Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
Pedosféra.
Půdy České republiky Igor Dostal.
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Povrch krajiny VY_III/2_inovace_10_ Povrch krajiny Autor: Mgr. Karin Cahlíková.
Povrch dnešní krajiny povrch ČR je pestrý – střídají se roviny, pánve, kotliny a vysočiny nejvyšší pohoří se rozkládají při státní hranici.
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Krajinné sféry Země. Vnější vlivy nazýváme jako: EXOGENNÍ ENDOGENNÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
VODA, VZDUCH - OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Přírodověda – 5. ročník, Půda
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
VY_52_INOVACE_70_Rostliny polí - učební text
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Pedosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_34_POVRCH ČR Mgr. Petra Kukuczková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Základní škola Lednice Břeclavská 510
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY ČESKÉ REPUBLIKY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Abiotické podmínky života.
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_28_VLASTIVĚDA
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Autor: Andrea Kolářová
PŮDA Přírodověda 5.tř. Mgr. Renata Šimková.
Půdy.
Usazené horniny = sedimenty
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy půdní voda půdní vzduch neživé látky živé látky Složení půdy

Složky půdy  pevná anorganická složka  nerosty, horniny  pevná organická složka  humus  kapalná složka  půdní voda  plynná složka  kyslík, dusík a ostatní plyny  živá složka  tzv. edafón = půdní organismy - krtek

Typy vs druhy půd  Půdní typy  Určují se dle uspořádání půdních horizontů  Půdní druhy  Určují se dle zrnitosti Lehké (písčité půdy) - dobře propustné a provzdušněné půdy, vysychavé, málo živinpísčité půdy Středně těžké (hlinité půdy) - zemědělsky nejvíce využívané, výskyt v nížináchhlinité půdy Těžké (jílovité půdy) - málo propustné půdy, zemědělsky nevyužívané, vážou vodu i živinyjílovité půdy

Rozšíření  Lehké (písčité půdy)písčité půdy  Polabí, dolní Morava, Jihočeské pánve  Středně těžké (hlinité půdy)hlinité půdy  Česká tabule, úvaly, Ostravsko  Těžké (jílovité půdy)jílovité půdy  Vnější Karpaty, Podkrušnohoří  Za sucha praskají  Za mokra rozbředávají

Druhy půd  Kamenité  Štěrkovitokamenité  Kamenitoštěrkovité  Štěrkovité  Písčitoštěrkovité  Štěrkovitopísčité  Lehké (písčité půdy)  Hlinitopísčité  Písčitohlinité  Středně těžké (hlinité půdy)  Jílovitohlinité  Hlinitojílovité  Těžké (jílovité půdy)

Typy půd  Úrodnost je závislá na obsahu humusu  viz.obr.: půdní horizont  O – nadložní hor.  A – humusový hor.  B – metaforický hor.  C – půdotvorný substrát

Nejrozšířenější typy půd v ČR Černozem  Černozemě  v nížinách  mocný humusový horizont leží přímo na mateční hornině (spraš)  nejúrodnější  náročné plodiny Pšenice Kukuřice

Nejrozšířenější typy půd v ČR Hnědá půda  Hnědé půdy (kambizemě)  v pahorkatinách, vrchovinách a hornatinách  využití pro pastviny a lesy  Hnědozemě  v nízkých pahorkatinách, obklopují nížiny  humusový horizont do 30 cm  mateční hornina spraš  Nivní půdy (fluvizemě)  na náplavech velkých řek, louky

Nejrozšířenější typy půd v ČR Podzol  Podzoly: slabý vyluhovaný horizont, jehličnaté lesy, ½ ČR (Česká vysočina)  Obs. eluviální hor. = ochuzený  Kyselé, vyžadují hnojení  Zamokřené půdy (pseudogleje, gleje)  půdy provlhčené povrchovou nebo podzemní vodou  mateční hornina – jíly, slíny špatná propustnost (louky)  Rendziny  v krasových oblastech na vápencích, malý humusový horizont, lesy a louky