Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceJazyk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada22 AnotaceZpětné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceSeznámení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 39 Anotace.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceJazyk.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceZakreslování.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceKomunikace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 27 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceKomunikace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
1 Fyziologie dřevin VY_32_INOVACE_28_554 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceZnačení.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada05 AnotaceAbeceda.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Názvosloví a typy střech
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Současná architektura
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Styl prostěsdělovací Jde o oblast běžné každodenní komunikace v rodině, na pracovišti, mezi přáteli. Produktor navazuje kontakt s příjemcem,podává mu informace.
Filozofické disciplíny
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceJazyk – stylistika, publicistický styl Klíčová slova Publicistika, publicistický styl, publicistické žánry, jazykové prostředky automatizované a aktualizované PředmětČeský jazyk a literatura Autor, spoluautorPhDr. Jaroslav Svoboda JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina2. ročník Podnikání, 3. ročník Mechanik seřizovač Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední snímek Publicistický funkční styl 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_34_695

2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Publicistický styl = jeden z funkčních stylů označován dříve jako styl novinářský, žurnalistický styl hromadných sdělovacích prostředků ( masmédií): novin, letáků,tiskovin, rozhlasu, televize, dokumentární ho filmu, internetu,…- styl věcné komunikace Cíl : ovlivňovat publikum = veřejnost základní funkce : 1. funkce informační 2. funkce získávací a přesvědčovací, apeluje na intelekt, city, vůli 3. funkce odborně sdělná a polularizační 3. funkce zábavná Autor textu usiluje o to, aby čtenář(posluchač) přijal jeho argumenty a tvrzení za vlastní, aby se s nimi buď zcela, nebo částečně ztotožnil.

3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hlavním posláním co nejrychleji, nevýstižněji a neúčinněji informovat o událostech společenského, politického, kulturního, vědeckého, sportovního života. Co nejrychleji reagovat na každodenní události. V poslední době se stále zřetelněji projevují prvky komercionalizace(reklamy, inzerce). Informace a veřejné mínění = nejde jen o sdělovací funkci (co se kde děje), ale působit na veřejné mínění – hodnotit, kritizovat, současně však i argumentovat ( proč s jevem nesouhlasí). Nejde o „očerňování“, nejde o hon na čarodějnice, o zbytečné „nafukování problémů,“ o manipulování s informacemi. Formy publicistických projevů : psaná i mluvená( někdy i kombinovaná). Texty – většinou připravené, s přímým i nepřímým kontaktem s adresátem (posluchačem, čtenářem), monologické i dialogické.

4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Publicistické žánry 1. Informační2. AnalytickéBeletristické zpravodajské úvahové umělecké- zábavné zpráva drobná – rozšířená úvodník reportáž oznámení komentář sloupek inzerát rozbor črta interview recenze fejeton referát úvaha – zamyšlení poznámka – glosa komuniké polemika soudnička propagační článek kritika cestopisné články další zábavné- anekdoty, seriály, hry, křížovky, kvízy,… založeny na slohovém postupu: informačním či výkladovém výkladovém a vyprávěcím popisném a úvahovém popisném

5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Úkol : rozhodni, zda uvedené ukázky patří k žánru a) zpravodajskému, b) analytickému, c) beletristickému. Které údaje u obou zdrojů ukázek by bylo třeba doplnit? 1 Text 2. Jen třetina vyškolených sester zatím nastoupila do nemocnice P r a h a (rea ČTK) – Skutečnost, že špatná finanční situace řady nemocnic odrazuje absolventky zdravotních škol od práce ve zvoleném resortu, potvrzuje i nejnovější zjištění ministerstva zdravotnictví. Na místa zdravotních sester nastoupilo jen osmnáct set z necelých pěti tisíc,… Mladá fronta Dnes cSTOUPILA DO NEMOCNICE

