Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3465.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost přirozených čísel
Advertisements

Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dělitelnost přirozených čísel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Společný dělitel, největší společný dělitel (D)
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Největší společný dělitel
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Společný dělitel čísel (SD)
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_13 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 1.8 – 1.14 Množiny, slovní úlohy, dělitelnost N čísel Název sady: Matematika.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Zdeněk Kubík Název: VY_32_INOVACE_00_A_06_prvocisla_a_slozena_cisla Téma: Matematika 6. ročník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Čísla soudělná a nesoudělná Společný dělitel
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Učňová Tematický okruh: Název: EU OPVK VY_32_INOVACE_09_ČÍSLA_SOUDĚLNÁ_NESOUDĚLNÁ Vytvořeno: -březen 2014 Anotace: -tato prezentace slouží žákům k seznámení s pojmy čísel soudělných a nesoudělných; procvičování na příkladech; doporučuji tento materiál k úvodu do látky, procvičování, nebo domácí samostatné přípravě žáků Zdroj: HERMAN. Matematika: dělitelnost. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 100 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN TAIŠL, VOJÁČEK. Aritmetika pro sedmý ročník. 12. vyd. Praha: SPN, 1975, 150 s. Učebnice pro základní devítileté školy (SPN). ISBN

Malé opakování na začátek 1. Vyjmenujte několik skupin čísel, jejichž největším společným dělitelem je číslo a 16; 23 a 27; 6, 10 a Vyjmenuj několik skupin čísel, které mají největšího společného dělitele většího než 1. 8 a 14 (společný dělitel 2), 45 a 75 (společný dělitel 5), 33, 66 a 77 (společný dělitel 11) Kolik společných dělitelů mají čísla v každé takové skupině? Mohou jich mít více, stačí však že najdeme jednoho takového, který je větší než 1.

Procvičování základních pojmů 1.Mohou být dvě sudá čísla nesoudělná? 2.Jsou každá dvě lichá čísla nesoudělná? 3. Co platí o počtu společných dělitelů pro čísla soudělná a pro čísla nesoudělná? Náš mateřský jazyk nám napovídá, jak si zapamatovat význam slov soudělná a nesoudělná: soudělná=současně dělitelná číslem větším než 1 nesoudělná= nejsou současně dělitelná číslem větším než 1 Ne, obě čísla jsou dělitelná. Ne, např. čísla 3 i 9 jsou obě dělitelná 3, jsou tedy soudělná. Soudělná čísla mají aspoň dva společné dělitele, nesoudělná jediného.

Teorie – základní pojmy Dvě čísla, jejichž největší společný dělitel je roven 1, nazýváme NESOUDĚLNÁ. Čísla, která mají alespoň dva společné dělitele (včetně 1), nazýváme SOUDĚLNÁ.

Cvičení 1. Rozhodněte, zda následující dvojice jsou dvojicemi čísel soudělných či nesoudělných: a) 18 a 21b) 45 a 48c) 17 a 51d) 37 a Rozhodněte, zda jsou čísla 23, 46 a 80 soudělná. 3. Které z čísel 10, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 24, 27 jsou soudělná s číslem 16? 4. Na výletě turistického oddílu Šlapáci se sešlo 15 děvčat a 18 chlapců. Mohou při soutěžích vytvořit stejně početná družstva, nemají-li to být družstva smíšená? Pokud ano, zjistěte, kolik takových družstev bude.

Cvičení - řešení Příklad 1: Rozhodněte, zda následující dvojice jsou dvojicemi čísel soudělných či nesoudělných: Rozložme si daná čísla na možné součiny a pozorujme, zdali mají dalšího společného dělitele kromě čísla 1. a)18 a 21SOUDĚLNÁ ČÍSLAc) 17 a 51 SOUDĚLNÁ ČÍSLA 18 = = = = = b) 45 a 48 SOUDĚLNÁ ČÍSLA d) 37 a 40NESOUDĚLNÁ ČÍSLA 45 = = = = = = = = = = 5. 8

Příklad 2: Rozhodněte, zda jsou čísla 23, 46 a 80 soudělná. Opět si rozložíme daná čísla na jejich možné součiny a budeme hledat dalšího společného dělitele kromě čísla = = = = = = Čísla nemají žádného dalšího společného dělitele – jsou NESOUDĚLNÁ.

Příklad 3: Které z čísel 10, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 24, 27 jsou soudělná s číslem 16? 16 = = = = = = = = = = = = = = = 3. 6 Soudělná čísla jsou: 16 a 10, 16 a 14, 16 a 18, 16 a 20, 16 a 24.

Příklad 4: Na výletě turistického oddílu Šlapáci se sešlo 15 děvčat a 18 chlapců. Mohou při soutěžích vytvořit stejně početná družstva, nemají-li to být družstva smíšená? Pokud ano, zjistěte, kolik takových družstev bude. Opět provedeme rozklad na součin těchto čísel: 15 = = = 2. 9 Aby byla družstva stejně početná, budeme hledat společného dělitele, což je číslo 3. A kolik takových družstev bude? 15 = 3. 5, 18 = 3. 6 … Takových družstev bude právě 11 (5 + 6).

Příklady k ověření znalostí 1. Odůvodněte, že jsou soudělná čísla: a) 77 a 91c) 65 a 104e) 68 a 85h) 69 a Která z čísel 85, 92, 68, 136, 340 jsou soudělná s číslem 51? (Rozložte všechna čísla na prvočinitele.) 3. Aniž provedete dělení, odůvodněte, že a) čísla 90, 108, 252 jsou dělitelná šesti b) čísla 96, 132, 192, 396 jsou dělitelná dvanácti c) čísla 78, 90, 165, 285 jsou dělitelná patnácti