Weil, Gotshal & Manges 12/11/2015 Footer / document number goes here 1) I Komise se může mýlit – ke kauze Expedia 2) Když dva dělají totéž není to totéž.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení o předběžné otázce © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Advertisements

Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Spolupráce v oblasti justice Prosinec Civilní vs. Trestní právo Do Lisabonské smlouvy rozlišné režimy Do Lisabonské smlouvy rozlišné režimy Úprava.
Aktuálne trendy v súťažnom práve Novinky v súťažnom práve – ČR
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Modernizace procesních předpisů EU pro veřejnou podporu Ondřej Dostal Stálé zastoupení ČR při EU.
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Řešení protisouztěžních opatření orgánů.
Veřejná podpora a infratruktura Praha JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda ÚOHS.
Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Novela OHS zákonem č. 155/2009 Sb.
Vztah sektorové regulace a soutěžní politiky
Judikatura SDEU (Nezákonná) správní praxe
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Soukromé prosazování soutěžního práva v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12.
BRUSEL Ia Tomáš Břicháček Seminář ČAK Uznávání a výkon.
1 RPM Česká praxe Robert Neruda místopředseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Ještě jedna novela OHS Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
IFA Česká republika 1 International Fiscal Association, Česká republika Mezinárodní spolupráce v oblasti DPH a judikatura Nejvyššího správního soudu Václav.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Judikatorní mezníky uplynulého roku Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Oznamovací povinnost správních orgánů podle nařízení 764/2008 ProCoP setkání
JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
1 Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup Milan Brouček hlavní ekonom Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
IFA Česká republika 1 Aktuální judikatura NSS 8. prosince 2009 Václav Pátek.
DOVOLÁNÍ jako mimořádný opravný prostředek (§§ 236 – 243d)
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
Svatomartinská konference ENERGETIKA Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
Kriminalizace kartelů Mgr. Luděk Vrána, advokát Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Brno,
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Úřad a Vy Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Weil, Gotshal & Manges 13/05/2015 Footer / document number goes here Ekonomické posuzování vertikálních dohod – příběh piva JUDr. Jiří Kindl, M.Jur., Ph.D.,
2. Správní trestání a správní delikty
Metodický pokyn jako hypotéza VP normy um ě lé rozlišování dohod omezujících sout ě ž na cílové a dopadové? rezignace na ř ízení (prioritizace) obrana.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Svatomartinská konference 2015 Trendy a vývoj soutěžního práva Michal PETR.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
WORKSHOP „Prioritizace“ a pravidlo „De Minimis“ Kamil Nejezchleb Svatomartinská konference
Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. Karolíny Světlé 301/8, Praha 1 tel.: , fax:
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
OD KORUPCE K INTEGRITĚ Plnění protikorupční strategie v oblasti veřejných zakázek malého rozsahu Lenka Matějková Odbor pro koordinaci boje s korupcí Úřad.
Evropská ekonomická integrace podnikový pohled 4. seminář
„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
JUDr. Simeona ZIKMUNDOVÁ
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Ochrana osoby dotčené požadovanou informací
Česká inspekce životního prostředí
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Spolupráce v oblasti justice
Umisťování staveb.
Správní právo procesní
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Hospodářská soutěž v EU
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Budoucnost „data retention“
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Weil, Gotshal & Manges 12/11/2015 Footer / document number goes here 1) I Komise se může mýlit – ke kauze Expedia 2) Když dva dělají totéž není to totéž – „prioritizace“ v ČR a EU JUDr. Jiří Kindl, M.Jur., Ph.D., advokát Svatomartinská konference, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Brno Workshop 2: „PRIORITIZACE“ A PRAVIDLO DE MINIMIS

Weil, Gotshal & Manges LLP 2 Kauza Expedia – de minimis a cílové dohody (1) ■ Historicky poměrně ustálené (přinejmenším v doktríně), že doktrína de minimis se může uplatnit ve své obecné podobě i na tzv. cílové dohody. ■ V návaznosti na rozsudek SDEU ve věci C-226/11, Expedia vydala Komise v roce 2014 nové de minimis oznámení. ■ V něm výslovně s odkazem na rozsudek ve věci Expedia uvedla, že dohody s účelem narušit hospodářskou soutěž, které mají vliv na obchod mezi členskými státy, představují výrazné omezení hospodářské soutěže, pročež se na ně mj. nikdy nemůže uplatnit „bezpečný přístav“ (safe harbour) stanovený v de minimis oznámení. ■ Paralelně vydala Komise i staff working document, v němž vymezuje svůj postup k určování cílových dohod – vychází přitom primárně z jejich formálních znaků (cenové kartely, výměna citlivých informací o budoucnosti, rozdělení trhu …). ■ Vykládá si však Komise rozsudek SDEU v kauze Expedia správně?

