Fludd,Pauli, Jung a vědecká revoluce 25. Letní filosofická škola (28.6. – 5.7.) Dub nad Moravou Jiří Michalík, Univerzita Palackého, Olomouc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_52_INOVACE_0702_Ukrajina Téma: Ukrajina Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
N EZISKOVÉ ORGANIZACE Základní termíny a pojmy. N EZISKOVÉ ORGANIZACE JAKO SOUČÁST OS Sektor, občanský, jeden ze sektorů národního hospodářství; řadíme.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Definice tématu II Robert Zbíral
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Charakteristika výukového materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_04
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Strategická analýza vybraného podniku Orsay s.r.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KRIMINALISTICKÁ STOPA A IDENTIFIKACE
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Kognitivně – behaviorální přístup
Společenská odpovědnost ve školství
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Úvod do tvorby srozumitelného textu
DĚJEPIS Ikonografie gotické architektury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příspěvek na konferenci
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Úvod do filozofie.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Slavní chemici VY_32_INOVACE_29_578
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_18_Vláda Přemyslovců Regina Byrtusová
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Evropské správní právo
2. ROČNÍK KONFERENCE K RODINNÉ POLITICE MĚSTA OLOMOUCE,
První otázky Poznatek, jméno, postoj.
Andragogika Vzdělávání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
Francouzský materialismus I
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Využití Deutsche Welle v hodinách němčiny
Zlatý kruh.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Strategické řízení a plánování ve školách
Aristoteles Spisy: Klasifikace věd: logické fyzikální teoretické
Edmund Husserl.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Vzdělávací program pro širší vedení škol
Rozmnožování organismů
Obecná teorie relativity
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Stavebnictví - Bydlení a DPH
Transkript prezentace:

Fludd,Pauli, Jung a vědecká revoluce 25. Letní filosofická škola (28.6. – 5.7.) Dub nad Moravou Jiří Michalík, Univerzita Palackého, Olomouc

F. Capra

Klasická vs kvantová fyzika Klasická fyzika 3D geometrický prostor kausalita Nezávislý pozorovatel Kvantová fyzika 4D matematický prostor akauzalita Pozorovatel ovlivňuje pozorovaný děj

Wolfgang Pauli ( ) Studoval: Vienna, Munich, Göttingen, Kopenhagen Učil: Hamburg, Zürich, Princeton, Zürich Dopisy jako prostředek pro sdílení filosof. a nábož. idejí

Pauli a Jung Setkali se na konci 20. let 20. stol. Pauli se podrobil psychonalýze, kterou vedla Jungova studentka Erna Rosenbaum ( ). Korespondence začíná r. 1932; dvě hlavní témata: A) Paralely mezi analytickou psychologií a kvantovou fyzikou B) analýza Pauliho snů.

Interpretace přírody a psyche Originální titul: Naturerklärung und Psyche (1952) Jung, Synchronicita jako princip akauzálních souvislostí (Synchronizität als Princip akausaler Zusammenhänge) Pauli, Vliv archetypálních představ na vytvoření Keplerových přírodovědných teorií (Der Einfluss archetypischer Vorstellungen auf die Bildung naturwissenschaftlicher Theorien bei Kepler)

Jungův vliv na Pauliho Pojem archetypu a vztah mezi materiálním a spirituálním principem, tělem a myslí, vědou a náboženstvím. Archetyp = fundamentální struktura, která nereflektovaně působí na lidské jednání a myšlení. Je situován mimo naši vědomou mysl. Pauliho hledání jednotné vědy. Fludd, Kepler a moderní věda: role obrazové representace v procesu vědecké revoluce.

Johannes Kepler ( ) Robert Fludd (1574 – 1637)

Mandala Mandala representuje bytostné, vnitřní, já. Používání mandaly vede k dosažení vyššího stupně bytí, který je charakterizován překonáním psycho-fyzického dualismu. Mandala bývá znázorňována jako kvadratura kruhu = překonání protikladů (v hegelovském smyslu).

Geometrická mandala

Symbolická mandala

Děkuji vám za pozornost