České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference
Publikace OECD Education at a Glance 2008 vydávána OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj) od konce 80. let údaje za školní/akademický rok 2005/06 údaje za finanční rok 2005 další údaje za rok 2006 výsledky PISA 2006 datové podklady vystaveny na výsledky PISA 2006 vystaveny na uvolnění dat v 11:00
KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A1 NA KTERÉ ÚROVNI DOSPĚLÍ STUDOVALI? podíly obyvatel podle nejvyššího dosaženého vzdělání (2006)
KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A1 PODÍL OBYVATEL S TERCIÁRNÍM VZDĚLÁNÍM A VYSOCE KVALIFIKOVANÉ PROFESE na trhu práce v zemích OECD působí ve vysoce kvalifikovaných pozicích 85 % obyvatel s vysokoškolským vzděláním –v ČR pracuje ve vysoce kvalifikovaných pozicích 95 % obyvatel s vysokoškolským vzděláním vysoce kvalifikované pozice tvoří v zemích OECD 42,5 % pozic na trhu práce a v zeních OECD je 27 % obyvatel s terciárním vzděláním –v ČR tvoří kvalifikované pozice 40 % pozic na trhu práce v porovnání s 14 % obyvatel s terciárním vzděláním
KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A2 KOLIK STUDENTŮ UKONČÍ SEKUNDÁRNÍ VZDĚLÁNÍ ? ve 22 z 24 zemí OECD převyšuje míra graduace vyššího sekundárního vzdělání 70 % –v ČR se jedná o 90 % míra graduace vyšší sekundární úrovně je vyšší u žen než u mužů ve 22 z 24 zemí OECD většina studentů (60 %) vyššího sekundárního vzdělávání absolvuje programy umožňující přístup k terciárnímu vzdělávání typu 5A –v zemích EU 19 se jedná o 62%, v ČR o 59% míru graduace v těchto programech
KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A3 KOLIK STUDENTŮ VSTOUPÍ DO TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ? Míry vstupu a míry graduace - terciární vzdělávání (2006)
KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A8 JAKÝ VLIV MÁ ÚČAST VE VZDĚLÁNÍ NA ÚČAST NA TRHU PRÁCE? rozdíl v míře zaměstnanosti u mužů s terciárním vzděláním typu 5A a mužů s vyšším sekundárním vzděláním typu 3A je v zemích OECD 6 p.b. –v zemích EU 19 se jedná o rozdíl 7 p.b. a v ČR o rozdíl 3 p.b. rozdíl v míře zaměstnanosti u žen s terciárním vzděláním typu 5A a žen s vyšším sekundárním vzděláním typu 3A je v zemích OECD 13p.b. –v zemích EU 19 se jedná o rozdíl 14 p.b. a v ČR o rozdíl 8 p.b. ekonomicky aktivní muži se vzděláním nižším než vyšším sekundárním jsou v zemích OECD více než dvakrát častěji nezaměstnaní než muži s vyšším sekundárním vzděláním –v ČR je míra nezaměstnanosti mužů s nižším než vyšším sekundárním vzděláním 23 % a mužů s vyšším sekundárním vzděláním typu 3A již pouze 2,6 % –u žen se jedná o 22%, resp. 5,2% míru nezaměstnanosti
KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A9 JAKÉ JSOU EKONOMICKÉ VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ? příjmy rostou spolu s rostoucí úrovní nejvyššího dosaženého vzdělání příjmové zvýhodnění spojené s dosaženým vzděláním roste spolu s věkem ženy s obdobným vzděláním vydělávají méně než muži, v populaci letých vydělávají ženy od 51 % příjmu mužů v Koreji do 84 % v Lucembursku –v ČR dosahují příjmy žen 69 % příjmu mužů u 40letých pracujících uprostřed jejich kariéry se jako výnosným jeví terciární vzdělání
KAPITOLA B FINANČNÍ A LIDSKÉ ZDROJE VLOŽENÉ DO VZDĚLÁVÁNÍ B1 KOLIK STOJÍ ŽÁK / STUDENT?
KAPITOLA B FINANČNÍ A LIDSKÉ ZDROJE VLOŽENÉ DO VZDĚLÁVÁNÍ Změny ve výdajích na žáka/studenta (2000, 2005)
KAPITOLA B FINANČNÍ A LIDSKÉ ZDROJE VLOŽENÉ DO VZDĚLÁVÁNÍ B2 KOLIK Z BOHATSTVÍ STÁTU JE VYNALOŽENO NA VZDĚLÁVÁNÍ?