Weil, Gotshal & Manges LLP 3 Kauza Expedia – de minimis a cílové dohody (2) ■ Proč Komise pomíjí starší rozsudky (např. ESD 5/69, Völk v. Vervaecke) svědčící o opaku? Proč se s nimi ostatně nevypořádal SDEU v kauze Expedia? ■ Odpověď: ■ Komise nevykládá rozsudek v kauze Expedia správně! Daný rozsudek nelze považovat za dostatečný precedent pro překonání předchozích rozsudků, a to zejména v situaci, kdy se s předchozí judikaturou nijak nevypořádal (a kdy sám není jednoznačný). ■ Pokud je rozsudek čten ve správném kontextu (včetně stanoviska generální advokátky Kokott, které mu předcházelo), je zjevné, kde došlo k „chybě“. Generální advokátka sice připustila aplikaci doktríny de minimis i na cílové dohody, avšak s tím, že ji je možno aplikovat méně striktním způsobem (s tím lze souhlasit), a následně uvedla, že u dohod, které mají znatelný vliv na obchod, je možno presumovat, že mají i znatelný vliv na soutěž (s čímž nelze souhlasit). ■ SDEU tuto chybu v zásadě převzal. Komise ji pak též převzala do soft-law de minimis oznámení. ■ Srov. také rozsudek SDEU ve věci C-67/13 P, Groupement des cartes bancaires

Weil, Gotshal & Manges LLP 4 Kauza Expedia – de minimis a cílové dohody (3) ■ Jak z toho ven? Jak to prakticky řešit? ■ Odpověď: ■ Soft-law oznámení Komise není externě závazné (a to ani pro ÚOHS). ■ Doktrína de minimis v § 3 odst. 1 OHS je obecná (nerozlišuje cílové a efektové dohody). ■ ÚOHS by tedy měl případnou bagatelnost posoudit i u cílových dohod, byť tak může činit méně striktně, než u efektových dohod. ■ V čem spočívá „menší striktnost“? => Posouzení znatelnosti vlivu na soutěž má dvě roviny: (i) kvalitativní (povaha narušení) a (ii) kvantitativní (rozsah narušení). U cílových dohod je kvalitativní rovina dána prakticky bez dalšího a stačí zkoumat kvantitativní rovinu. Srov. Ortiz Blanco, L. Market Power in EU Antitrust Law. Hart Publishing, 2012, s. 28 an. ■ Navíc u vnitrostátních dohod nemůže ÚOHS dělat zkratku „má to vliv na obchod, tudíž i narušuje“. ■ Důležité si uvědomit, že dohody mimo bezpečný přístav de minimis oznámení nejsou zakázané. I u nich to musí ÚOHS/Komise doložit a prokázat. Je dána možnost pro aplikaci de minimis doktríny v její obecné rovině.

Weil, Gotshal & Manges LLP 5 „Prioritizace“ v ČR a EU (1)  Ustanovení § 21 odst. 2 OHS: Úřad může řízení nezahájit, není-li na jeho vedení veřejný zájem s ohledem na nízkou míru účinku na hospodářskou soutěž (plus demonstrativní kritéria). Soft-law oznámení ÚOHS z  Jen vazba na účinek na soutěž. Slabší doktrína de minimis vyhozena dveřmi, leze oknem?  Na unijní úrovni – není legislativně upraveno. Uznáno ale judikatorně, že Komise může odmítnout stížnost mj. na základě „nedostatku unijního zájmu“ (např. věc T-24/90 Automec II).  I na unijní úrovni soft-law vysvětlení (zejm. Notice on the handling of complaints) – nejde jen o závažnost a rozsah narušení soutěže, ale zejména možnost řešit to u jiných orgánů, náročnost vyšetřování, chování narušitele, vytíženost Komise atd.

Weil, Gotshal & Manges LLP 6 „Prioritizace“ v ČR a EU (2)  Základní rozdíl v ČR a EU:  Substantivně: Proč je § 21 odst. 2 OHS omezen jen na „účinek na soutěž“? Proč není explicitně přiznáno, že jde o efektivitu využití zdrojů?  Procesně: Proti rozhodnutí Komise o odmítnutí stížnosti (i na základě nedostatku zájmu EU) se lze soudně bránit (a lze mít úspěch v případě, že není ze strany Komise náležitě posouzeno a odůvodněno – srov. např. věc T-427/08 CEAHR proti Komisi). V ČR se nelze proti odložení podnětu nijak účinně soudně bránit (a to ani ze strany stěžovatele, ani ze strany šetřeného soutěžitele) – srov. např. NSS č.j. 30 A 81/ z (MERO ČR).  Kombinace těchto odlišností v ČR není vhodná! Problém zejména s nepřezkoumatelností „předběžných“ závěrů ÚOHS, které mohou mít význam přesvědčivosti v civilní litigaci (ať už jedním či druhým směrem). Problém s legitimními očekáváními.

Weil, Gotshal & Manges LLP 7 Dále k nastudování …  Kauza Expedia:  Kindl, J. Protisoutěžní cíl a účinek ve světle poslední judikatury Soudního dvora EU. Antitrust, 2014, č. 4, s. 135  King, S. How appreciable is object? The de minimis doctrine and Case C-226/11 Expedia Inc v Autorité de la concurrence, European Competition Journal, 2015, Sv. 11, č. 1, s. 1  Prioritizace:  Petr, M. O prioritách. Antitrust, 2012, č. 3, s. 93  Raus, D. Nový rok správných soutěžáků. Antitrust, 2012, č. 4, s. 133  Kerse & Khan on EU Antitrust Procedure. 6th edn. Sweet & Maxwell, 2012, s

Weil, Gotshal & Manges LLP 8 RÁD ZODPOVÍM PŘÍPADNÉ DOTAZY