Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Tchoukball Click
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.2 Tchoukball - historie TchoukballDr. Hermannem Brandtem 1970 předcházela zraněním Hraneagresivní Tchoukball byl vytvořen švýcarským biologem Dr. Hermannem Brandtem v roce 1970, který se pokoušel vymyslet kolektivní hru, která by předcházela zraněním vznikajícím v jiných kontaktních hrách jako je např. basketball a dále aby svými pravidly a koncepcí podporovala vzájemnou spolupráci hráčů a tím pádem i rozvoj společnosti. Hra je koncipována jako neagresivní a princip prakticky nedovoluje, aby došlo k vzájemnému střetu soupeřících hráčů. Švýcarsku mezinárodní tchoukballová federace FITB ItálieVelká Británie téměř v každém evropském státě se tchoukball hraje Vzhledem ke svému původu se začala postupně rozšiřovat v samotném Švýcarsku a přilehlých státech. Ve Švýcarsku, kde také sídlí mezinárodní tchoukballová federace FITB, má také tchoukball jednu z největších základen, avšak s počtem sportovců věnujících se tchoukballu si s Švýcarskem v Evropě nezadá ani Itálie či Velká Británie. Přestože počet klubů a hráčů samotných v ostatních státech Evropy nedosahuje takových rozměrů jako ve třech uvedených, téměř v každém evropském státě se tchoukball hraje. Tchoukball však není pouze Evropskou záležitostí. Největší oblibě se těší v asijských státech jako je Thaiwan či Singapore, a naleznete ho téměř v každém východoasijském státě. Pedagogické fakulty Univerzity J.E.Purkyně v Ústí nad Labem PaedDr. Ladislava Bláhy zakladatelem českého tchoukballu 11. místě Tchoukball se v České republice začal rozšiřovat jako univerzitní sport prostřednictvím Katedry tělesné výchovy a sportu, Pedagogické fakulty Univerzity J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, pod vedením PaedDr. Ladislava Bláhy. Této osobě taktéž vděčíme za výuku a rozšiřování této hry u nás, a proto jej právem můžeme nazývat zakladatelem českého tchoukballu. V současné době dominuje Česká republika světových tchoukballovým tabulkám na 11. místě, v první polovině tabulky, což je pro relativního nováčka velkým úspěchem.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.3 Co je Tchoukball? Sportovní míčová hra házenévolejbalubaskické peloty hra neagresivní a princip hry prakticky nedovoluje, aby došlo k vzájemným střetům soupeřících hráčů Sportovní míčová hra využívající prvky házené, volejbalu a baskické peloty. Ke hře se používají odrazové konstrukce (jsou podobné nakloněným trampolínkám) umístěné za středem základních čar obdélníkového hřiště. Tato hra vznikla jako reakce na nárůst počtu zranění v průběhu vykonávání pohybových aktivit. Byla koncipována jako hra neagresivní a princip hry prakticky nedovoluje, aby došlo k vzájemným střetům soupeřících hráčů. Cíl a průběh hry Soupeřící družstva se snaží navzájem překonat ziskem většího množství bodů za bodované činnosti. Hráči družstva se pohybují po obdélníkové ploše mezi odrazovými konstrukcemi. Mezi nimi a částí hřiště určenou pro pohyb hráčů je vyznačena půlkruhová „zakázaná zóna“, za jejíž hranicí je možné chytat odražený míč. Snahou hráčů je vytvořit si během max. tří nahrávek výhodné postavení pro střelbu na odrazovou konstrukci a vystřelit tak, aby odražený míč dopadl na hrací plochu vně zakázané zóny, aniž by se jej podařilo soupeři zachytit. Prvkem zcela odlišným od jiných sportovních her je nemožnost bránění soupeři v přihrávání, chytání a zaujímání postavení na hřišti. Útočníkům je tak ponechán volný prostor pro realizaci útoku a obrana se soustřeďuje na výběr a zaujetí vhodného postavení pro chycení odraženého míče. Jakmile je míč obránci chycen, mohou pokračovat útokem na libovolnou konstrukci. Soupeřící strany se snaží překonat poměrem bodů získaných za bodované činnosti, které jsou vesměs úzce vázány právě na kvalitu střelby.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.4 Stručná pravidla Hrací doba: Muži:3x15 minut Ženy:3x12 minut Dorostenci:3x12 minut Dorostenky:3x10 minut Materiální vybavení: Míč (házená) Muži: cm Ženy:54-56 cm Zakázaná zóna
Útočící hráč získává bod, dopadne-li správně vystřelený a odražený míč do hřiště vně(mimo) zakázané zóny. Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.5 Bodování - útok
Nezasažení brankové konstrukce Chybný odraz – do zakázané zóny Odražený míč zasáhne střílejícího hráče Hráč se střetne s konstrukcí během střelby Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.6 Bodování - obrana Obránci získávají bod v případě chyb útočníků ve střelbě :
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.7 Porušení pravidel pád míče na zem jako důsledek chybné přihrávky nebo chybného chycení dotek míče dolní končetinou pod úrovní pasu dribling držení míče déle než tři sekundy více než tři došlapy na zem v době jeho držení vstup hráče do zakázané zóny, pokud se nejedná o došlap po střelbě a klamavé pohyby hráčů, které ovšem nijak nebrání v činnosti obránců více než tři přihrávky ve družstvu dotek předmětů nebo území vně hrací plochy během držení míče vzetí míče soupeři během jeho rozehrání střelba na jedno odrážedlo více než 3 x za sebou (bipolární varianta) nevhodné verbální chování hod zřetelně zahraný proti soupeři bránění soupeři ve hře jakoukoli formou, pokud má soupeř v držení míč (v přihrávání, ve střelbě, chytání míče nebo při pohybu s míčem) nebo pokud se snaží zaujmout obranné postavení, (hráči je dovoleno stát klidně, bez pohybu paží v postavení, kterým by soupeři nepřekážel v jeho činnosti) chycení odraženého míče členem útočícího družstva
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.8 Důsledky porušení pravidel Porušení pravidel znamená předání míče soupeři, přičemž se pokračuje volným hodem z místa přestupku. Případné úmyslné fauly jsou zaznamenávány, po třech faulech je hráč vyloučen do konce utkání a ve hře zastoupen náhradníkem. Ačkoli formální pravidla samotná práva a omezení hráčů jasně vymezují, považovali tvůrci hry za vhodné upravit „sociální” stránku hry „Chartou tchoukballu” – dokumentem, orientujícím se na oblast sféry prožívání hry, smysl pro fair-play a partnerství. Volný hod: Volný hod umožňuje navázání hry po přestupcích. Před vystřelením na odrazovou konstrukci musí dojít k minimálně jedné přihrávce.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.9 CLIL střelba – shot hodit – throw pravidla – rules soupeř – opponent útok – the offense, forward obrana – the defense
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.10 Zdroje