ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_09_ Bohumil Kubišta a český kubismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Kubismus I. Polovina 20. století.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Moderní umělecké směry KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ČESKÝ KUBISMUS Jiří Salajka.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Evropské umění počátku 20. století
JAK NA MALOVÁNÍ ZÁTIŠÍ V PC
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Nedbal Petr Název: VY_32_INOVACE_14A_20_DĚJINY KULTURY – Umění 20.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05B_09_Postimpresionismus – Paul Gauguin.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
Život v rodině Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_12_INOVACE_02B_19_Úmluva o právech dítěte TEMA:Člověk.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-06 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05A_04_Umění starověkého Egypta IV.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VRAŽDA V DOMĚ Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými systémy uměleckých.
Alois Jirásek „Lehká věc je mlčeti, když člověk nic neví.“
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_19_ Křesťanská antika III TEMA:Historie.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_09_Vstupní_periférie TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
KUBISTICKÉ POPRSÍ – OTTO GUTFREUND
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Jazz a swing v české hudbě
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výtvarné umění I. Tematická oblast
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NOVOIMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Realismus ve výtvarném umění
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Výtvarné umění starověkého Egypta
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_09_ Bohumil Kubišta a český kubismus TEMA:Historie umění 20. století ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí jsou motivační úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Zaměřuje se na výklad o českém malíři Bohumilu Kubištovi, jednom z nejvýznamnějších představitelů českého kubismu. Obsahově navazuje na předchozí výklad o Skupině výtvarných umělců a českém kubismu a rozvíjí toto téma. Výklad je propojen s interaktivní částí s využitím internetu. Je kombinován s filmem o Bohumilu Kubištovi s cílem aktivizovat studenty motivačními úkoly a následnou diskusí (viz snímky č.18 až 22 s odkazem na internetové stránky a metodickými podklady). Studenti si nejprve vyslechnou informace o životě a díle Bohumila Kubišty prostřednictvím prezentace s výkladem učitele. Potom shlédnou na internetu dokument o Kubištovi „Bohumil Kubišta: Svatý Šebestián“ z cyklu „Národní galerie v Praze nikdy nezavírá “ (15 min) a doplňují si své poznámky. V následující diskusi odpovídají na otázky vyučujícího a sdělují své nově nabyté poznatky o tomto slavném malíři (podklady s otázkami a poznámkami k obsahu filmu – snímky č. 20 až 22). Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 4. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i pro samostatné studium. Vzdělávací cíle:  seznámit žáky s osobností Bohumila Kubišty, který stál mimo Skupinu výtvarných umělců a přesto získal v českém kubismu výsadní postavení  motivovat žáky k propojení nových poznatků s jejich předcházejícím znalostmi a zkušenostmi, zopakovat a doplnit předchozí učivo

Bohumil Kubišta (1884 – 1918)  nemanželský syn z chudé venkovské rodiny  odešel z akademie  cestoval do Florencie a do Paříže  kuboexpresionismus ‒ vyjadřoval určité poselství, kompozice promýšlí, hra optiky 1

Autoportrét

Vlastní podobizna se založenýma rukama, 1911  vliv Munchovy výstavy v roce 1905  v období 1905–1907 přecházel od akademického postimpresionismu k expresionismu  zúčastnil se obou výstav Osmy v letech 1907–1908 4

Kuřák – Autoportrét,

Zátiší, 1909 Jeho obrazy byly založené na přísném vyvažování jednotlivých formálních prvků, uplatňoval komplementární a simultánní barevné vztahy a kompoziční princip zlatého řezu. 6

Lom v Bráníku,

Hypnotisér, 1912  seznámil se s Janem Zrzavým  host v umělecké skupině Sursum ‒ vliv okultismu ‒ zabýval se parapsychologii a spiritismem ‒ zviditelňování duchovní síly a energie 8

Vzkříšení Lazara, 1911  analyzoval harmonické a kompoziční principy starých i moderních mistrů (El Greco) 9

Zátiší s vázami,

Zátiší s lebkou, 1912  studoval teorii barev (např. kontrast červené a zelené považoval za střet života a smrti) 11

Sv. Šebestián, 1912  geometrickou řečí kubistických forem se snažil aktualizovat náboženské motivy 12

Polibek smrti, 1912  střetávání osudových sil života a smrti 13

Oběšený, 1915  v době války - návrat k dřívějšímu, přísně analytickému stylu  jeho dílo dostalo novou, filosofickou a přitom smyslově naléhavou podobu  z existenčních důvodů vstoupil do armády ‒ krátce po konci války zemřel na španělskou chřipku 14

