pomlouvání zdržet se zabíjení, nebrat, co nebylo darováno, nepříslušných pohlavních styků vykonávat povolání neškodící druhým bytostem vyhnout se neprospěšným stavům mysli neustálé si uvědomování tělesnosti, vědomí, vnímání a cítění zahrnuje meditační techniky

Po této cestě se nevystupuje mechanicky krok za krokem jako po žebříku. Její tři složky jsou vzájemně provázány. Jsou to moudrost, mravnost, meditace.

Víte, co je dharmačakra? Víte, co je dharmačakra? 3)3) Symbol reprezentující dharmu, Buddhovo učení a jeho cestu k probuzení, tedy čtyři ušlechtilé pravdy a osmidílnou cestu.

Vyprávějte o životě Buddhy. 1.Jak se člověk může stát stoupencem buddhismu? 2.Co je to reinkarnace? 3.Vysvětlete etická pravidla buddhismu. 4.Doplňte čtyři ušlechtilé pravdy: Život je………………………………… Utrpení je způsobeno………………. Žádostivost lze……………………….. a to cestou…………………………… 5. Na internetu či v literatuře vyhledejte, co znamená NIRVÁNA.

Zdroje: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW 1) 2) 3) Použitá literatura: SCHÖN, Jaromír. Občanský a společenskovědní základ: náboženství. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., ISBN