Sklo, výroba skla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Číslo dum: VY_32_INOVACE_CHE_1_49.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
KLADÍ Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY _32_INOVACE_ENV_18.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Odraz světla na rovinném zrcadle
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sádra, vápno, cement Autor: Mgr. Alena Víchová
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
Výstupní zařízení – druhy tiskáren
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
BRÁNA, základní škola a mateřská škola Kollárova 456, Nová Paka
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výroba nápojových prášků
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_200 Tomáš Nový osmý kraje ČR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Anorganická chemie Autor: Mgr. Alena Víchová
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Hořčík, vápník Autor: Mgr. Alena Víchová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
FEIDIÁS SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
ARCHITEKTURA ZA VLÁDY PERIKLA
Měření elektrického proudu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
BRÁNA, základní škola a mateřská škola Kollárova 456, Nová Paka
INDEX LOMU Autor: Mgr. Alena Víchová
Výroba dezertních hmot 2
Minerální látky jako podmínka života
Tepelné motory Autor: Mgr. Alena Víchová
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
01 VY_32_INOVACE_B–06–01 Název a adresa školy:
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
SOCHAŘSTVÍ 2. KLASICKÉ OBDOBÍ 4. st. př. n. l.
Magnetická indukce Název školy
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Teplotní objemová roztažnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Závislost elektrického odporu
EU peníze středním školám – digitální učební materiál
Střední škola obchodně technická s. r. o.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Sklo, výroba skla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_CHE_1_49 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Historie výroby skla 3000 let př. n. l. - vznik výroby skla v Egyptě kolem roku 0 - Féničané vyrobili sklářskou píšťalu - výroba foukaného skla Asyřané a Babyloňané -výroba křišťálu Římané - rytí, broušení, malování, zlacení 13. stol. - benátská zrcadla poč. 15. stol. - výroba skla v Čechách 16. stol. - české sklo na úrovni skla benátského

Sklárny v ČR Valašské Meziříčí, Karolinka u Vsetína, Vrbno pod Pradědem, Jablonec, Nový Bor, Železný Brod Významní čeští skláři - umělci: Bořek Šípek, Ivo Rozsypal, Oldřich Plíva, Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová

Výroba skla - suroviny Hlavní: kyselé - sklářský křemičitý písek SiO 2 zásadité - vápenec CaCO 3 soda Na 2 CO 3 potaš K 2 CO 3 Pomocné: zakalující čeřící barvící odbarvující

Výroba skla - postup Smícháním surovin vznikne sklářský kmen, ten se taví ve sklářských pecích při teplotě ˚C Tavenina - sklovina se zpracovává foukáním, litím, tažením, válcováním nebo lisováním Výroba skla: strojová ruční ( sklářská píšťala, kleště apod. )

Zdobení skla Výrobky se chladí v chladících pecích, kde se postupně snižuje teplota, aby sklo neprasklo a po vychlazení se mohou dále zdobit. Zdobení: broušení - brusné stroje - ornamenty rytí - rytecká kolečka punktování - tečkování hrotem diamantu

Zdobení skla pískování - pomocí pískovací pistole stříká proud písku na sklo a vytváří jemné efekty leptání - sklo se pokryje voskem, do kterého se vyryjí místa, která je nutné leptat. Poté je nanesena kyselina fluorovodíková HF, ta vytváří obrazce s různou hloubkou malování - speciální barvy na sklo, akryl, zlato, stříbro

Sklo ve výtvarné tvorbě materiál pro plastiky architektura vitráže - vznik ve 13. stol., obrazy z barevných sklíček, která jsou spojena kovovou konstrukcí nebo mříží ( olovo )

Zdroje Banýr, Beneš a kolektiv, Chemie pro střední školy, SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 1996 Kresba: vlastní