U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Měření na mapách.
GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
Zeměpisné souřadnice Již kolem roku 150 před Kristem rozdělil řecký matematik Hipparchos celou Zemi 360ti polokružnicemi a 180ti kružnicemi. Vznikla tak.
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Tvar a rozměry Země.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Určování zeměpisné polohy
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
Zeměpisná síť II. Jan Dušek.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Určování zeměpisných souřadnic
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
SVĚTOVÉ STRANY , POLEDNÍKY A ROVNOBĚŽKY
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Autor: Mgr. Helena Nováková
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
Nejdelší rovnoběžkou je …. Rozděluje Zemi pomyslně na …. a ….
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Rovníkové souřadnice I.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
GLÓBUS.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
Tvar a rozměry Země.
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
M AKROREGIONY SVĚTA – JÁDRA A PERIFERIE Autor: Hana Brýdlová.
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
M ETAMORFÓZY LISTU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
H YDROSFÉRA – POHYBY MOŘSKÉ VODY Autor: Hana Brýdlová.
T VORBA KARTOGRAMU Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY I. Autor: Hana Brýdlová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
P RÁCE S MAPOU VELKÉHO MĚŘÍTKA Autor: Hana Brýdlová.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY II. Autor: Hana Brýdlová.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_05_05_ poledníky a rovnoběžky.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
úvod a kartografická zobrazení
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN V PŘÍRODĚ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Předmět: Zeměpis Ročník: 6. Tématický celek: Glóbus a mapa
Autor: Mgr. Helena Nováková
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Transkript prezentace:

U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Znázornění Země na mapách. Název vzdělávacího materiálu Určování zeměpisné polohy, měřítko – procvičení. Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Procvičení probrané látky pomocí doplňování textu, výpočtů, práce s mapovým webem. Klíčová slova Souřadnicová síť, měřítko, práce s mapovým webem. Ročník prima Typická věková skupina11 – 12 let let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová ZhotovenoListopad 2014 Celková velikostVelikost souboru – 532 kB

Doplň do textu správně tato slova: Nultý, délku, pól, rovník, šířku, různě, stejně, polokružnice, kružnice, 60 minut, stupni, minuty, západní, východní, jižní, severní, východ, západ Souřadicová síť - používá se k určování polohy na glóbu a na mapách. Tvoří ji poledníky, které určují zeměpisnou _____ a rovnoběžky – určují zeměpisnou _____.

Poledníky Myšlené čáry, které spojují severní a jižní _____. Jsou ________________. Jsou ________ dlouhé. Jsou označeny_________. Hlavní poledník má 0° - nazývá se ________. Od hlavního poledníku se počítá 180° na _________ a 180° na _______. Označují zeměpisnou délku – ___________ (v.d.) a _____________(z.d.). Nultý, délku, pól, rovník, šířku, různě, stejně, polokružnice, kružnice, 60 minut, stupni, minuty, západní, východní, jižní, severní, východ, západ

Rovnoběžky Myšlené čáry, ukazují směr od západu k východu. Jsou to __________. Směrem k pólům se zkracují, jsou _________ dlouhé. Jsou označeny stupni, pro přesné určování se používají _________. 1 stupeň má _________. Základní rovnoběžkou je _________ – rozděluje Zemi na severní a jižní polokouli - 0°š. Od rovníku se počítá 90° na sever a 90° na jih. Označují zeměpisnou šířku –_____________ (s.š.) a _________ (j.š.) Na 90° stupni severně od rovníku leží …………. Nultý, délku, pól, rovník, šířku, různě, stejně, polokružnice, kružnice, 60 minut, stupni, minuty, západní, východní, jižní, severní, východ, západ

Souřadicová síť - používá se k určování polohy na glóbu a na mapách. Tvoří ji poledníky, které určují zeměpisnou délku a rovnoběžky – určují zeměpisnou šířku. POLEDNÍKY Myšlené čáry, které spojují severní a jižní pól. Jsou polokružnice. Jsou stejně dlouhé. Jsou označeny stupni. Hlavní poledník má 0° - nazývá se nultý. Od hlavního poledníku se počítá 180° na východ a 180° na západ. Označují zeměpisnou délku – východní (v.d.) a západní (z.d.)

ROVNOBĚŽKY Myšlené čáry, ukazují směr od západu k východu. Jsou to kružnice. Směrem k pólům se zkracují, jsou nestejně dlouhé Jsou označeny stupni, pro přesné určování se používají minuty. 1 stupeň má 60 minut. Základní rovnoběžkou je rovník – rozděluje Zemi na severní a jižní polokouli - 0° Od rovníku se počítá 90° na sever a 90° na jih Označují zeměpisnou šířku – severní (s.š.) a jižní (j.š.) Na 90° stupni severně od rovníku leží severní pól.

K uvedeným zeměpisným souřadnicím zapiš, které ostrovy mají tuto zeměpisnou polohu: 1.7° severní šířky a 81° východní délky: 2.52° jižní šířky a 60° západní délky: 3.21° severní šířky a 80° západní délky: 4.22° jižní šířky a 166° východní délky: Řešení: Cejlon, Falklandy, Kuba, Nová Kaledonie.

