Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Iluze a realita virtuálních přátelství klíč k sociálním problémům PhDr. Vojtěch Bednář
Zkušenosti s utvářením konsorcií v České republice Jaroslav Šilhánek VŠCHT Praha.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Název DUM: Informační společnost
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Dotační programy odboru umění, literatury a knihoven kulturní aktivity v oblasti profesionálního umění program státní podpory stálých profesionálních divadel,
Metodologie historického výzkumu volného času
Bibliotheca academica – Cíle a perspektivy vysokoškolských knihoven 2008 Referenční služby online: rozvoj služeb knihoven ČVUT Ilona TRTÍKOVÁ
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
Galerijní animace [1]. Názvem galerijní animace označujeme totiž aktivity kombinující praktické a teoretické činnosti, využívané v galeriích i muzeích,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Základní literatura PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha. Praha/Litomyšl, TELEC, Ivo – TŮMA, Pavel. Přehled práva duševního vlastnictví 1. Brno:
Identifikátory v digitálních knihovnách Martin Vojnar Vědecká knihovna v Olomouci.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Průřezová témata.
Databáze Lokální systémy a SQL servery VY_32_INOVACE_7B10.
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Etnografie a národnostní politika ČLR
F prostor, K prostor, V prostor,... V jakém prostoru to dnes vlastně žijeme? Prof. Ing. Milan Konvit, PhD.
Pilotní projekt NK ČR Dobrovolné uložení elektronických publikací Mgr. Martin Žížala Oddělení doplňování domácích dokumentů.
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Mezinárodní den sester květen 2009
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Autorské právo.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Sociologie pro SPP/SPR
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
FOTO Petr BENEŠ PS Smart life
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Mediální gramotnost: chiméra, nebo nutnost?
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.

Co je to knihovna? a Proč je knihovna? Hodnota instituce spočívá v podobnosti dané instituce k jistému okruhu společenských institucí (na základě podobnosti je pak součástí tohoto systému a kooperuje s těmito institucemi) a současně, vedle této „podobnosti k“ musí nést rysy, vlastnosti, funkce, které ji od těchto institucí odlišují. Na tomto principu je založena jedinečnost a smysl každé instituce ve struktuře společenského organismu.

Aktuální kontextové změny I. Změna komunikačních technologií, které umožňují takový přístup k informacím, takže knihovny získávají novou konkurenci v podobě nekonečně rozpínavého virtuálního prostoru. Změna materiální podoby knihy, která už nemusí být ukládána do regálu a není tedy místně omezena. Produkce (či spíše nadprodukce) knih a periodik ve všech oblastech lidské činnosti (vědecké i zábavné) je taková, že knihovny nutně narážejí na své fyzické limity. Sofistikované nástroje pro pořádání informací, které jsou schopny třídit a vyhledávat podle obsahu textu nahrazují lidskou práci a člověk nebude nikdy schopen takového výkonu jako ony. Globalizace světa vyžaduje zapojování a vytváření systémů, které komunikují obsahy národních identit.

Aktuální kontextové změny II. Není čas. Nízká úroveň výuky. Masifikace školství. Snížený význam literárního života a jeho společenské reflexe. Konzumní orientace současné společnosti.

Základní a neměnné funkce knihovny Knihovny jsou nástrojem vytváření komunity. Knihovny jsou nástrojem selekce a třídění informací. Knihovny jsou nástrojem uchovávání a zpřístupňování médií paměti, jsou generátorem paměti (nejen shromažďovat, ale podněcovat práci) Knihovny jsou nástrojem vyjednávání hodnot společnosti. Knihovny jsou nástrojem kulturní identifikace. Knihovny jsou nástrojem utváření zážitku zkušenosti s literaturou – s takovým typem fikčního světa, který je nenahraditelný pro lidskou kreativitu a pro lidské myšlení. Knihovny jsou nástrojem pro utváření a rozvíjení vzdělané a tvůrčí společnosti.