NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_10_LITERATURA PRO DĚTI_PŘÍBĚH S DĚTSKÝM HRDINOU ČÍSLO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AnotacePracovní listy jako příprava pro práci v terénu. Seznamují žáky se základními pojmy a regionální tematikou. Vycházka do přírody, fotodokumentace,
Advertisements

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek Autor: Marcela Ivanenková Číslo šablony: III/2 Datum: Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_Vl.4.r.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Literatura pro děti 2 VY_32_INOVACE_11 Sada 7 Čtení a literární výchova Autor: Dana Doležalová ZŠ a MŠ Dešná IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Název školy: Základní škola Sadská Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Pohádka 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Astrid Lindgrenová VY_32_INOVACE_XVI-B-06. Astrid Lindgrenová narodila se v roce 1907 zemřela v roce 2002 Švédská spisovatelka.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
WORD Číslování stránek
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_06   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Spisovatelé a ilustrátoři
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Má země Česká republika.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
Věcné učení První pomoc
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Návykové látky Alkohol
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_10_LITERATURA PRO DĚTI_PŘÍBĚH S DĚTSKÝM HRDINOU ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

ANOTACE: Prezentace vede k vymezení pojmu příběh s dětským hrdinou a k seznámení s některými autory a jejich díly. JAZYK:Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Umí charakterizovat prózu s dívčí hrdinkou a uvede příklady. KLÍČOVÁ SLOVA: Mark Twain, Erich Kästner, Bohumil Říha, Helena Šmahelová, Eduard Petiška, Martina Drijverová, Astrid Lindgrenová. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace DRUH INTERAKTIVITY: Kombinace CÍLOVÁ SKUPINA:Žák STUPEŇ A TYP VZDĚLÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň TYPICKÁ VĚKOVÁ SKUPINA let

Příběhová próza s dětským hrdinou patří vedle pohádek k těm nejvyhledávanějším a nejčtenějším. Zobrazuje dětského hrdinu zejména v typickém prostředí rodiny a školy. Ukazuje různé modelové situace, v nichž se může čtenář ocitnout, a tak mu dává možnost identifikace a reflexe vlastní zkušenosti. Příběhová próza nabízí čtenáři odpovědi na problémy, s nimiž se setkává.

Ve 2. pol. 19. stol. zaznamenáváme vznik řady románových děl, v nichž se objevuje ústřední postava dítěte např. Ch. Dickens: Oliver Twist, ) Johanna Spyriová Heidi, děvčátko z hor (1881) Tato díla nebyla určena přímo dětem, ale se stala složkou dětské literatury.

K nejvýznamnějším dílům Marka Twaina patří 2 romány, které byly určeny i dětem: Dobrodružství Toma Sawyera (1876) a Dobrodružství Huckleberryho Finna (1885). Přímo pro děti napsal prózu Princ a chuďas (1881). Edmondo de Amicis (1846 – 1908) Srdce - próza určená dětem a mládeži je zakladatelským dílem v oblasti moderní prózy se školskou tematikou.

charakteristické rysy nové sovětské produkce pro děti můžeme doložit na tvorbě Arkadije Gajdara Timur a jeho parta (1940), Čuk a Gek (1939). 1. pol. 20. stol. chlapecké party spjaté tajnými přísahami či společným tajemstvím, dobrodružnost a romantika, hodnoty přátelství Ericha Kästnera detektivně laděné prózy Emil a detektivové (1928) Emil a tři dvojčata (1934)

meziválečná tvorba zvýrazňovala díla socialisticky realistická J. V. Pleva - Malý Bobeš, 3 díly, Marie Majerové - Bruno čili Dobrodružství německého chlapce v české vesnici, 1930

detektivní prózy Václav Řezáč - Kluci, hurá za ním (1933) Poplach v Kovářské uličce (1934), dobrodružně laděný román Františka Langra - Bratrstvo bílého klíče (1934) Velké popularity dosáhla Klapzubova jedenáctka (1922) Eduarda Basse Během okupace Karel Poláček - Bylo nás pět (1945)

po roce 1945 témata fašistické okupace, odboje a partyzánských bojů: Josef Věromír Pleva: novela Budík (1948), Bohumil Říha: román Na útěku (1946, r pod názvem Stázka), Kamila Sojková: Janíček (1947), Zdeňka Bezděková: Říkali mi Leni (1948) osudy malého děvčátka zavlečeného na převychování do německé rodiny.

