Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Základní konstrukce Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Obdélník Obdélník je rovinný útvar. Zvláštní případ rovnoběžníku. Zápis: ABCD
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Obdélník a jeho vlastnosti Obdélník je čtyřúhelník ohraničený čtyřmi úsečkami (stranami), z nichž dvě a dvě jsou stejně dlouhé. Zopakujeme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích. a=cb=d
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vrcholy a strany obdélníku označujeme písmeny abecedy v pořadí, jak jdou za sebou, a to v protisměru pohybu hodinových ručiček. Strana a leží vedle vrcholu A v protisměru hodinových ručiček, strana b vedle vrcholu B, strana c vedle vrcholu C a strana d vedle vrcholu D. Obdélník a jeho vlastnosti Zopakujeme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích. AB =a BC =b CD =c DA =d
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Obdélník a jeho vlastnosti Obdélník má čtyři vrcholy, a tudíž i čtyři vnitřní úhly. Zopakujeme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Obdélník a jeho vlastnosti Všechny vnitřní úhly jsou pravé. Zopakujeme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích. = = = =90° Každé dvě sousední strany jsou na sebe kolmé. a b, b c, c d, d a Dvojice protilehlých stran jsou rovnoběžné. a c, b d
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Obdélník a jeho vlastnosti Součet vnitřních úhlů obdélníku je 360°. Zopakujeme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích. 90°+90°+90°+90°= 360°
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany AB = 6 cm a BC = 4 cm. 1.) Sestrojíme úsečku AB o délce 6 cm.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany AB = 6 cm a BC = 4 cm. 2.) V bodě A sestrojíme kolmici k AB (pokud si nepamatuješ jak, klikni zde).zde
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany AB = 6 cm a BC = 4 cm. 3.) V bodě B sestrojíme také kolmici k AB.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany AB = 6 cm a BC = 4 cm. 4.) Sestrojíme kružnici (oblouk kružnice) se středem v bodě A a poloměrem 4 cm (délka strany obdélníku). Kružnice protne kolmici v bodě D.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany AB = 6 cm a BC = 4 cm. 5.) Sestrojíme kružnici (oblouk kružnice) se středem v bodě B a poloměrem 4 cm (délka strany obdélníku). Kružnice protne druhou kolmici v bodě C.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce obdélníku Příklad: Sestrojte obdélník ABCD, je-li délka strany AB = 6 cm a BC = 4 cm. 6.) Dokončíme konstrukci obdélníku (sestrojíme zbývající stranu).
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad k procvičení (s postupem): Sestroj obdélník ABCD, je-li strana a=30 mm a strana b=7 cm. Postup: 1. a; a= AB =3 cm 2. p; p AB, A p 3. q; q AB, B q 4. k; k(A; r=b=7 cm) 5. D; D p k 6. l; l(B; r=b=7 cm) 7. C; C q l 8. ABCD (Pozor na jednotky.)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení: 1.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana a=65 mm a strana b=4,5 cm. 2.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana c=4 cm a strana b=8 cm. 3.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana a=25 mm a strana d=65 mm. 4.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana CD =5 cm a DA =35 mm. 5.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana BC =9 cm a c=20 mm. 6.) Sestroj obdélník ABCD, je-li strana d=6 cm a AB =5 cm. 7.) Sestroj obdélník OPQR, je-li strana o=10 cm a p=7 cm. 8.) Sestroj obdélník OPQR, je-li strana QR =6 cm a RO =4 cm. 9.) Sestroj obdélník KLMN, je-li strana KL =65 mm a n=4,5 cm.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přeji Vám mnoho přesnosti při rýsování!
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Konstrukce kolmice procházející daným bodem na přímce Nejsnadněji kolmici narýsujeme pomocí trojúhelníku s ryskou. p q Ryska se přiloží na přímku tak, aby hrana ležela na daném bodu, a podle hrany trojúhelníku narýsujeme kolmici k této přímce procházející daným bodem. q p A A q Zpět