Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření délek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Burešová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
Konstrukce CNC strojů I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Jméno autora: Mgr. Roman Holoubek Datum vytvoření:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
Délka Délka jako fyzikální veličina. Fyzikální veličina základní –p–přímo měřitelná k měření délek (velikostí) těles k porovnávání délek (velikostí) těles.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Technologie – spojování materiálů – pevné rozebíratelné spoje – šroubové spoje.
Název: Axiální vůle klikového hřídele Autor: Šnejda Karel Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast: Ročník: 3. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 7. Upínání a seřízení nástrojů na CNC stroji HURCO (soustruh) Název.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Objem Objem jako fyzikální veličina Měření objemu.
Geometrická nivelace ze středu Daniel Čaban. - Geometrická nivelace využívá body, které se nazývají přestavové - Mezi tyto body se umístí nivelační stroj(2)
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_05 Délka.
Technologie – Měřidla používaná ve strojírenství pro měření délek a úhlů.
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Vrtání, vyhrubování, vystružování děr na soustruhu
Měření délky LC.
Měření délky pevného tělesa
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Technologie – Měření a orýsování
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výroba špalíku na broušení
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Programování a simulace CNC strojů I.
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
VY_32_INOVACE_10_1_03.
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/fyzika
Tolerování rozměru a geometrické tolerance
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Měření v dílenské praxi
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
CIRKUS orientace.
Měření délky.
VLASTNOSTI LÁTEK I délka, hmotnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Závity.
IV/ Přímka a její části Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Soustružení Definice soustružení Schéma soustružení
Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
PaedDr. Eva Kulfasová ZŠ, P. Jilemnického 1035/2, Zvolen
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
VY_52_INOVACE_I–04–05 Název a adresa školy:
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Přesnost a chyby měření
46 OBVOD A OBSAH LICHOBĚŽNÍKU.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Měření rozměrů součástí 1
Transkript prezentace:

Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.1.24/ Zahájení projektu: Ukončení projektu: Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků

Měření ➲ Pro žáky 7. ročníku ZŠ Ostrava, Gen. Píky 13A ➲ Autor: Mgr. Luboš Hlaváč ➲ Měření délek Použité zdroje informací: - internet

Základní jednotka pro měření délek je 1 m Ve strojírenství jsou rozměry udávány v mm, některé závity v palcích (1´´ = 25,4 mm) Druhy měření: Přímé – přímo z měřidla odečteme naměřené hodnoty (např. ocelové měřítko, mikrometr, posuvné měřítko, …) Nepřímé – zjišťujeme zda součást leží v mezní hodnotě (např. kalibry, číselníkové úchylkoměry) 1 m = 10 dm = 100 cm = 1000 mm

Pevná měřidlaŠablony a kalibry Druhy měřidel Nastavitelná měřidla ke zjištění naměřené hodnoty délky pomocí nastavitelné stupnice (posuvné měřidlo, mikrometr) pevná rozteč rysek (skládací metr, pásmo) pro měření porovnáváním

1)Ocelové měřítko Nejjednodušší měřítko Pro měření délek 200–2 000 mm Přesnost měření 0,5 mm 2)Skládací metr Pro méně přesná měření 3)Pásma Pro měření větších délek 10–50 m Obr.7

4)Hmatadla - k přenášení rozměrů z obrobku na měřidlo Obkročná hmatadlaDutinová hmatadla

5) Posuvné měřítko a) Mechanické b) Digitálníc) Hloubkoměr Měřící základna Milimetrová stupnice Aretační šroubek

Posuvné měřidlo slouží k měření vnějších vnitřních rozměrů a hloubek

Základní části: Měřící ramena Pomocná ramena Hlavní stupnice Nonius Výstředník Hloubkoměr

Přesnost měřidla: Desetinový nonius: 9 mm hlavní stupnice je rozděleno na 10 dílků nonia ND (noniusová diference) = 1/10 = 0,1 mm Dvacetinový nonius: 19 mm hlavní stupnice je rozděleno na 20 dílků nonia ND = 1/20 = 0,05 mm Padesátinový nonius: 49 mm hlavní stupnice je rozděleno na 50 dílků nonia ND = 1/50 = 0,02 mm

Základní pravidla pro měření s posuvnými měřítky: Kontrola posuvného měřítka – obě měřící ramena musí v nulové poloze vzájemně doléhat bez průsvitu Při měření se nastavená poloha zajistí stavěcím šroubem nebo spuštěním páky výstředníku Měřte s citem Po měření se posuvné měřítko očistí a nakonzervuje Kontrola posuvného měřidla Kontrola stupnice Pomocí základních měrek v celém rozsahu stupnice Kontrola geometrických tvarů Kontrola přímosti vodících ploch – na průsvit nožovým pravítkem Kontrola kolmosti čelistí – na průsvit nožovým úhelníkem Kontrola rovnoběžností čelistí – na průsvit

Čtení naměřených hodnot s přesností 0,1 mm Zajímají nás pouze celé milimetry od začátku horní hlavní stupnice po začátek spodní malé stupnice. Na obrázku jsou dva dílky = 2 mm Zjišťujeme, která ryska spodní stupnice se kryje s ryskou horní stupnice. V našem případě se kryje devátý dílek = 0,9 mm Zápis naměřené hodnoty = 2,9 mm První krok Druhý krok Obr. 20

Přečtěte hodnotu: 26 mm 0,4 mm Zápis naměřené hodnoty =26,4 mm

Čtení naměřených hodnot s přesností 0,05 mm

Přečtěte hodnotu: Zápis naměřené hodnoty = 24 mm 0,7 mm 24,7 mm

Čtení naměřených hodnot s přesností 0,02 mm Zápis naměřené hodnoty = 19,36 mm 1 dílek noniusové stupnice odpovídá 0,02 mm

Přečtěte hodnotu: 0,36 mm 13 mm Zápis naměřené hodnoty =13,36 mm

7)Mikrometry Druhy: 1. Třmenový mikrometr Třmenový mikrometr digitální 2. Mikrometrický odpich 3.Mikrometrický hloubkoměr

Třmenový mikrometr Základní části 1 – třmen 2,3 – dotyky 4 – aretační šroub 5 – trubka 6 – bubínek 7 - řehtačka Přesnost měřidla 0,01 mm Mikrometrický šroub 0,5 mm Rozsah měřidel 0–25 mm, 25–50 mm 50–75 mm, 75–100 mm 100–125 mm

Měření třmenovým mikrometrem s přesností 0,01 mm Horní stupnice – odečítáme celé milimetry Dolní stupnice – odečítáme polovinu milimetru. Každý dílek stupnice odpovídá 0,5 mm Otočná stupnice – odečítáme setiny milimetry Bubínek je rozdělen na 50 dílků Naměřená hodnota: 9 + 0,24 = 9,24 mm

Přečti hodnotu: 5 0,5 0,28 Zápis naměřené hodnoty = 5, 78 mm

Měření třmenovým mikrometrem s přesností 0,001 mm 5 0,28 0,5 0,003 Naměřená hodnota:5 + 0,5 + 0,28 + 0,003 = 5,783 mm