Evropský rozměr vzdělávání v oblasti aktivit v přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. UK FTVS Praha Katedra Sportů v přírodě Oddělení Turistiky, sportů a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ Odborné.
Advertisements

VOICE of European TeacherS (VOICES) je partnerská síť, která spojuje akademické pracovníky, učitele z praxe, studenty učitelských oborů a instituce, které.
Ludvík Eger, FEK ZČU v Plzni
ECVET v Programu celoživotního učení
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR SPOLEČNOST VĚDECKOTECHNICKÝCH PARKU ČR Mezinárodní spolupráce AIP ČR a SVTP ČR v rámci programu INGO Pavel Švejda řešitel.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
LUKÁŠ MELNIČÁK FINANCE A MARKETING VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ.
Evropské vlajky 5. ročník
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Ing. Jana Popelková Národní vzdělávací fond Kongres výchovného poradenství, Pardubice, 25.–26. dubna 2006 Informační zdroje v poradenství.
MEZINÁRODNÍ VZTAHY Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy Národní agentura pro evropské vzdělávací programy.
Comenius - Individuální mobilita žáků Slovensko český tematický monitoring Bratislava, 10. a
CULTIVATE: Evropská informační síť pro oblast kulturního dědictví Vít Richter Národní knihovna ČR Olomouc, listopad 2001.
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy Národní agentura pro evropské vzdělávací programy.
Evropský rozměr informačních služeb pro mládež …nejsme v tom sami!
Program celoživotního učení Ústí nad Labem
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Evropský den jazyků pohlednic pro Evropu.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Archivy, knihovny a muzea v digitálním světě 2005 EGMUS – Evropská skupina pro muzejní statistiku Mgr. Marcela Straková Ministerstvo kultury.
Education Developments in the United Kingdom Rozvoj vzdělávání ve Spojeném království Diversification and Specialism Diverzifikace a specializace Why and.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Ústav pedagogických věd
Komise v roce 2009 Ludmila Tichá Ústřední knihovna ČVUT v Bibliot heca Academica 2009, Zlín, 3. –
EU - V PRAXI Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
GRUNDTVIG VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Zuzana Kozáková/
Témata a výstupy z jednání sekce „Engineering education“ na kongresech CHISA Josef Koubek IA ČR Inženýrská akademie České republiky a VŠCHT Praha Vysoká.
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
CPVŠK 2006, UP Olomouc jde do světa … Iva Prochásková, UK UPa.
Mezinárodní spolupráce komise IVIG v roce 2006 Seminář IVIG, 21. září 2006 Ludmila Tichá, ČVUT v Praze Fakulta strojní, Ústřední
Program celoživotního učení Veletrh komunitárních programů, Krajský úřad Ústeckého kraje, Ústí nad Labem, Zdeněk Nebřenský (DZS)
Barbora Vacátková, Klastry a Enterprise Europe Network ČR European Commission Enterprise and Industry.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Březen – měsíc internetu podeváté aneb Na úřad přes internet Jaroslav Winter BMI sdružení ISSS, Hradec Králové
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy (NAEP) Tomáš Bort,
1 Činnost komise IVIG v roce 2006 CPVŠK 2006, Olomouc,
1 EU a národní rámce ostatní, výhled po 2014 Ing. Vít Zouhar.
- strategie pro harmonizaci politik otevřeného přístupu v Evropském výzkumném prostoru Mgr. Daniela Tkačíková Ústřední knihovna VŠB-Technická univerzita.
Zahraniční stáže- Evropské programy
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Mezioborová síť spolupráce pro policy development v oblasti udržitelného rozvoje Přehled aktivit COŽP 26. září 2011, Jana Dlouhá.
V rámci HR Akademie Vás srdečně zveme na odbornou přednášku: Termín:úterý / 14,00 – 16,00 Místo:Vzdělávací centrum Na Karmeli Přednáškový sál.
Přínos studijních návštěv pro experty ve vzdělávání.
ICT ve výuce jazyků Petr Caloň Masarykovo gymnázium Příbor.
2. Systém a organizace profesního poradenství Jakým způsobem lze systém profesního poradenství vytvářet? S odvoláním na integritu poradenských systémů.
Koncepce aktivit v přírodě a jejich odraz ve studijním směru Jan Neuman Katedra Sportů v přírodě UK FTVS Odd. Turistiky, sportů a výchovy v přírodě Tento.
Středisko podpory poradenských služeb Národní vzdělávací fond, o.p.s. Opletalova Praha 1 Ing. Zuzana Freibergová
Školy, státní organizace, organizace mládeže, občanská sdružení, cestovní kanceláře, tzv. „outdoorové“ firmy rozvíjející a využívající aktivity v přírodě.
AKČNÍ POLE SOCIÁLNÍ PRÁCE – VÝCHODISKO I CÍL STUDIA OBORU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Práce s internetem v široké oblasti aktivit v přírodě Úvod do studia AP Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem.
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Sémantika dobrodružné výchovy Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
BIBS - vysoká škola Název programu MBA Senior Executive Délka studia
Výzva a aktivity v přírodě
Rekreologie 1 (sylabus)
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Bohemia EU Planners, s.r.o. PhDr. Vendulka Raymová
Kam můžu vycestovat. Kam můžu vycestovat Země CEEPUS mobilit Slovenská republika Maďarsko Rakousko Slovinsko Polsko.
„K inovaci s inspirací“
Teorie rekreace a výchovy v přírodě
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
TTnet (Training of Trainers Network)
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Etické komise v Evropské Unii
- aplikace pro vyhledávání vědecko- výzkumných výzev
Transkript prezentace:

