VY_32_INOVACE_01- 11 _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Advertisements

Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Výpočty z chemických rovnic
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Látkové množství - procvičování
Látkové množství VY_32_INOVACE_G1 - 05
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Typy chemických reakcí
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických výpočtech Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák přečte chemické.
Výpočty z chemických rovnic
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o reakcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák vyčíslí správně základní.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
CHEMICKÉ REAKCE A ROVNICE
Látkové množství, molární hmotnost
Látkové množství, molární hmotnost
CHEMICKÉ VÝPOČTY. Značí se A r Určí se z periodické tabulky. Jednotkou je 1/12 hmotnosti atomu uhlíku. A r (H) = 1 A r (O) = 16.
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_59.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu významu látkového množství,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
ŠablonaIII/2číslo materiálu394 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Molární hmotnost - důležitá charakteristika prvků a sloučenin (nalezneme ji v chemických tabulkách) (Vyjadřuje vlastně, kolik gramů váží 1 mol určité.
Molární hmotnost, molární objem
Chemické výpočty RZ
Výpočtové úlohy v chemii
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Výpočty z chemických rovnic
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic II Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s postupy při řešení příkladů na výpočty z chemických.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Chemické výpočty Řešení příkladů
Avogadrův zákon.
Stavová rovnice ideálního plynu
Výpočty z chemických rovnic
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
VY_32_INOVACE_16_20_Látkové množství,molární hmotnost
Vyrovnávání chemických rovnic
Výpočty z chemických rovnic
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Výpočty z rovnic.
Výpočty z chemických rovnic
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických rovnic. Obsahuje výkladovou část a řešené vzorové příklady. Autor Mgr. Anna Dostálová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák dokáže řešit jednoduché příklady na výpočty z chemických rovnic. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Chemická rovnice, molární hmotnost, látkové množství Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Aktivita / Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední vzdělávání Typická věková skupina 16 let / 1. ročník Datum vytvoření

Chemická rovnice symbolický zápis, který vyjadřuje průběh chemické reakce musí odpovídat zákonu zachování hmotnosti  počet atomů jednotlivých prvků musí být na obou stranách rovnice stejný toho docílíme doplněním stechiometrických koeficientů (tj. rovnice musí být „vyrovnaná“)

Výpočty z chemických rovnic příklady typu  jaké množství produktu vznikne z daného množství výchozí látky  jaké množství výchozí látky potřebujeme na přípravu daného množství produktu  jaké množství určité látky přesně zreaguje s daným množstvím jiné látky

Výpočty z chemických rovnic dva způsoby řešení  trojčlenka – podobný postup jako u výpočtů ze vzorců, vhodná pro řešení jednoduchých příkladů  pomocí látkového množství – hlavně při řešení složitějších příkladů

Kolik gramů sulfidu sodného vznikne při reakci tří gramů sodíku se sírou?  Napíšeme rovnici reakce a vypíšeme známé údaje: 2 Na + S  Na 2 S  Sestavíme trojčlenku: 3 g Na …………………………… ,99 g mol -1 x g Na 2 S…………………….…….. 78,05 g mol -1  Při reakci vznikne 5,1 g Na 2 S. Příklad 1 stechiometrický koeficient v rovnici m Na 2 S = ?m Na = 3 g M Na = 22,99 g mol -1 M Na 2 S = 78,05 g mol -1

Příklad 1 Druhý způsob řešení:  Vypočítáme látkové množství sodíku:  Vypočítáme látkové množství sulfidu sodného (pomocí poměru koeficientů v rovnici):  Dopočítáme požadovanou veličinu:  Při reakci vznikne 5,1 g Na 2 S.

Kolik gramů hořčíku musíme rozpustit v kyselině chlorovodíkové, aby se uvolnilo 10 litrů vodíku (za normálních podmínek)?  Napíšeme rovnici reakce a vypíšeme známé údaje: Mg + 2 HCl  MgCl 2 + H 2  Sestavíme trojčlenku: 10 l H 2 …………………………….. 22,41 dm 3 mol -1 x g Mg ………………………….…. 24,31 g mol -1  Musíme rozpustit 10,8 g hořčíku. Příklad 2 Pokud ve výpočtu figuruje objem (plynu), místo molární hmotnosti použijeme molární objem! V H 2 = 10 lm Mg = ? M Mg = 24,31 g mol -1 V m = 22,41 dm 3 mol -1

Příklad 2 Druhý způsob řešení:  Vypočítáme látkové množství vodíku:  Vypočítáme látkové množství hořčíku (pomocí poměru koeficientů v rovnici):  Dopočítáme požadovanou veličinu:  Musíme rozpustit 10,8 g hořčíku.

Použitá literatura:  MAREČEK, Aleš; HONZA, Jaroslav. Chemie pro čtyřletá gymnázia: 1. díl. Olomouc: NAKLADATELSTVÍ OLOMOUC s. r. o., 2004, ISBN  MAREČEK, Aleš; HONZA, Jaroslav. Chemie: Sbírka příkladů pro studenty středních škol. Brno: Proton, 2001, ISBN  vlastní tvorba autora Molární hmotnosti prvků:  RICHTERA, Lukáš. Periodický systém prvků. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta chemická, 2009, ISBN