VÝTRUSNICE A VÝTRUSY KAPRADIN Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno 4. 1. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT14 Vytvořeno:3.
Advertisements

RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
1. Laboratorní práce Pozorování stavby těla savců
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_02_16C_Zuby Téma: Biologie člověka Registrační.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_12_INOVACE_II.ICT4 Vytvořeno:2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Laboratorní cvičení Téma: Pozorování buněk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Indukční cívka zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_04_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Kapradiny.
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
Číselné množiny - přehled
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Kapraďorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu dum. Kapradiny 2.1 Název školy Předmět Květinářství
Téma: Pozorování buněk
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola, Hradec Králové
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Formáty výkresů Určeny normou ČSN ISO 5457 Tři druhy :
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Název školy: Základní škola Městec Králové
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Název projektu: Moderní škola
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ / /21
Název prezentace (DUMu): List
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_04-60 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Kapradiny-pracovní list
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Rozmnožování organismů
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Základní škola, Hradec Králové
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Biologie rostlin (vývoj a systém)
Transkript prezentace:

VÝTRUSNICE A VÝTRUSY KAPRADIN Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno

Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_23_SPř Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Seminář z přírodopisu -Výtrusnice a výtrusy kapradin Anotace:Výuková prezentace, sloužící k seznámení žáků s procesem rozmnožování kapradin, obsahuje náměty pro samostatnou práci žáků, vhodné použít s pracovním listem č. 24. Datum dokončení:

DanielCD, [cit ], dostupné pod licencí Creative Commons na  Kapradiny se rozmnožují výtrusy, které vypadávají z kupek výtrusnic na spodní straně listů

 Nejběžnější kapradinou našich lesů je kapraď samec

Franz Eugen Köhler, [cit ], dostupné na  Pokuste se popsat části rostliny kapradě samce list oddenek kupky výtrusnic kryté ostěrou kořeny

 Kupky výtrusnic na spodní straně úkrojků listu kapradě samce s kupkami výtrusnic Frank Vincentz, [cit ], dostupné pod licencí Creative Commons na

 Kupky výtrusnic kapradě samce mají ledvinovitý tvar a jsou kryty ostěrou - nákres části zpeřeného listu s kupkami výtrusnic úkrojek listu kupka výtrusnic ostěra

 Výtrusnice mají po obvodu tlustostěnné buňky vytvářející prstenec

 Okrajové buňky na výtrusnicích mají tlusté vnitřní buněčné stěny, vnější stěna je tenká okrajové buňky prstence tlustá buněčná stěna tenká buněčná stěna výtrus

 Při vysušení se tenká vnější buněčná stěna prstence propadne a oválná výtrusnice praská. Za sucha je usnadněno šíření výtrusů vzduchem.

Úkol č. 1 Pozorování tvaru kupek výtrusnic různých druhů kapradin

Pomůcky: mikroskop, binokulární lupa, podložní a krycí sklo, pinzeta, preparační jehla, pipeta, kádinka s vodou, Petriho miska, listy kapradin s výtrusnicemi, odborná literatura

Postup: 1. Prohlédněte si spodní stranu části listu kapradiny s výtrusnicemi binokulární lupou. 2. Zakreslete do zjištění tvar kupek výtrusnic. 3. S pomocí odborné literatury určete druh kapradiny podle tvaru listů i tvaru kupek výtrusnic.

 Nákres zjednodušte a popište Frank Vincentz, [cit ], dostupné pod licencí Creative Commons na

Úkol č. 2 Buňky v prstenci výtrusnice kapradin

Postup: 1. Na vyčištěné podložní sklíčko s pomocí preparační jehly seškrábněte do kapky vody část výtrusnic. 2. Najděte v zorném poli celou, nebo prasklou výtrusnici a pozorujte její prstenec. 3. Do zjištění zakreslete tvar výtrusnice a po zvětšení několik buněk z jejího prstence. 4. Zhotovte suchý preparát výtrusnic a pozorujte jejich chování v suchu a teple.

 Po dostatečném zvětšení nakreslete několik buněk z prstence

Závěr: 1. Jaký tvar mají výtrusnice kapradě samce? 2. Jsou výtrusnice kryty ostěrou? 3. Co to ostěra je? 4. Jaká je buněčná stěna buněk prstence na obvodu výtrusnice? 5. Jak se tyto buňky chovají při vysychání? 6. Jaký význam má prstenec na výtrusnici pro rozšiřování výtrusů?

Zdroje informací   _samec _samec  nepopsané fotografie a nákresy jsou autorky vlastní