Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_16_ROZVÍJENÍ VLASTNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Sada: ČESKÝ JAZYK 9. ročník Téma: ROZVÍJENÍ VLASTNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Ročník9. Druh materiáluPrezentace na inter. tabuli PomůckyInter. tabule Cíl materiálu /Inovace Cvičení zaměřená na rozvoj aktivní slovní zásoby, vymýšlení přívlastků, hledání synonym, přestylizování vět, rozlišení spisovných a nespisovných slov, vymýšlení rozhovoru/možno využít i v hodinách slohu/ Metodické pokynySprávné řešení vždy následuje na snímku za úkolem
STYLISTICKÁ CVIČENÍ ROZVOJ SLOVNÍ ZÁSOBY
NAPIŠ CO NEJVÍCE PŘÍVLASTKŮ, KTERÉ SE VZTAHUJÍ K TOMUTO OBRÁZKU A KE SLOVU…. les
ŘEŠENÍ les tajemný temný tajuplný strašidelný černý tmavý hluboký
VYJÁDŘI JINÝM ZPŮSOBEM TYTO VĚTY 1. Hodně vody už v řece uplynulo. 2. Sbíhají se mi sliny. 3. Šel rovnou za nosem. 4. Mele pořád páté přes deváté. 5. Schovám si to pro strýčka Příhodu. 6. Přijel Martin na bílém koni.
ŘEŠENÍ 1. Je to už hodně dávno. 2. Mám na to chuť. 3. Šel rovně. 4. Povídá hned o tom, pak zase o něčem jiném. 5. Schovám si to pro jistotu na příště. 6. Sněžilo.
KTERÁ DVOJICE SLOV NEJSOU SYNONYMA 1. rub – líc 2. tkanina – látka 3. kůň – oř 4. nepříliš – málo 5. kopaná – fotbal 6. obtížný – nesnadný 7. otec – tatínek 8. dělat –pracovat 9. čas - doba 10. posadit – vysadit 11. zvyk – obyčej 12. tvář – líc
ŘEŠENÍ 1. rub – líc 2. tkanina – látka 3. kůň – oř 4. nepříliš – málo 5. kopaná – fotbal 6. obtížný – nesnadný 7. otec – tatínek 8. dělat –pracovat 9. čas - doba 10. posadit – vysadit 11. zvyk – obyčej 12. tvář – líc
NAHRAĎ SLOVESO DĚLÁ VHODNĚJŠÍMI SLOVESY Naše rodina odpoledne Franta dělá úkoly. Maminka dělá svačinu. Babička dělá pruhovaný svetr. Honza dělá výkres do školy. Děda dělá novou králíkárnu. Malá Adélka dělá z modelíny zvířátka. A já dělám s tatínkem papírové modely.
ŘEŠENÍ Naše rodina odpoledne Franta píše úkoly. Maminka připravuje svačinu. Babička plete pruhovaný svetr. Honza kreslí výkres do školy. Děda vyrábí novou králíkárnu. Malá Adélka modeluje zvířátka. A já lepím s tatínkem papírové modely.
NAJDI NESPISOVNÁ SLOVA A NAHRAĎ JE SLOVY SPISOVNÝMI historie, brejle, furt, gruntovat, šprtat, fofr, fotr, paraple, nafta, hlemýžď, kolo, šnek, směr, letiště, mlíko
ŘEŠENÍ historie, brejle, furt= pořád, gruntovat= uklízet, klobouk, šprtat= učit se, fofr= spěch, fotr= otec, paraple= deštník, nafta, hlemýžď, šnek, směr, letiště, mlíko= mléko
PRÁCE PRO DVOJICE: PŘEDVEĎ KRÁTKÝ ROZHOVOR, O ČEM SI TYTO DÍVKY POVÍDAJÍ…
ZDROJE: Ilustrace: -