6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jazykové prostředky publicistického stylu Jsou více než u jiných funkčních stylů ovlivňovány těsným spojením s událostmi. Základní jazykové prostředky jsou spisovné, a to knižní i hovorové. Do spisovného jazyka však proniká však řada výrazů nekodifikovaných, obecněčeských, slangových, prostředky nespisovného jazyka jsou vždy příznakové, a proto bývají v uvozovkách. Příznakové jazykové prostředky publicistického stylu lze dělit : Automatizované prostředkyAktualizované prostředky Splňují požadavek na rychlou a pohotovou požadavek – upoutat pozornost reakci a získat adresáta ustálené formulace neobvyklé, neotřelé, fráze - šablony aktualizované

7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje AUTOMATIZOVANÉ JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY Publicistické texty musí vznikat rychle - mnohdy mají „krátký život“ – např. večerní zprávy K automatizovaným prostředkům patří : a) výrazy lidového původu – frazeologie – rčení, přísloví, pořekadla,… - nechat si zadní vrátka, - mít pro strach uděláno, - mít máslo na hlavě, - házet klacky pod nohy, b) frazeologie knižní - - mít nad sebou Damoklův meč - Achillova pata, - jablko sváru, - spatřit světlo boží,… c) publicistická frazeologie- klišé, módní výrazy- - jiný úhel pohledu, - praní špinavých peněz

8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje d) obraty obecně rozšířené – „ je to o tom“, např. „ Fakt, že děti nečtou, je to o tom, že kolem sebe mají celou řadu jiných podnětů.“ e) typické nedopovědění obecně známého frazeologismu – O kom se mluvívá,… Kdo chce kam,… Jiný kraj,… Vazby s nepůvodními předložkami - díky této iniciativě, - dík asociační dohodě, - pomocí zmíněné dotace, - v okruhu svých známých - Díky zemětřesení zemřely stovky lidí.

9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ve snaze vyjádřit maximum informací je někdy výpověď přesycena množstvím údajů – snižuje se srozumitelnost textů. Příkladem je hromadění genitivních vazeb - spojení s 2. pádem = genitivem). „ V popředí byly otázky plnění úkolů ve sféře problematiky ochrany životního prostředí.“ Typickým prostředkem automatizace ve větné stavbě jsou tzv. nepravé věty vztažné. Jednání se zúčastnil ministr zahraničních věcí, který se sešel se svým resortním protějškem. Tohoto prostředku se velmi často využívá ve sportovní publicistice. Míče se ujal Nedvěd, který hned poté vstřelil první branku. Naši fotbalisté odjeli do Vídně, aby tam nakonec prohráli.

10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PROSTŘEDKY AKTUALIZOVANÉ - nástroj pro upoutání adresátovy pozornosti – požadavek novosti,pestrosti a zajímavosti textu, vytváření nových pojmenování, výrazů,… a) obměna (inovace) frazeologického obratu „Kdo jiného jámu kopá, sám do ní nespadne.“ b) nově utvořená obrazná vyjádření - přenášení významů „ oči přivřel i Brusel“, „ Česko zaspalo“, „ v sobotu ožil celý příběh.“ c) značná tolerance k nespisovným prostředkům – např. slangovým např. výrazy – kšeft, fuška, rošťák, lejstra, mančaft, vyžírka,… d) vyjadřování emocionální – expresívní – prostředky opět většinou nespisovné např. béčka, zpackat, rozpatlávat, vyměknout,… e) neologismy – nově vytvořená slova - irákizace, proinvestovat, nemuslim, vietnamizace, dekonstrukce,… f) Intertextovost – text je složen z různých citátů, odkazů apod.

11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje Mluvnice češtiny pro střední školy Jiří Novotný a kol. Fortuna Praha 1992 ISBN Komunikace a sloh Učebnice českého jazyka pro střední školy Doc. PhDr. Jana Hoffmannová, DrSc. a kol. Fraus, Plzeň 2009 ISBN