2. polovina 50. let začíná se prosazovat hodnotná původní próza. B. Říha - Honzíkova cesta (1954) Jan Ryska - Anička a její přátelé (1960), Anička z 1. A (1962)

Druhá polovina 60. let proměňuje se pojetí dětského příběhu. Ota Hofman - Útěk (1966), Králíci ve vysoké trávě - (1962) Kamil Bednář - Děvčátko z Itálie Prózu v tradičním epickém rozměru nadále píše H. Šmahelová -

J. Ryska - Martin v ráji, Kluk jako jehla E. Petiška – Martínkova čítanka (1971), Alenčina čítanka (1982), Anička malířka (1985) Dynamicky se rozvíjí próza adresovaná začínajícím čtenářům.

70. léta K nejvýraznějším reprezentantům příběhů pro děti patřil Bohumil Říha - Jak jel Vítek do Prahy, Vítek je zase doma, Vítek na výletě ( ) Eva Bernardinová - Kluci, holky a Stodůlky (1975, 1978), Eliška Horelová Znáte Tománka? (1981), Tománek je rád na světě (1985), Markéta Zinnerová Děti z Pařízkova (1974), Tajemství proutěného košíku (1978), Indiáni z Větrova (1979), Hana Doskočilová Posledního kousne pes (1975)

Konec 70. let Martina Drijverová - vychází od dětského hrdiny a konfrontuje ho s okolním světem Táta nemá smutky rád (1985) Olga Hejná – Petrklíče (1981), Jozefínka (1985),

v 2. polovině 80. let kriticky obracely k ohroženým hodnotám rodinných i obecně mezilidských vazeb Valja Stýblová: Princ a skřivánek, 1985), Zuzana Nováková: Mít svoje vlastní zvířátko, 1989).

80. a 90. léta se literatura pro děti a mládež potýkala především s problémem hodnotových kritérií. Za přínos příběhové próze usilující opravdově uchopit životní pocity současného dítěte lze považovat prózu Sísa Kyselá (1988), v níž Martina Drijverová vytvořila nový typ dětského hrdiny - outsidera Jendu Placku. Obdobný typ protagonisty vykresluje i ve své další próze Zajíc a sovy (1990).

Próza ze života dětí začíná v posledních letech brát v potaz i závažné problémy dříve obcházené či tabuizované Ivona Březinová: Začarovaná třída (2002), Lentilka pro dědu (2006)

Jednou z nejvýznamnějších představitelek příběhové prózy s dětským hrdinou je Astrid Lindgrenová slavná švédská autorka Pipi Dlouhá Punčocha (1945), Děti z Bullerbynu (1947, loupežnický román Ronja, dcera loupežníka(1981), Madynka (1960), na ni navazuje Madynka zachránkyně (Praha: Albatros, 1999), motiv smrti zpracovala v knize Bratři Lví srdce, 1973)

Použité zdroje:  vlastní fotografie  Spyriová, J.: Heidi, děvčátko z hor  Twain, M.: Dobrodružství Toma Sawyera a Huckleberryho Finna  Amicis, E.: Srdce  Gajdar, A.: Čuk a Gek  Kästner, E.: Emil a detektivové  Pleva, J.V.: Malý Bobeš  Řezáč, V.: Poplach v Kovářské uličce  Bass, E.: Klapzubova jedenáctka  Poláček, K.: Bylo nás pět  Říha, B.: Stázka  Bezděková, Z.: Říkali mi Leni  Říha, B.: Honzíkova cesta  Ryska, J.: Anička z 1.A  Bednář, K.: Děvčátko z Itálie  Šmahelová, H.: Dobrá mysl  Šmahelová, H.: Mládí na křídlech  Šmahelová, H.: Magda  Šmahelová, H.: Velké trápení

 Ryska, J.: Martin v ráji  Ryska, J.: Kluk jako jehla  Petiška, E.: Martínkova čítanka a dvě klubíčka pohádek  Petiška, E.: Alenčina čítanka  Petiška, E.: Anička malířka  Říha, B.: jak jel Vítek do Prahy  Horelová, E.: Kluci, holky a Stodůlky  Zinnerová, M.: Tajemství proutěného košíku  Doskočilová, H.: Posledního kousne pes  Drijverová, M.: Táta nemá smutky rád  Hejná, O.: Petrklíče  Nováková, Z.: Mít svoje vlastní zvířátko  Drijverová, M.: Sísa kyselá  Drijverová, M.: Zajíc a sovy  Březinová, I.: Lentilka pro dědu  Lingrenová, A.: Děti z Bullerbynu  Lingrenová, A.: Pipi Dlouhá punčocha  Lingrenová, A.: Ronja, dcera loupežníka  Lingrenová, A.: Madynda  [cit ].