Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Renesance a humanismus v Evropě Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 1. Časová dotace: 30 minut Vzdělávací cíl: Uvedení do období renesance a humanismu v Evropě, seznámení se společenskou situací, uměním a myšlenkovými proudy tohoto období. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky. Využití mezipředmětových vztahů – souvislost s předmětem Dějiny výtvarné kultury.
Renesance a humanismus v Evropě poč. 14. st. – poč. 17. st.
Společensko-historické pozadí silný vliv církve ustupuje, církevní učení zkoumáno rozumem → náboženské nepokoje důraz na člověka jako jednotlivce zámořské plavby, rozvoj měst → rozkvět obchodu, hospodářský vzestup → kulturní rozmach nové vynálezy, poznávání vesmíru r vynález knihtisku – Johann Gutenberg
Renesance fr. renaissance = znovuzrození, obrození umělecký a myšlenkový směr v Evropě vznik v Itálii ve 14. století překonala středověké myšlení, obrací se zpět k antickým ideálům (stát, právo, umění) oslavuje optimismus, radosti pozemského života (х středověk: strach z Boha, posmrtný život)
Renesanční člověk renesance obdivuje všestrannost → renesanční člověk všestranně nadaný vzdělaný v mnoha oborech umí se radovat ze života např. Leonardo da Vinci – malíř, sochař, vynálezce
Renesanční umění bazilika sv. Petra v Římě
Michelangelo Buonarroti
Leonardo da Vinci
Humanismus lat. humanus = lidský myšlenkový směr důraz na člověka, jeho schopnosti a rozum, na lidskou svobodu a důstojnost zájem o vzdělání, poznání latina, řečtina, hebrejština – zájem číst staré texty v originále ad fontes = k pramenům vliv antiky mohou být tyto myšlenky aktuální i dnes?
Reformace další způsob překonání středověkého myšlení úsilí o nápravu církve a společnosti snaha o návrat k původnímu stavu – k ideálům prvotní církve (chudoba, poslušnost, mravní zákony) období náboženských nepokojů – vznik protestantských církví Jan Hus, Martin Luther, Jean Calvin vychází z Bible → studium biblického textu v originále
K zamyšlení: Pokuste se vyjádřit, co mají renesance, humanismus a reformace společného a v čem se liší.
K zamyšlení – odpověď: společné rysy: překonání středověkého myšlení zájem o antiku, o četbu textů v originále důraz na člověka rozdílné rysy: renesance – radost, optimismus, světská témata humanismus – hlavně vzdělání, poznání reformace – zaměřená na nápravu církve
Literatura: Bláhová, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol. Učebnice. Zkrácená verze. Didaktis: Brno, Horáková, Michaela – Kysučan, Lubor. Literatura I. Výklad, interpretace, literární teorie. Scientia: Praha, Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. Didaktis: Brno, 2002.
Zdroje obrázků: Bazilika sv. Petra v Římě, autor fotografie: Karelj, Public Domain, pg?uselang=cs. pg?uselang=cs Bazilika sv. Petra v Římě – interiér, autor fotografie: Karelj, Public Domain, ang=cs. ang=cs Bazilika sv. Petra v Římě – interiér II, autor fotografie: Karelj, Public Domain, Michelangelo Buonarotti: Stvoření Adama, Public Domain, _Creation_of_Adam.jpg?uselang=cs. _Creation_of_Adam.jpg?uselang=cs
Zdroje obrázků: Michelangelo Buonarotti: Poslední soud, Public Domain, _Fresco_of_the_Last_Judgement.jpg?uselang=cs. _Fresco_of_the_Last_Judgement.jpg?uselang=cs Michelangelo Buonarrotti: Pieta, autor fotografie: Stanislav Traykov, licence Creativ Commons BY 2.5, 50.jpg?uselang=cs jpg?uselang=cs Michelangelo Buonarroti: David, autor fotografie: Moriori, Public Domain, ?uselang=cs. ?uselang=cs Leonardo da Vinci: Madona ve skalách, Public Domain, _Virgen_de_las_Rocas_%28Museo_del_Louvre,_c._1480%29.jpg? uselang=cs. _Virgen_de_las_Rocas_%28Museo_del_Louvre,_c._1480%29.jpg? uselang=cs
Zdroje obrázků: Leonardo da Vinci: Poslední večeře, Public Domain, es_2_nowatmrk.jpg?uselang=cs. es_2_nowatmrk.jpg?uselang=cs Leonardo da Vinci: Mona Lisa, Public Domain, Leonardo da Vinci: Vitruvian, Public Domain, Leonardo da Vinci: návrh helikoptéry, Public Domain, elang=cs. elang=cs