BAKTERIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ – PROKARYOTA Biologie 1.ZA,SC,OS Mgr. Petra Siřínková
Advertisements

Bakterie obr. 1: Antoni van Leeuwenhoek, nizozemský přírodovědec, který první pozoroval bakterie Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
1.E Biologie.
Mikrobiologie Mikroorganismy.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Prvoci Přírodopis VY_32_INOVACE_166, 9. sada, Př3 ANOTACE
BAKTERIE Jsou to jednobuněčné organismy (tělo je tvořeno jednou buňkou), jsou všudypřítomní: vyskytují se na poušti, ve vzduchu, v moři, za polárním.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
Prokaryotická buňka.
Jednobuněčné organismy s nepravým jádrem
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Jednobuněčné organismy 1
Biologie 1.E
Bakteriální onemocnění člověka
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Bakteriální nemoci člověka
Bakterie.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
BAKTERIE.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Bakterie - nejstarší obyvatelé Země
Škola:. Základní škola Kladruby
BUŇKA.
BAKTERIE.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Opakování učiva přírodopisu 6. třída
Dělení lomených výrazů
ŽÍJÍ MEZI NÁMI BAKTERIE
BAREVNÉ TVARY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Kvasinky Zbyněk Kačírek Václav Hujíček Josef Hanzl.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_P6-001 Předmět PŘÍRODOPIS.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Bakterie. Malé organismy viditelné jen pomocí mikroskopu. Jsou to jednobuněčné organismy – jejich tělo je tvořeno jen jednou buňkou. Jsou jednodušší a.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Bakterie VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_02.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
Bakterie Přírodopis 6. třída.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
BAKTERIE = jednobuněčné organizmy - typy bakterií: - kulovité – koky
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Bakterie.
Enzymy a hormony Obr.1 – Jak fungují enzymy?
Bakterie Nikola Klaclová.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
LIŠEJNÍKY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Najdi dva stejné obrázky
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
Název učebního materiálu
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
BAKTERIE.
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola, Hradec Králové
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
BAKTERIE Jednobuněčné organismy
Transkript prezentace:

BAKTERIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Obr. 1: Rocky Mountain Laboratories, NIAID, NIH

Pokus se odpovědět na následující otázky: 1)Bakterie jsou organismy: 2)Z hlediska stavby jde o organismy: 3)Jak se jmenuje věda, která studuje bakterie? 4)Do jaké nadřazené skupiny věd patří spolu s virologií? 5)A jak se jmenuje hlavní věda studující přírodu? b) jednobuněčnéc) mnohobuněčné a) prokaryotickéb) eukaryotické a) nebuněčné BAKTERIOLOGIE MIKROBIOLOGIE BIOLOGIE

Stavba bakteriální buňky: bičík bílkovinný obal = kapsula buněčná stěna cytoplazmatická membrána cytoplazmazrna zásobních látek kruhová molekula DNA = nukleoid (chromozom) Popiš stavbu bakteriální buňky: Obr. 2: Miroslav Navrátil

Bakterie mohou mít různý tvar, jmenuj některé příklady z obrázku: KULOVITÝ - KOK PROTÁHLÝ – TYČINKOVITÉ BAKTERIE KYJOVITÝ SPIRÁLOVITÝ VLÁKNITÝ Obr. 3: Vojtech.dostal

- bakterie jsou jednobuněčné organismy - mohou žít samostatně nebo se sdružovat do řetízků Jak se označuje samostatně žijící bakterie ze skupiny koků a jak ze skupiny tyčinkovitých bakterií? Vyjmenuj řetízkovité bakterie z obou skupin: KOKKOKOBACIL, TYČINKA STREPTOKOKSTREPTOBACIL Obr. 4: Vojtech.dostalObr. 5: Vojtech.dostal

Některé bakterie jsou schopny aktivního pohybu, například bakterie LISTÉRIE. Co umožňuje pohyb téhle bakterii? bičíky Obr. 6: autor neznámý