Evropský rozměr vzdělávání v oblasti aktivit v přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. UK FTVS Praha Katedra Sportů v přírodě Oddělení Turistiky, sportů a výchovy v přírodě Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Hledání společného jmenovatele  Pro sledování vzdělávání v oblasti aktivit v přírodě je důležité uvědomit si různé termíny zahrnující v sobě aktivity v přírodě.  Jen v angličtině existuje několik desítek vzájemně se překrývajících termínů.  Je možné sledovat trendy v anglicky, německy a francouzsky mluvících zemích, žádoucí by byla rovněž ruština a španělština.  Některé z termínů : Outdoor Activities, Outdoor Education, Adventure Education, Outdoor Sports, Outdoor Training; Outdoor Activities, Outdoor Education, Adventure Education, Outdoor Sports, Outdoor Training;  Outdoor Aktivitäten,, Erlebnispädagogik, Abenteuerpädagogik, Freizeitpädagogik,Natursportarten;

Vybrané evropské instituce  V Evropě není žádná střešní organizace, která by sledovala rozvoj vzdělávání prostřednictvím aktivit v přírodě.  Některé z organizací, kde lze získat informace:  International Council of Sport Science and Physical Education – ICSSPE (byra pro Evropu);  International Council on Health, Physical Education and Recreation ICHPER (evropská sekce);  Association Internationale des Ecoles Supérieres d´Education Physique – AISEP;  International Society for Comparative Physical Education and Sport - ISCPES;  European Network of Sport Sciences in Higher Education (výbory - Recreation and Tourism,Physical Education).

Vybrané evropské instituce I.  Oblast volného času: - Comitee“Sport and Leisure“; - European Leisure and Recreation - Association-ELRA (Charta výchovy pro volný čas); - European Association for Leisure Time - Institutions of Children and Youth – EAICY.  Europäische Wandervereingnigung-EWV.  UIAA a další asociace sportů v přírodě

Vybrané evropské instituce II.  Council of Europe – Comittee for the Development of Sport.  The European Physical Education Association (EUPEA).  International Arbeitskreis für Sport- und Freizeitanlagen (IAKS)  Dále je možné sledovat nepřeberné množství informací v různých výchovných projektech EU (viz dále).

Webové stránky EU zabývající se výchovou a učením  EU Education, Training & Youth EU Activities ( EU Education, Training & Youth EU Activities EU Education, Training & Youth EU Activities  EU Education Legislative Summaries ( EU Education Legislative Summaries EU Education Legislative Summaries  EU Education Policy Overview ( EU Education Policy Overview EU Education Policy Overview  EU Education & Training Legislation ( EU Education & Training Legislation EU Education & Training Legislation  European Parliament Culture and Education Committee ( presentation.do?committee=1246) European Parliament Culture and Education Committee European Parliament Culture and Education Committee –Website ( Website

Webové stránky EU zabývající se výchovou a učením I.  European Centre for the Development of Vocational Training: CEDEFOP ( European Centre for the Development of Vocational Training: CEDEFOP European Centre for the Development of Vocational Training: CEDEFOP  European Training Foundation: ETF ( European Training Foundation: ETF European Training Foundation: ETF  EU Centers in the US ( m) EU Centers in the US EU Centers in the US

Webové stránky EU zabývající se výchovou a učením II  European Commission Education & Culture Directorate General (DG) ( European Commission Education & Culture Directorate General (DG) European Commission Education & Culture Directorate General (DG)  Education & Training, Education & Culture DG ( Education & Training, Education & Culture DG Education & Training, Education & Culture DG  EU Education Programs ( programmes_en.html) EU Education Programs EU Education Programs  Leonardo da Vinci ( leonardo/leonardo_en.html) Leonardo da Vinci Leonardo da Vinci  Socrates ( Socrates

