Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druhy podstatných jmen
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
ROD JMENNÝ.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Substantiva - rod Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0104 Název sady:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ŽIVOTNOST PODSTATNÝCH JMEN RODU MUŽSKÉHO
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Gramatika Podstatná jména II
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Podstatná jména.
VY_12_INOVACE_06_DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Za předpokladu použití psacích potřeb
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Podstatná jména. Co jsou podstatná jména? Podstatná jména: ● názvy osob, zvířat, věcí ● vlastností, jevů, činností, vztahů.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Podstatná jména OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U Co jsou podstatná jména?
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Životnost podstatných jmen
Shoda přísudku s podmětem
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková, abstraktní, konkrétní
Digitální učební materiál
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
VY_32_INOVACE_ČJ.3.25 Anotace
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Podstatná jména Substantiva Podstatné jméno Podstatné jméno je ohebný slovní druh, který označuje názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Transkript prezentace:

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012

 V této sadě výukových materiálů s názvem Tvarosloví se budeme zabývat tvořením tvarů slov, slovními druhy, jejich tříděním a mluvnickými kategoriemi. Učivo má rozšířit znalosti, které žáci získali v ZŠ a je určeno pro žáky 2. ročníku učebních oborů SOU.  V této prezentace se budeme věnovat jednotlivým jmenným kategoriím ( pád, číslo, rod, životnost).

MLUVNICKÉ KATEGORIE JMENNÉ

 vyjadřují je všechna jména ( podstatná jména, přídavná jména, zájmena a ohebné číslovky), jsou to pád, číslo, rod, popřípadě životnost

 pád je prostředek, kterým se vyjadřuje tvarová změna slova  pomocí pádu se jméno zapojuje do věty  čeština má 7 pádů, na které se ptáme pádovými otázkami  pády mohou být prosté (bezpředložkové) nebo předložkové  první a pátý pád jsou vždy prosté, šestý pád je vždy předložkový

pádlatinskyPádová otázka 1. pádnominativkdo, co? 2. pádgenitivkoho, čeho? 3. páddativkomu, čemu? 4. pádakuzativkoho, co? 5. pádvokativoslovujeme, voláme 6. pádlokál(o) kom, čem? 7. pádinstrumentálkým, čím?

 vyjadřuje číselné vztahy reálné skutečnosti, odráží množství  jednotné číslo (singulár) označuje jednu skutečnost  množné číslo (plurál) označuje více skutečností  ve staré češtině existovalo číslo dvojné – duál, dodnes se zachovaly některé jeho tvary ve skloňování číslovek dva, oba a názvů párových částí těla (uši, ramena, kolena)

 mluvnické číslo není totožné se skutečným počtem:  jména pomnožná – mají tvar čísla množného, ale označují pouze jednu věc (např. housle, dveře, Vánoce, Hradčovice)  jména hromadná – mají tvar jednotného čísla, i když označují více věcí téhož druhu, mají obvykle přípony –í, oví (listí, křoví) nebo –sko, -stvo/-ctvo (vojsko, lidstvo, ptactvo), patří sem i jména mládež, dobytek, hmyz, drůbež, prádlo

 jména látková – mají zpravidla jen tvar čísla jednotného, ale označují látku bez ohledu na množství (např. voda, káva, mouka, zlato)  v množném čísle mají jejich tvary jiný slovní význam (např. dvě kávy = dva šálky kávy, prodáváme moravská vína = různé druhy)

 rozlišujeme gramatický rod mužský (maskulinum), ženský (femininum) a střední (neutrum)  u většiny podstatných jmen je přiřazení k rodu čistě formální, jen u názvů osob a zvířat odpovídá jejich mluvnický rod rodu přirozenému

 některá podstatná jména mohou kolísat mezi rody a mít tak dvojí rod, např. ten/ta hřídel, ten/to rukojmí, ten/ta esej, ta/to ralley  Některá podstatná jména mají v jednotném čísle jiný rod než v čísle množném, např. dítě, oko, ucho (rod střední), děti, oči, uši (rod ženský)

 jména rodu mužského se dělí na životná a neživotná  u jmen rodu mužského neživotného se shodují 1. a 4. p. j. č., zatímco u jmen rodu životného jsou rozdílné (shodují se naopak 2. a 4. p. j. č.  v rozlišování životnosti se neřídíme reálnou životností, ale pádovým tvarem podstatného jména: sněhulák, 4. sněhuláka = rod muž. živ., hmyz, 4. hmyz = rod muž. neživ.

 některá podstatná jména kolísají mezi vzory životnými a neživotnými, podle kterých se řídí shoda přísudku s podmětem: beránci pluli po oblozeberánky pluly po obloze bacili způsobili řadu nemocíbacily způsobily řadu nemocí mikrobi byli objevenimikroby byly objeveny jmenovatelé byli násobenujmenovatele byly násobeny ledoborci připluli do přístavuledoborce připluly do přístavu

 Jména (podst. jména, příd. jména, zájmena, číslovky) vyjadřují tyto mluvnické kategorie jmenné: pád, číslo, rod, případně životnost.  Pomocí pádů se vyjadřuje tvarová změna slova, jméno se pomocí pádů zapojuje do věty. Máme pády prosté a předložkové.  U jmen rozlišujeme číslo jednotné a množné.  Podstatná jména pomnožná tvarem množného čísla označují jednu věc, hromadná tvarem jednotného čísla označují více věcí téhož druhu, látková tvarem jednotného čísla označují látku bez ohledu na množství.  U jmen rozlišujeme gramatický rod mužský, ženský a střední.

 1. Které mluvnické kategorie vyjadřují jména?  2. Co jsou to pády, k čemu slouží?  3. jaké číslo rozlišujeme u jmen?  4. Vysvětli rozdíl mezi podstatnými jmény pomnožnými, hromadnými a látkovými.  5. Jaký rod rozlišujeme u jmen?

 MUŽÍKOVÁ, Olga, MARKVARTOVÁ, Barbora, KLUSÁČKOVÁ, Lenka, JEŘÁBKOVÁ, Eleonora, ADÁMKOVÁ, Petra. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7358 – 082 – 9  DOBEŠOVÁ, Věra, FIALOVÁ, Vladimíra. Průvodce českým jazykem. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7538 –  SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007,ISBN 978 – 253 – 0298 – 0