Význam bakterií: 1)Symbiotické a neutrální bakterie - např. v tlustém střevě,dýchací soustavě nebo močové trubici člověka - u rostlin např. hlízkovité bakterie na kořenech některých rostlin → vážou dusík Co je to symbióza? 2)Rozkladné bakterie – podílejí se na vzniku humusu Co je to humus? ZBYTKY ODUMŘELÝCH ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ OBOUSTRANNĚ PROSPĚŠNÝ VZTAH MEZI DVĚMA NEBO VÍCE ORGANISMY Obr. 7: MarcoTolo

tuberkulóza salmonelóza listerióza tetanus mor zubní kaz angína průjmy 3) Bakterie způsobující nemoci: Obr. 8: Janice Carr Obr. 9: autor neznámý Obr. 10: Ras67 Yersinia pestis – bakterie způsobující mor bakterie způsobující TBC bakterie způsobující průjmy Obr. 11: Dwaipayanc

Jsem přesvědčen, že bakterie způsobují i nemoci. Jsem lékař a objevil jsem původce anthraxu i lék proti tuberkulóze. Pořád koukám do mikroskopu a co tam nevidím, nějaké mikroorganismy. VÝZNAMNÍ BAKTERIOLOGOVÉ Antoni van Leeuwenhoek Robert KochLouis Pasteur Který z vědců jako první pozoroval bakterie? Který z vědců zjistil, že bakterie mohou způsobovat nemoci? Který z vědců objevil lék a očkovací látku proti tuberkolóze? Antoni van Leeuwenhoek Robert Koch Louis Pasteur Obr. 12: J. Verkolje Obr. 13: autor neznámýObr. 14: Félix Nadar

Kultivace bakterií na krevním agaru v petriho miskách. STAFYLOKOKOVÁ INFEKCE STREPTOKOKOVÁ INFEKCE Obr. 15: Bill Branson

P _ _ I C _ _ N Při léčbě bakteriálních nemocí jsou účinná ANTIBIOTIKA. Víš, jak se jmenuje nejznámější a zároveň nejčastěji používané antibiotikum? P E N I C I L I N Příklad antibiotika - Nitrofurantoin

Shrnutí: - jednobuněčné organismy tvořené prokaryotickou buňkou - vyskytují se v půdě, ve vodě, ve vzduchu, na povrchu i uvnitř těl organismů - mohou mít např. kulovitý (koky), tyčinkovitý nebo vláknitý tvar - žijí jednotlivě nebo se mohou spojovat do řetízků či hroznovitých útvarů - mohou se pohybovat pomocí bičíků - rozmnožují se nepohlavně → dělením nebo rozpadem

Bakterie dělíme na: 1) symbiotické a neutrální bakterie (v tlustém střevě nebo na kořenech některých rostlin). 2) rozkladné bakterie → tvorba humusu. 3) bakterie způsobující nemoci např. salmonelózu, mor, choleru, tetanus, boreliózu, listeriózu nebo angínu. ANTIBIOTIKA → PENICILIN - význam pro člověka 1) výroba kvašených potravin (sýry, nakládaná zelenina, ocet, víno, jogurty, kefíry) 2) v ochraně životního prostředí (čistírny odpadních vod, likvidace ropných skvrn) 3) výroba některých léků a biologický boj proti škůdcům

Zdroje obrázků: Obr. 1: Rocky Mountain Laboratories, NIAID, NIH. Wikimedia - EscherichiaColi NIAID. [Online] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. 2: autor: Miroslav Navrátil Obr. 3, 4, 5: Vojtech.dostal. Wikimedia - Bacterial morphology diagram cs (2). [Online] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. 6: autor neznámý. Wikimedia - Listeria monocytogenes PHIL 2287 lores. [Online] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. 7: MarcoTolo. Wikimedia - Bacteroides biacutis 01. [Online] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. 8: Janice Carr. Wikimedia - Mycobacterium tuberculosis 8438 lores. [Online] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. 9: autor neznámý. Wikimedia - Listeria monocytogenes PHIL 2287 lores. [Online] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. 10: Ras67. Wikimedia - Yersinia pestis. [On line] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. 11: Dwaipayanc. Wikimedia - Shigella stool. [On line] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. 12: J. Verkolje, William Avery. Wikimedia - Antoni van Leeuwenhoek. [On line] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:.

Obr. 13: autor neznámý, Tryphon. Wikimedia - RobertKoch cropped. [On line] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. 14: Félix Nadar, Stefi. Wikimedia - Louis Pasteur. [On line] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. 15: Bill Branson. Wikimedia - Agarplate redbloodcells edit. [On line] [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.