9. 9. 20081 České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Advertisements

Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
IBRS s.r.o., Prague 10, Dubečská 8, strana 1 Desk research – fertility rate Eurostat / 2006 Fertilita - průměrný počet živě narozených dětí, které.
Setkání ředitelů gymnázií 25. března 2009 Pohled na střední školství a terciární vzdělávání František Ježek.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2005.
VYSOKÉ ŠKOLY v datech Ústavu pro informace ve vzdělávání.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Imigranti na trzích práce v EU
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.63 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Obyvatelstvo – věková struktura obyvatelstva
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
1 Hledisko OECD na rodičovskou péči Prezentace pro „Konferenci o rodičovské péči o děti a politice zaměstnanosti: Kolize nebo komplementarita?" Praha,
Trh práce a politika zaměstnanosti Zuzana Hrdličková Porovnání vývoje trhu práce v zemích V4.
Otazníky nad terciárním vzděláváním jako předpokladu využití a rozvoje sociálního potenciálu populace Pro konferenci VŠFS – „Lidský kapitál a investice.
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Měření sociálního vyloučení a empirické poznatky
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Lidský kapitál Vzdělávání a trh práce
Financování regionálního školství
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Úvod do ekonomiky vzdělávání Vzdělávání jako veřejný statek?
Odměňování pedagogických pracovníků
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Úvod do ekonomiky vzdělávání Podmínky Semestrální práce – dotazníkové šetření + zpráva 40 bodů (nutné získat min 60 %) Průběžný (5.4) a závěrečný.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání 15. Března 2011.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Vzdělávání a trh práce.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Vzdělávání a trh práce.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Rozšiřování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání: Česká republika v kontextu zemí OECD Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CHARAKTERISTIKA A VÝVOJ PLZEŇSKÉHO KRAJE Tisková konference,
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Strukturou obyvatelstva nejčastěji rozumíme dělení obyvatel podle: pohlaví věku zaměstnání Jejím grafickým vyjádřením je věková pyramida pomáhá pochopit.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
Charakteristika a vývoj plzeňského kraje
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávání a trh práce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference

Publikace OECD Education at a Glance 2008  vydávána OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj) od konce 80. let  údaje za školní/akademický rok 2005/06  údaje za finanční rok 2005  další údaje za rok 2006  výsledky PISA 2006  datové podklady vystaveny na  výsledky PISA 2006 vystaveny na  uvolnění dat v 11:00

KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A1 NA KTERÉ ÚROVNI DOSPĚLÍ STUDOVALI? podíly obyvatel podle nejvyššího dosaženého vzdělání (2006)

KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A1 PODÍL OBYVATEL S TERCIÁRNÍM VZDĚLÁNÍM A VYSOCE KVALIFIKOVANÉ PROFESE  na trhu práce v zemích OECD působí ve vysoce kvalifikovaných pozicích 85 % obyvatel s vysokoškolským vzděláním –v ČR pracuje ve vysoce kvalifikovaných pozicích 95 % obyvatel s vysokoškolským vzděláním  vysoce kvalifikované pozice tvoří v zemích OECD 42,5 % pozic na trhu práce a v zeních OECD je 27 % obyvatel s terciárním vzděláním –v ČR tvoří kvalifikované pozice 40 % pozic na trhu práce v porovnání s 14 % obyvatel s terciárním vzděláním

KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A2 KOLIK STUDENTŮ UKONČÍ SEKUNDÁRNÍ VZDĚLÁNÍ ?  ve 22 z 24 zemí OECD převyšuje míra graduace vyššího sekundárního vzdělání 70 % –v ČR se jedná o 90 %  míra graduace vyšší sekundární úrovně je vyšší u žen než u mužů ve 22 z 24 zemí OECD  většina studentů (60 %) vyššího sekundárního vzdělávání absolvuje programy umožňující přístup k terciárnímu vzdělávání typu 5A –v zemích EU 19 se jedná o 62%, v ČR o 59% míru graduace v těchto programech

KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A3 KOLIK STUDENTŮ VSTOUPÍ DO TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ? Míry vstupu a míry graduace - terciární vzdělávání (2006)

KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A8 JAKÝ VLIV MÁ ÚČAST VE VZDĚLÁNÍ NA ÚČAST NA TRHU PRÁCE?  rozdíl v míře zaměstnanosti u mužů s terciárním vzděláním typu 5A a mužů s vyšším sekundárním vzděláním typu 3A je v zemích OECD 6 p.b. –v zemích EU 19 se jedná o rozdíl 7 p.b. a v ČR o rozdíl 3 p.b.  rozdíl v míře zaměstnanosti u žen s terciárním vzděláním typu 5A a žen s vyšším sekundárním vzděláním typu 3A je v zemích OECD 13p.b. –v zemích EU 19 se jedná o rozdíl 14 p.b. a v ČR o rozdíl 8 p.b.  ekonomicky aktivní muži se vzděláním nižším než vyšším sekundárním jsou v zemích OECD více než dvakrát častěji nezaměstnaní než muži s vyšším sekundárním vzděláním –v ČR je míra nezaměstnanosti mužů s nižším než vyšším sekundárním vzděláním 23 % a mužů s vyšším sekundárním vzděláním typu 3A již pouze 2,6 % –u žen se jedná o 22%, resp. 5,2% míru nezaměstnanosti

KAPITOLA A VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ A VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ A9 JAKÉ JSOU EKONOMICKÉ VÝNOSY ZE VZDĚLÁVÁNÍ?  příjmy rostou spolu s rostoucí úrovní nejvyššího dosaženého vzdělání  příjmové zvýhodnění spojené s dosaženým vzděláním roste spolu s věkem  ženy s obdobným vzděláním vydělávají méně než muži, v populaci letých vydělávají ženy od 51 % příjmu mužů v Koreji do 84 % v Lucembursku –v ČR dosahují příjmy žen 69 % příjmu mužů  u 40letých pracujících uprostřed jejich kariéry se jako výnosným jeví terciární vzdělání

KAPITOLA B FINANČNÍ A LIDSKÉ ZDROJE VLOŽENÉ DO VZDĚLÁVÁNÍ B1 KOLIK STOJÍ ŽÁK / STUDENT?

