Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_ROMANSKY_SLOH Název materiálu:Románský sloh Předmět:Výtvarná výchovaRočník:4. Časová dotace:90 minutDatum ověření: Jméno autora:Mgr. Martina Macíčková Klíčová slova:Románský sloh, románské umění, architektura, malířství, rotunda, hrad Výchovné a vzdělávací cíle:Žák se seznamuje s uměleckým románským slohem. Rozvíjené klíčové kompetence: Kompetence k učení Kompetence pracovní Anotace, metodický list: Pomocí interaktivního zobrazení se žák seznamuje s románskou architekturou a malířstvím. Ve výtvarné výchově pak tvoří vysněný hrad. Použité zdroje:Vlastní text
Umění je staré jako lidstvo samo. Člověk se vytvářením uměleckého díla realizuje, vkládá do něj své city, pocity, postoj ke světu a podobně.
Románské umění
10. – 13. století Lidé žili v údolí řek, začaly se stavět kamenné hrady, kostely a kláštery. Zdi byly silné, z kamenů, okna malá a nízká, zasklívala se pouze ve velkých kostelích. Typické stavby byly rotundy (kruhovité kostely).
Stavby církevní: kostely a kláštery Typické stavby byly rotundy (kruhovité kostely). Stavby světské: šlechtické hrady, opevnění, městské domy Stavby působí jako sestava těles (hranol, jehlan, válec, kužel).
Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě Rotunda sv. Jiří na Řípu
Hrad Vildštejn: Zřícenina nejstaršího hradu u nás Přimda v okrese Tachov:
Kostely byly zdobeny nástěnnými malbami s biblickými náměty. Rozvíjela se knižní malba. Nástěnné malby rotundy sv. Kateřiny Vyšehradský kodex
Vysněný hrad Na čtvrtku A3 si ve spodní části naneste temperové barvy přímo z tuby. Pomocí nastříhaných obdélníků (různých velikostí) z kartonu roztírejte barvy směrem nahoru, vznikají jednotlivé věže hradu. Udělejte také několik vodorovných čar. Detaily hradu dokreslete černým tenkým fixem.
9iny&hl=cs&tbo=d&biw=1272&bih=639&tbm=isch&tbnid=b1kshZC_kiBAQM:&imgrefurl= akamera.ceskatelevize.cz/article.asp%3Farticle_id%3D135&docid=J24mf- aAp3FB4M&imgurl= JPG&w=420&h=315&ei=3G8FUdKQEIPE0QXW8YGgAg&zoom=1&iact=rc&dur=735&sig= &page=1&tbnh=149&tbnw=200&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:0,i:79&tx=140& ty=92 h=639&tbm=isch&tbnid=Wc1MMDIh5qTAeM:&imgrefurl= promenach- staleti&docid=4WDo8J8TCkedxM&imgurl= =600&ei=wHAFUb2QKKi00QW1v4DwDg&zoom=1&iact=hc&vpx=874&vpy=29&dur=125&hovh=194& hovw=259&tx=143&ty=127&sig= &page=1&tbnh=137&tbnw=203&start =0&ndsp=25&ved=1t:429,r:6,s:0,i:97 20.JPG 20.JPG