B3 JAKÉ JSOU VEŘEJNÉ A SOUKROMÉ VÝDAJE NA VZDĚLÁVÁNÍ? v průměru více než 90 % výdajů na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání pochází z veřejných zdrojů (země EU 94 %, ČR 90 %) v terciárním vzdělávání tvoří soukromé výdaje v průměru zemí OECD 73 % všech výdajů (země EU 83 %, ČR 81 %), v preprimárním vzdělávání tvoří soukromé výdaje v průměru 20 % všech výdajů (země EU 12 %, ČR 10 %) země OECD vydají v průměru 13,2 % jejich veřejných výdajů na vzdělávání (země EU 12,1 %, ČR 9,7 %), z toho –na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání v průměru 9,0 % (země EU 8,2 %, ČR 6,5 %) –na terciární vzdělávání v průměru 3,0 % (země EU 2,8 %, ČR 2,0 %) KAPITOLA B FINANČNÍ A LIDSKÉ ZDROJE VLOŽENÉ DO VZDĚLÁVÁNÍ
B6 Z JAKÝCH ZDROJŮ POCHÁZEJÍ FINANČNÍ PROSTŘEDKY NA VZDĚLÁVÁNÍ A ZA CO JSOU UTRÁCENY? běžné výdaje tvoří v zemích OECD v průměru 92 % výdajů na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání, výdaje na mzdy činí 90 % běžných výdajů –v ČR se jedná o 93 % výdajů, výdaje na mzdy činí 62 % běžných výdajů v terciárním vzdělávání tvoří běžné výdaje v zemích OECD 90 % výdajů, výdaje na platy tvoří 68 % běžných výdajů -v ČR jde o 90 % výdajů na tuto vzdělávací úroveň, výdaje na platy tvoří 60 % běžných výdajů KAPITOLA B FINANČNÍ A LIDSKÉ ZDROJE VLOŽENÉ DO VZDĚLÁVÁNÍ
KAPITOLA C PŘÍSTUP KE VZDĚLÁVÁNÍ, ÚČAST NA NĚM A PRŮCHOD VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVOU C2 KDO SE ÚČASTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
KAPITOLA C PŘÍSTUP KE VZDĚLÁVÁNÍ, ÚČAST NA NĚM A PRŮCHOD VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVOU C4 JAK ÚSPĚŠNÍ JSOU STUDENTI PŘI PŘECHODU ZE VZDĚLÁVÁNÍ NA TRH PRÁCE? v zemích OECD může 15letý člověk očekávat, že ve vzdělávání stráví v průměru 6,7 roku, v zemích EU 6,9 roku, –v ČR 6,4 roku delší dobu ve vzdělávání mohou očekávat ženy (6,9 roku, muži 6,5 roku), v zemích EU ženy 7,2, muži 6,7 roku, –v ČR ženy 6,6 roku a muži 6,2 roku
KAPITOLA D ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ A ORGANIZACE ŠKOL D1 KOLIK ČASU STRÁVÍ ŽÁCI VE TŘÍDĚ?
KAPITOLA D ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ A ORGANIZACE ŠKOL D2 JAKÝ JE POČET ŽÁKŮ NA UČITELE A JAK VELKÉ JSOU TŘÍDY? průměrná velikost třídy činí v průměru zemí OECD –21,5 žáka na primární úrovni (EU 20,2 žáka) –24,0 žáka na nižší sekundární úrovni (EU 22,7 žáka) průměrná velikost třídy činí v ČR –20,2 žáka na primární úrovni –23,3 žáka na nižší sekundární úrovni na jednoho učitele připadá v průměru v zemích OECD –16,2 žáka na primární úrovni (EU 14,5 žáka) –13,3 žáka na nižší sekundární úrovni (EU 11,7 žáka) –12,6 žáků na vyšší sekundární úrovni (EU 11,5 žáka) průměrný počet žáků na učitelský úvazek v ČR činí –17,3 žáka na primární úrovni –12,3 žáka na nižší sekundární úrovni –11,9 žáka na vyšší sekundární úrovni
KAPITOLA D ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ A ORGANIZACE ŠKOL D3 JAK JSOU UČITELÉ ODMĚŇOVÁNI?
KAPITOLA D ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ A ORGANIZACE ŠKOL D4 KOLIK ČASU STRÁVÍ UČITELÉ VÝUKOU?