KAPITOLA B FINANČNÍ A LIDSKÉ ZDROJE VLOŽENÉ DO VZDĚLÁVÁNÍ Změny ve výdajích na žáka/studenta (2000, 2005)

KAPITOLA B FINANČNÍ A LIDSKÉ ZDROJE VLOŽENÉ DO VZDĚLÁVÁNÍ B2 KOLIK Z BOHATSTVÍ STÁTU JE VYNALOŽENO NA VZDĚLÁVÁNÍ?

B3 JAKÉ JSOU VEŘEJNÉ A SOUKROMÉ VÝDAJE NA VZDĚLÁVÁNÍ?  v průměru více než 90 % výdajů na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání pochází z veřejných zdrojů (země EU 94 %, ČR 90 %)  v terciárním vzdělávání tvoří soukromé výdaje v průměru zemí OECD 73 % všech výdajů (země EU 83 %, ČR 81 %),  v preprimárním vzdělávání tvoří soukromé výdaje v průměru 20 % všech výdajů (země EU 12 %, ČR 10 %)  země OECD vydají v průměru 13,2 % jejich veřejných výdajů na vzdělávání (země EU 12,1 %, ČR 9,7 %), z toho –na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání v průměru 9,0 % (země EU 8,2 %, ČR 6,5 %) –na terciární vzdělávání v průměru 3,0 % (země EU 2,8 %, ČR 2,0 %) KAPITOLA B FINANČNÍ A LIDSKÉ ZDROJE VLOŽENÉ DO VZDĚLÁVÁNÍ

B6 Z JAKÝCH ZDROJŮ POCHÁZEJÍ FINANČNÍ PROSTŘEDKY NA VZDĚLÁVÁNÍ A ZA CO JSOU UTRÁCENY?  běžné výdaje tvoří v zemích OECD v průměru 92 % výdajů na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání, výdaje na mzdy činí 90 % běžných výdajů –v ČR se jedná o 93 % výdajů, výdaje na mzdy činí 62 % běžných výdajů  v terciárním vzdělávání tvoří běžné výdaje v zemích OECD 90 % výdajů, výdaje na platy tvoří 68 % běžných výdajů -v ČR jde o 90 % výdajů na tuto vzdělávací úroveň, výdaje na platy tvoří 60 % běžných výdajů KAPITOLA B FINANČNÍ A LIDSKÉ ZDROJE VLOŽENÉ DO VZDĚLÁVÁNÍ

KAPITOLA C PŘÍSTUP KE VZDĚLÁVÁNÍ, ÚČAST NA NĚM A PRŮCHOD VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVOU C2 KDO SE ÚČASTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?

KAPITOLA C PŘÍSTUP KE VZDĚLÁVÁNÍ, ÚČAST NA NĚM A PRŮCHOD VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVOU C4 JAK ÚSPĚŠNÍ JSOU STUDENTI PŘI PŘECHODU ZE VZDĚLÁVÁNÍ NA TRH PRÁCE?  v zemích OECD může 15letý člověk očekávat, že ve vzdělávání stráví v průměru 6,7 roku, v zemích EU 6,9 roku, –v ČR 6,4 roku  delší dobu ve vzdělávání mohou očekávat ženy (6,9 roku, muži 6,5 roku), v zemích EU ženy 7,2, muži 6,7 roku, –v ČR ženy 6,6 roku a muži 6,2 roku

KAPITOLA D ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ A ORGANIZACE ŠKOL D1 KOLIK ČASU STRÁVÍ ŽÁCI VE TŘÍDĚ?

KAPITOLA D ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ A ORGANIZACE ŠKOL D2 JAKÝ JE POČET ŽÁKŮ NA UČITELE A JAK VELKÉ JSOU TŘÍDY?  průměrná velikost třídy činí v průměru zemí OECD –21,5 žáka na primární úrovni (EU 20,2 žáka) –24,0 žáka na nižší sekundární úrovni (EU 22,7 žáka)  průměrná velikost třídy činí v ČR –20,2 žáka na primární úrovni –23,3 žáka na nižší sekundární úrovni  na jednoho učitele připadá v průměru v zemích OECD –16,2 žáka na primární úrovni (EU 14,5 žáka) –13,3 žáka na nižší sekundární úrovni (EU 11,7 žáka) –12,6 žáků na vyšší sekundární úrovni (EU 11,5 žáka)  průměrný počet žáků na učitelský úvazek v ČR činí –17,3 žáka na primární úrovni –12,3 žáka na nižší sekundární úrovni –11,9 žáka na vyšší sekundární úrovni

KAPITOLA D ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ A ORGANIZACE ŠKOL D3 JAK JSOU UČITELÉ ODMĚŇOVÁNI?

KAPITOLA D ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ A ORGANIZACE ŠKOL D4 KOLIK ČASU STRÁVÍ UČITELÉ VÝUKOU?