INTERAKTIVNÍ ČÁST Práce s filmovým dokumentem prostřednictvím internetu

Bohumil Kubišta  „Národní galerie v Praze nikdy nezavírá“ ‒ dokument „Bohumil Kubišta: Svatý Šebestián“ ‒ 15 minut ‒ narodni-galerie-v-praze-nikdy- nezavira/ bohumil-kubista- svaty-sebestian/video/ narodni-galerie-v-praze-nikdy- nezavira/ bohumil-kubista- svaty-sebestian/video/

Motivační otázky pro studenty 1.Který významný evropský umělec nejvíce ovlivnil generaci mladých českých malířů na začátku 20. století? 2.S jakými vlivy se mísil český kubismus? 3.Co víte o Bohumilu Kubištovi –o jeho životě, poměrech, studijních pobytech, uměleckých vzorech, kdo jej ovlivnil a jak, čemu se věnoval, jakých se zúčastnil výstav… „Svatý Šebestián“ ―kdo byl předobrazem tohoto díla a proč si jej Kubišta vybral ―popište kompozici obrazu, barevnost – symboliku barev a jejich význam (co je caput mortum) ―co mělo vliv na umělecký styl Kubišty – jak ovlivnilo racionální založení jeho tvorbu ―co je penetrismus – vysvětlete význam tohoto slova – jak se projevil v Kubištově tvorbě ―jaké znáte jeho další obrazy…

Komentář k o obsahu dokumentu: ―vzory: Munch (výstava 1905 v Praze), El Greco – objev století, Cézanne, Gogh, Gauguin ―spojení kubismu s expresionismem ―dva pobyty v Paříži ( ) – seznámení se s dílem Picassa a Braqua ―studia na UMPRUM, potom AVU, akademie do Florencie (nespokojen s výukou kopírováním antických odlitků antických soch) ―1907 – skupina Osma ―racionální založení – studium klasických děl – tvary odvozoval od geometrických obrazců, využíval princip zlatého řezu (vliv Cézanna) „Svatý Šebestián“ – obraz z roku 1912, dílo má symbolický obsah → symbol umělce- mučedníka ―předlohou byla Picassova plastika – hlava Fernandy Olivierové (1909) – sbírka V. Kramáře, tělo je založeno na geometrické kompozici ―barevnost – monochromní ladění – barevnost v hnědavých odstínech (zelená – vegetabilní tematika = symbol života, hnědá – smrt (caput mortuum – symbol zřeknutí se života v křesťanském umění) „Zátiší s lebkou“ - podobné téma ―1911 – Die Brücke (účast na jejich výstavách) ―1911 – setkání s J. Zrzavým – nová symbolistní tematika

Komentář k o obsahu dokumentu: 1913 – vstup do armády (důstojník pobřežního dělostřelectva, istrijská Pula) 1918 – zemřel na následky epidemie španělské chřipky Pojmy: Caput mortuum (lat. mrtvá hlava) ―práškový oxid železitý fialově červené barvy - užívá se jako pigment ve výtvarnictví penetrismus ―termín, který razil pro pojetí moderního umění B. Kubišta - vystupoval proti bezduchému akademismu - studiem starých mistrů a zlatého řezu se chtěl dobrat nadčasového, vědomě i intuitivně používaného systému dospěl k vlastní vizi moderního ateismu – forma by měla být prodchnuta duchovní energií → magický realismus = prosvětlování věcí, duchovní energie je všude – výraz duchovní energie vanitas = marnost (vanitas vanitatum = marnost nad marnost)

Citace: 1.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 2.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 3.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: NEŠLEHOVÁ, Mahulena. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _vlastni_podobizna_se_zalozenyma_rukama_( ).jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kubista,_Bohumil_- _vlastni_podobizna_se_zalozenyma_rukama_( ).jpg 5.OPHELIA2. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Smoker_(Self-Portrait).JPG?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bohumil_Kubi%C5%A1ta_- _Smoker_(Self-Portrait).JPG?uselang=cs 6.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 9.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: elang=cs elang=cs

Citace: 10.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: ng=cs ng=cs 11.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: OPHELIA2. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _St_Sebastian.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bohumil_Kubi%C5%A1ta_- _St_Sebastian.jpg?uselang=cs 13.NEŠLEHOVÁ, Mahulena. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Polibek_smrti_(1912).jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kubista,_Bohumil_- _Polibek_smrti_(1912).jpg?uselang=cs 14.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.