Webové stránky EU zabývající se výchovou a učením III.  Socrates ( socrates/socrates_en.html) Socrates –Comenius ( programmes/socrates/comenius/index_en.html) Comenius –Learning Abroad ( policies/abroad/lear_abroad_en.html) Learning Abroad Learning Abroad  Ploteus Portal ( portal/home.jsp) Ploteus Portal Ploteus Portal  Erasmus Mundus Program ( programmes/mundus/index_en.html) Erasmus Mundus Program Erasmus Mundus Program –GRUNDTVIG ( programmes/socrates/grundtvig/home_en.html) GRUNDTVIG –LINGUA ( programmes/socrates/lingua/index_en.html) LINGUA –Minerva ( socrates/minerva/index_en.html) Minerva

Webové stránky EU zabývající se výchovou a učením IV.  Socrates Observation & Innovation ( programmes/socrates/observation/index_en.html) Socrates Observation & Innovation Socrates Observation & Innovation  EURYDICE Information Network on Education in Europe ( en/frameset_menu.html) EURYDICE Information Network on Education in Europe EURYDICE Information Network on Education in Europe  ARION ( programmes/socrates/arion/index_en.html) ARION  NARIC ( programmes/socrates/agenar_en.html) NARIC

Velká Británie  Velké množství univerzit a vysokých škol nabízí studijní programy, kde jsou ve velké míře využívány AP jako prostředky učení a výchovy.  Vybrané školy : University of Central Lancashire,Bicton College, Lakes College West Cumbria, Kingston Maurward College, The University in Cheshire, Moray House School of Education (Edinburgh), St. Martin College, Cornwall College, University College Chichester, Sheffiled Hallam University, Bournemouth University, School of Education Bangor, University of Leeds, College of St. Mark and St. John, Brathay Hall Trust. University of Central Lancashire,Bicton College, Lakes College West Cumbria, Kingston Maurward College, The University in Cheshire, Moray House School of Education (Edinburgh), St. Martin College, Cornwall College, University College Chichester, Sheffiled Hallam University, Bournemouth University, School of Education Bangor, University of Leeds, College of St. Mark and St. John, Brathay Hall Trust.

Francie  Země s výraznou tradicí. Velký podíl na rozvoji sportů v přírodě.  Nejkvalitnější přípravu odborníků v lyžování a horolezectví.  Vznik hnutí budovatelů překážkových drah a areálů.  Nejméně 8 universit má studijní programy zaměřené na volný čas a turistiku.

Německo  V Německu vzrůstá zájem o studijní programy, které v sobě mimo jiné zahrnují i AP.  Universität Marburg-Abenteuer-und Erlebnispädagogik, Universität Augsburg, Universität Lüneburg, Universität Köln, Universität Duisburg-Essen, Sporthochschule Köln, Fachhochschule Frankfurt am Main, Fachhochschule München, Fachhochschule Jena,Fachhochschule Düsseldorf, Fachhochschule Braunschweig, Katholische Hochschule für soziale Arbeit – Saarbrücken.

Rakousko, Švýcarsko  Universität Wien- Integrative Outdoor- Aktivitäten.  Pädagogische Akademie Linz, Pedagogische Akademie Krems.  Höhere Fachschule für Sozialpädagogik Luzern.

Další státy EU  Výrazný nárůst programů využívajících AP najdeme ve Finsku, počet roste i ve Švédsku a Dánsku, tradiční programy Friluftslive nacházíme v Norsku.  Situaci podobnou ČR nacházíme ve Slovenské republice, velmi aktivně si počínají školy i organizace ve Slovinsku, Polsko prožívá rychlý nárůst zájmu o programy spojené s „outdoor“.

Literatura  Fischer,T. (Editor) Hochschule und Erlebnispädagogik. Baltmannsweiler: Schneider Verlag,  Higgins,P.,Humberstone,B. Outdoor Education and Experiential Learning in UK. Zeitschrift für Erlebnispädagogik 19, 1999, č.9,10,11.  Neuman,J. Možnosti začleňování ČR do EU v oblasti „Aktivity v přírodě, výchova v přírodě a učení v přírodě“ In Tilinger,P., Rychtecký,A.,Perič,T. (Editoři) Sborník příspěvků národní konference Sport v České republice na začátku nového tisíciletí. Praha, UK FTVS 2001,s  Průcha,J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999.