Měřítko mapy 1)Vzdálenost dvou míst ve skutečnosti je 2,4km. Doplňte: a) Jak dlouhou úsečkou se zobrazí vzdálenost stejných míst na mapě v měřítku 1 : ? b) Jaké je měřítko mapy, ve které je vzdálenost stejných míst zobrazena úsečkou o délce 16 cm?

Řešení 1.2,4 : 0,5 = 4,8 cm 2.2,4 km …………. 4,8 cm měřítko 1 : ,4 km...……… 16 cm ? 16 cm : 2,4km ( 2,4 km = cm) 16 : (obě čísla vydělím 16) 1 :

2. Doplňte tabulku: Měřítko mapy 1cm na mapě je ve skutečnosti 3 cm na mapě je ve skutečnosti 1km ve skutečnosti je na mapě 6km ve skutečnosti je na mapě 1 : : : :

2. Doplňte tabulku: Měřítko mapy 1cm na mapě je ve skutečnosti 3 cm na mapě je ve skutečnosti 1km ve skutečnosti je na mapě 6km ve skutečnosti je na mapě 1 : ,2 km 0,6 km 5 cm 30 cm 1 : ,5 km 1,5 km 2 cm 12 cm 1 : km 3 km 1 cm 6 cm 1 : km 6 km 0,5 cm 3 cm

Práce s internetem: 1.Najdeme www stránku: 2.Změníme mapu na turistickou 3.Najdeme současnou polohu – tj. gymnázia ve Svitavách – určíme GPS, tj. zeměpisné souřadnice – opiš: ………………………………………………………………………… ……… Jaká je přesná adresa školy? ………………………………………………………………….

4.Zjistěte pomocí plánování vzdálenost do ZŠ Březová nad Svitavou: a)Autem- b)Pěšky- preferovat turistické trasy c)na kole – pouze cyklotrasy 5.V menu „Můj baťůžek“ jsou uvedena zajímavá místa v okolí. Kolik kostelů je uvedeno ve Svitavách? (…), který z nich má zeměpisné souřadnice: N, E (……………….). 6.Jak je vysoká rozhledna Járy Cimrmana a kdy byla slavnostně otevřena? ( ……………., …………………………………..)

7. Ve kterém městě v ČR je Památník Járy Cimrmana? V jaké je nadmořské výšce? Z čeho je tvořena mohyla u tohoto památníku? ( ……………………………, …………………………………, …………………………..) 8.Kolik km je od rozhledny Járy Cimrmana k jeho památníku? (………) Kolik m při cestě autem nastoupáte, kolik budete klesat? – použijte menu Výškový profil trasy (Stoupání:………… Klesání: …………………. m) 9.Na závěr si změřte cestu z vašeho bydliště do vaší školy. Moje cesta měří : ………………………... Menu Body a měření, označíte výchozí bod a pomocí myši táhnete po trase vaší cesty. Na závěr napište, kolik km, popř. m máte z domova do školy, jaký je nejvyšší a nejnižší bod na vaší trase).

Práce s internetem - řešení 1.Najdeme www stránku: 2.Změníme mapu na turistickou 3.Najdeme současnou polohu – tj. gymnázia ve Svitavách – určíme GPS, tj. zeměpisné souřadnice – opiš: N, E 49°45'29.915"N, 16°27'32.667"E Jaká je přesná adresa školy? Sokolovská 1638/ Svitavy, Předměstí

7.Ve kterém městě v ČR je Památník Járy Cimrmana? V jaké je nadmořské výšce? Z čeho je tvořena mohyla u tohoto památníku? ( Kaproun – Kunžak, 645 m, kameny poutníků) 8.Kolik km je od rozhledny Járy Cimrmana k jeho památníku? (181) Kolik m při cestě autem nastoupáte, kolik budete klesat? – použijte menu Výškový profil trasy (Stoupání: m, Klesání: m) 9.Na závěr si změřte cestu z vašeho bydliště do vaší školy, Moje cesta měří : ………………………...

4.Zjistěte pomocí plánování vzdálenost do ZŠ Březová nad Svitavou: a)Autem- 14 km – 13 min b)Pěšky- preferovat cyklotrasy 28 km – 6:55 h c)na kole – pouze cyklotrasy 18 km – 1:13 h 5.V menu „Můj baťůžek“ jsou uvedena zajímavá místa v okolí. Kolik kostelů je uvedeno ve Svitavách? (3), který z nich má zeměpisné souřadnice: N, E ( Sv. Josefa). 6.Jak je vysoká rozhledna Járy Cimrmana a kdy byla slavnostně otevřena? ( 15 m, )

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.Mapy [online] [cit ]. Dostupné z: 2.ČERVENÝ P., Dokoupil J., Kopp J., Matušková A., Mentlík P. Zeměpis 6 pro ZŠ a VG UČ. Plzeň: Nakladatelství Fraus, ISBN